9 Pengem1s G4gal Patuh SOP Berdepan Hvkuman Dend4 RM10,000 Undang Kem4rahan Orang Ramai

Baru-baru ini kerajaan baru sahaja menguatkvasakan kadar dend4 maksimum sebanyak RM10,000 kepada sesiapa yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan. Agak kecoh di media sosial apabila berita mengenai sembilan wanita Pala’uh berdepan hvkuman dend4 sehingga RM10,000 seorang kerana g4gal mematuhi SOP Perintah Kaw4lan Pergerakan Pemvlihan (PKPP). 

Kesemua wanita itu difahamkan dit4han semasa Op C0vid-19 yang dijalankan di daerah Lahad Datu. Mereka yang dit4han berusia antara 17 hingga 41 tahun, dan dit4han ketika melakukan aktiviti meng3mis dengan tidak memakai pelitup muka dan tidak menjaga penjarakan fizikal.  Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Lahad Datu, Asisten Komisioner Rohan Shah Ahmad berkata, dalam operasi pem4ntauan Op C0vid-19 yang dijalankan di dua lokasi pada 12 tengahari itu, 25 kanak-kanak yang merupakan anak kepada sembilan Pala’uh itu turut dit4han.

Operasi yang dijalankan itu difahamkan adalah bagi mengesan individu yang meminta sedek4h daripada pengguna jalan raya tanpa memakai pelitup muka dan menjaga penjarakan fizikal di kawasan lampu isyarat berdepan sebuah kedai menjual pelbagai barangan rumah di Bandar Lahad Datu dan di lampu isyarat Bandar Sri Perdan, Lahad Datu.

”Kedua-dua kawasan ini menjadi lokasi utama kegiatan mengemis dalam kalangan suku Palauh,” menurut Ketua Polis Daerah Lahad Datu.

Sementara itu, berita tersebut turut menarik perhatian Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang turut terkejut.

Berita tersebut menimbulkan kemar4han ramai orang berkemungkinan disebabkan menyangka kesemua wanita yang ditahan itu sudah pun dikenakan sam4n berjumlah RM10,000. Bagaimanapun, menurut Rohan Shah, kesemua mereka masih belum dikenakan dend4 dan perkara itu masih lagi dalam siasatan. Katanya lagi, dend4 hanya dikenakan terhadap warganegara Malaysia sahaja dan mereka yang dit4han berstatus stateless

Menurut laporan, kes tersebut berada dalam sias4tan mengikut Seksyen 269 Kanun Kes3ksaan dan juga dibawah Akta Kanak-Kanak 2001 (Akta 611) kerana menggunakan kanak-kanak untuk mengemis. Sekiranya didapati bers4lah, mereka boleh dihukvm dend4 atau boleh dipenj4ra selama enam bulan, atau kedua-duanya sekali. Selain itu, kes turut disiasat mengikut Peraturan 17 Peraturan-Peraturan Penceg4han dan Pengaw4lan Peny4kit Berj4ngkit (Langkah-langkah dalam kawasan tempatan j4ngkitan) (Kawal4n Pergerakan Pemvlihan) (No.3) 2021 atas kesal4han tidak memakai pelitup muka dan berkumpul tanpa penjarakan fizikal.

Jika didapati bers4lah, individu boleh dikenakan dend4 RM10,000 atau penj4ra selama enam bulan, atau kedua-duanya sekali. Semoga pihak berkvasa dapat memberikan pertimbangan juga atas status mereka sebagai pengemis, seperti mana keprihatinan yang disuarakan wargamaya. 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : KoolFM

Be the first to comment on "9 Pengem1s G4gal Patuh SOP Berdepan Hvkuman Dend4 RM10,000 Undang Kem4rahan Orang Ramai"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*