[Video] Seb4k! Manager Men4ngis Staf Ini Res1gn, Minta Maaf Sebab Tak M4mpu Nak ‘Bagi Lebih’

Dalam dunia pekerjaan ini, sudah semestinya individu mahukan career development, jadi s4lah satu jalan terbaik adalah berpindah ke tempat baru.

Biarpun ia menggembirakan kita, tapi pastinya terselit rasa sedlh kerana ingin berplsah dengan orang terdekat yang mungkin dah jadi sahabat kita serta tempat kerja dah boleh dijadikan sebahagian daripada ‘keluarga’ kita.

Dalam ramai orang yang kita lihat begitu gembira meningg4lkan tempat kerja kerana persekitaran kerja yang toksik, berbeza pula dengan Sodiqin, 23.

Satu team berhenti, tinggal manager sorang

Dia kongsikan satu video menyentvh h4ti di Twitter yang boleh mendatangkan rasa seb4k.

Video itu menunjukkan Sodiqin memberikan hadiah sebagai tanda perpis4han kepada managernya selepas menghantar surat let4k jawa4an. Reaksi ‘boss’ dia itu amat menyentvh h4ti.

Dia menjelaskan kepada team Lobak Merah bahawa perlet4kan jaw4tan itu merupakan satu perkara yang menyedlhkan bagi dirinya dan manager dari syarikat dia bekerja.

Dia menjelaskan bahawa dia adalah sebahagian daripada pasukan Jualan (Sales Team) di syarikat itu. Semasa mula-mula berkhidmat di syarikat tersebut, ada 11 orang dalam team itu, namvn, seorang demi seorang mula pergi.

“Tinggal kami berlima sepanjang musim p4ndemik ini. Oleh itu, kami berlima jadi multitasking bersama dan kami mula jatuh cinta dengan tugas kami,” katanya

Video dibawah yang dikongsikan kepada kami ini, menunjukkan keakraban mereka.

“Saya satu-satunya lelaki Melayu dan paling muda yang bekerja disitu. Yang lain semua berb4ngsa cina, sepanjang masa kerja at situ, diaorang sangat baik dan tak pernah rasa terasing.”

 

Berhenti sebab…

Tambahnya lagi, mereka selalu membantu dirinya. Walaubagaimanapun, berlaku satu isv antara pihak pengurusan dan team dia.

“Saya rasa jalan terbaik adalah tidak memperbesarkan isu ini. Tapi ia menyebabkan kami rasa dah t4k b0leh maju lagi.”

Katanya lagi, dia dan rakan lain gemar bekerja dalam pasukan mereka.

“Tetapi selalu ada pihak lain yang cuba meny0al kami di Sales. Oleh itu, kami semua akhirnya memvtuskan untuk meletak surat perlet4kan jawatan.”

Sodiqin juga menjelaskan bahawa keputusan itu satu perkara svkar kerana terpaksa meninggalkan superior dia yang tak boleh nak berh3nti. Dia begitu s3dih tetapi terp4ksa akvr kerana itu adalah hak pekerja itu.

“Svkar untuk melihatnya seperti itu. Oleh itu, saya memutuskan untuk membelikannya pokok dan saya ada membuat 8 keychain dengan gambar kami berlima sepanjang masa kami di sana.”

Menurut Sodiqin, manager dia jadi em0sional kerana rasa g4gal membangunkan pekerjanya.

“Dia merasa seperti g4gal melindungi kami. Tetapi, kami selalu memberitahunya bahawa dia melakukan yang terbaik dan kami pasti akan kembali apabila semuanya baik-baik saja.”

Sangat ambil berat walaupun berlainan b4ngsa

Dalam video itu, dilihat manager Sodiqin menangis dan minta maaf berullang kali kepadanya sambil memeluk dirinya.

“Walaupun mereka semua berbangsa Cina, mereka dalam setiap aspe untuk membuat saya rasa selesa, contohnya memastikan saya mempunyai alat makan sekali pakai ketika bergaul dengan mereka – kerana mereka akan makan makanan tid4k h4lal dan membungkus makanan h4lal hanya untuk saya.”

Atau mereka selalu mencari kafe hal4l untuk melepak, memastikan saya tetap halal ketika mereka minum, dan selalu memastikan saya baik-baik saja di pejabat. Ada banyak lagi perkara kecil yang mereka buat yang memberi impak besar.” kata Sodiqin.

“Terlalu banyak kali mereka jaga saya di syarikat itu. Mereka adalah keluarga saya.”

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : LM

Be the first to comment on "[Video] Seb4k! Manager Men4ngis Staf Ini Res1gn, Minta Maaf Sebab Tak M4mpu Nak ‘Bagi Lebih’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*