“Raut tenang bagai tidur” Skuad Pengurusan Jnazah cerita pengalaman urus jnazah Datuk Ismail Kamus dan Abam Bocey

 

 

Kuala Lumpur: “Menitis air mata kami kerana Allah SWT cukup memuliakan jen4zah hamba-Nya yang beramal soleh dan mulia seperti arwah Datuk Ismail Kamus serta pelawak, Abam Bocey.

“Jenaz4h Datuk Ismail Kamus cukup lembut, mudah diuruskan dan wajahnya tenang seperti sedang tid-ur. Wajah arwah Abam Bocey pula kelihatan berseri ketika diwudukkan,” kata Pengasas Skuad Pengurusan Jenazah (SPJ) Malaysia, Muhammad Rafieudin Zainal Rashid.

Menurut beliau, kemuliaan yang dianugerahkan kepada kedua-dua jenazah itu menginsafkan dirinya dan sukarelawan pertubuhan berkenaan.

“Saya menjadi orang terakhir mencium arw4h (Datuk Ismail Kamus) sebelum menutup wajahnya.

“Perasaan sebak sukar digambarkan ketika menutup wajah arw4h. Malah, saya tidak mampu mengikat tali kafan di bahagian kepala arwah kerana terlalu seb4k.

“Rakan setugas terpaksa membantu mengikatnya dan perasan ini sangat jarang saya alami setiap kali menguruskan jen4zah,” katanya.

Menurut Muhammad Rafieudin, dia cukup bersyukur diberikan amanah untuk menguruskan jen4zah arwah Ismail Kamus.

Muhammad Rafieudin turut berkongsi pengalamannya menguruskan satu jen4zah digelar ‘pembu-ru Subuh yang istiqamah’ pada 2017.

“Sepanjang h4yatnya, arw4h tidak pernah meninggalkan solat Subuh berjemaah sama ada di masjid atau surau.

“Wajah arwa4h kelihatan sangat ten4ng dan seperti sedang tidur.

“Saya difahamkan, arw4h dijemput Ilahi ketika sedang bersiap untuk solat berjemaah di surau berhampiran rumahnya,” katanya.

Menurut Muhammad Rafieudin pada hari kem4tian arw4h juga, huj4n lebat melanda.

“Apa yang berlaku cukup membuktikan kehebatan serta keagungan Allah SWT apabila air hujan tidak bertakung dalam li4ng lah4d arw4h sedangkan lima liang lah4d yang lain ditakungi hujan.

“Ini antara hikmah yang Allah SWT tunjukkan sebagai pedoman untuk kita semua meningkatkan lagi ketakwaan kepada-Nya,” katanya.

Ciri-ciri orang yang meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah, iaitu meningg4l dengan menyebut asma Allah SWT dan meninggal dalam keadaan yang baik seperti meningg4l saat menunaikan sholat, saat berzikir kepada Allah, dan lainnya.

Ada beberapa amalan yang dapat membawa kita meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah, apakah amalan itu? Berikut huraiannya:

1. Menunaikan solat wajib tepat waktu dan tidak pernah meningg4lkan solat wajib.

2. Membiasakan diri untuk membaca Al-Quran setiap hari

Meskipun hanya satu ayat saja kerana ayat-ayat Al-Quran merupakan firman Allah SWT yang mampu memberikan kesejukan hati dan fikiran serta menebalkan keimanan kita. Selain membacanya, alangkah baiknya jika kita belajar isi kandungan Al-Quran sebagai pedoman hidup di duni4.

3. Menjalankan solat wajib secara berjamaah di rumah atau di masjid.

Menjalankan solat secara berjamaah dapat melipatgandakan darjat pahala yang akan kita perolehi selain itu solat berjamaah juga dapat memperkukuh persaudaraan sesama muslim sehingga Allah SWT lebih menyukai hamba-Nya yang menjalankan solat secara berjamaah daripada solat sendiri.

4. Menunaikan sholat sunnah tahajjud di malam hari iaitu disepertiga malam.

Solat sunnah tahajjud merupakan solat sunnah yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW kepada setiap umatnya kerana dengan menjalankan solat sunnah ini dapat mendekatkan kita kepada Allah SWT.

5. Selalu berzikir disetiap waktu dan selalu mengingat Allah SWT setiap masa dan dimanapun juga.

Orang yang selalu mengingat Allah SWT tidak akan melakukan hal-hal yang dilarang oleh-Nya dan mereka selalu takut akan murk4a Allah SWT.

Alangkah beruntungnya bagi seorang muslim yang telah menjalankan amalan-amalan tersebut kerana mereka merupakan hamba-hamba yang dicintai Allah SWT. Kebahagiaan seorang muslim iaitu meningg4l dalam keadaan khusnul khotimah kerana hal ini merupakan jaminan syu-rga untuknya.

Orang-orang yang m4ti dalam keadaan khusnul khotimah akan berseri-seri wajahnya kerana sebelum dikubu-rkan Allah SWT telah memperlihatkan syurga untuknya yang akan dihuniya. Sungguh beruntung bagi setiap muslim yang mendapat kem4tian khusnul khotimah kerana ak-hir kehidupan di dunia di tutup dengan hal yang baik dan akan membawanya menuju kenikmatan syurga yang telah Allah SWT siapkan untuknya.

Demikian perkongsian beberapa amalan yang dapat menjadikan kematian anda menjadi khusnul khotimah, jadi apakah anda ingin mati khusnul khotimah? rutinkan amalan ini setiap hari.

 

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : http://trendingsangat.pw/raut-tenang-skuad-ismail-kamus/

Be the first to comment on "“Raut tenang bagai tidur” Skuad Pengurusan Jnazah cerita pengalaman urus jnazah Datuk Ismail Kamus dan Abam Bocey"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*