“Mereka ditol4k Malaysia” -[VIDEO] Nelayan Aceh ‘Meng4muk’ Pemerintah Tak Bagi Izin Selamatkan Pel4rian Roh1ngya

Baru-baru ini, tular video menunjukkan nelayan-nelayan di Aceh “meng3muk” bila pemerintah tak mahu menerima pel4rian Roh1ngya yang dorang temui terumb4ng-ambing di laut sejak beberapa hari.

Menurut Twitter BBC Indonesia, Khamis lalu, nelayan Aceh telah menyelamatkan 94 pel4rian Roh1ngya yang terdiri daripada 15 lelaki, 49 perempuan dan 30 kanak-kanak ketika bot yang dinaiki mereka hampir tengg3lam.

Nelayan Aceh kemudiannya membuat laporan perkara ini kepada pihak berwajib namun selepas dibantu dari segi logistik, makanan dan minuman, pihak berkuasa di sana membuat keputusan untuk keluarkan mereka semula ke laut.

Kerana ini, warga Aceh di sana telah mel4wan dan mend3sak pihak berkuasa agar pel4rian-pel4rian ini di bawa ke darat atas dasar kemanusi4an.

Ini bicara dari hati ke hati tidak ada yang menerima mereka. Di Malaysia mereka ditol4k, di mana-mana ditol4k. Hanya di Aceh mereka diterima.”

Tak cukup dengan itu, penduduk kampung di sana juga turut cuba untuk menyelamatkan pelarian-pelarian ini dan sanggup membantu dorang walaupun pemerintah engg4n.

Kalau diturunkan ke darat, kami akan membantu semampu kami. Jika tidak dibantu oleh pemerintah, warga yang akan menyumbangkan beras dan memasaknya.”

Atas des4kan tanpa henti warga Aceh, akhirnya pemerintah meng4lah dan membawa pel4rian-pel4rian ini ke darat dan di bawa ke Desa Lancok, Lhokseumawe di mana mereka perlu menjalani ujian rap1d Cov1d-19 dan ditempatkan di pejabat bekas imigresen di sana.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: Lobak Merah

Be the first to comment on "“Mereka ditol4k Malaysia” -[VIDEO] Nelayan Aceh ‘Meng4muk’ Pemerintah Tak Bagi Izin Selamatkan Pel4rian Roh1ngya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*