Dibvang kerja saat ibu terIantar sak1t… graduan UIAM percaya rezeki lebih besar menanti, mahu kumpul pahala jaga insan tersayang

SUDAH jatvh kemudian dit1mpa tangga.

Begitulah nasib seorang wanita yang mend4kwa dirinya dibvang kerja disaat ibunya sak1it tervk.

Berkongsi video luahan perasaannya sambil mengalirkan air mata, Husna Omar, 32 berkata, dia terk3du sebaik sahaja dimaklumkan mengenai nasib dirinya diberhantikan kerja.

Anak sulung daripada tiga beradik itu mend4kwa alasan yang diberikan adalah mereka hanya memerlukan seorang pekerja memandangkan tugasan tidak banyak.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Mesra di panggil Una, katanya dia mula bekerja di syarikat terbabit sejak penghujung Februari lalu.

“Saya dibvang kerja pada 30 Oktober, saya terima notis berhenti pada hari sama dan alasan yang diberikan, staf department saya tak boleh dua orang, cukup hanya seorang sebab tak banyak kerja.

“Masa tu saya terk3du dan bvntu sebab tiba-tiba saya dibvang, dan saya fikir keadaan sekarang bukan mudah nak dapat kerja apatah lagi jika seseorang pekerja itu dibvang.

“Mesti syarikat lain akan fikir saya dibvang sebab mas4lah attitvde,” katanya yang mempunyai pengalaman selama sembilan tahun dalam bidang pentadbiran.

Una mempunyai pengalaman kerja dalam bidang pentadbiran selama sembilan tahun.

Berat hati untuk menyampaikan berita terbabit kepada ibunya, dia bagaimanapun lega dengan penerimaan wanita terbabit.

“Saya rasa l3ga dan reda bila mak bagi kata-kata positif dan tak beri tekanan untuk saya cari kerja, dia cakap boleh jaga dia dulu dan cari pahala, nanti ada rezeki lain yang lebih baik bila lebihkan dia,” katanya.

Graduan Diploma Perakaunan, Universiti Islam Antarabangsa di Gombak ini berkata, dia kini resah memikirkan terutama sekali mengenai kos raw4tan ibunya, Salina Ahmad, 58, yang kini lebih banyak terbar1ng.

“Mak saya ada peny4kit kenc1ng man1s, d4rah tinggi dan sebelum ni dia pernah jatvh jadi tul4ng belakang dia p4tah.

“Tulang pat4h tu sekarang tekan sebahagian saraf dan menyebabkan dia tak dapat berjalan, jadi dia banyak berbar1ng, cuma Alhamdullilah akhir-akhir ni dia dah boleh duduk sikit-sikit,” katanya.

Una (tudung merah) bersama keluarganya.

Una yang menetap bersama ibu bapa, adik perempuan dan dua anak saudaranya berkata, mereka adik beradik kini berkongsi tanggungjawab meny4ra keluarga.

“Saya dengan adik perempuan yang berusia 30 tahun dan adik lelaki (29 tahun) berkongsi tanggung keluarga, ayah yang dulunya bekerja sebagai pembantu am sekolah dah bersara.

“Masing-masing sudah berkahwin dan bekerja, suami adik perempuan saya pun baru mula kerja di Ipoh.

“Adik yang lagi seorang baru dua bulan lebih kerja dengan J&T sebab dia pun hilang pekerjaan masa pandem1k, manakala seorang lagi adik lelaki buat jualan secara dalam talian,” katanya.

Una kini menjalankan perniagaan secara dalam talian.

Jelasnya, dia kini bergantung kepada bisnes kek dan emas 916 yang dijualnya secara dalam talian.

“Saya masih tak dapat kerja jadi saya berniaga online, saya jadi ejen kek import daim, toblerone dari Laazle dan saya jual emas 916 secara sambilan.

“Cuma sekarang ni agak slow sebab masih baru dan keadaan mak pula sekarang tengah sak1t, mak w4rded di Hospital Taiping sebab keadaan dia terlalu lem4h, dah tiga bulan tak lalu makan, kalau makan mun4h dan c1rit, lepas tu dem4m on off.

“Kos penjagaan mak setiap bulan lebih kurang RM600, kadang-kadang perlu raw4tan tambahan, tak menentu setiap bulan,” katanya sambil menambah buat masa ini fokusnya adalah untuk menjaga ibunya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber :mStar

Be the first to comment on "Dibvang kerja saat ibu terIantar sak1t… graduan UIAM percaya rezeki lebih besar menanti, mahu kumpul pahala jaga insan tersayang"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*