Pilot Non Muslim Saksi Keajaiban Awan Memayungi Pesawat Ketika Menghantar Jen4zah Seorang Ulama

 

 

Pilot Berbangsa Singh Masuk Islam Selepas Melihat Keajaiban Awan Memayungi Pesawat Ketika Menghantar Jen4zah Seorang Ulamak

Kisah seorang pilot berbangsa india singh yang ditugaskan membawa jen4zah ulama telah memelok Islam sebaik menyaksikan satu keajaiban pernah diterbitkan dalam majalah Mastika pada Julai 2008.

Menurut juruterbang TUDM itu, kejadian tersebut berlaku semasa beliau ditugaskan untuk membuat satu penerbangan ihsan bagi menghantar jenaz4h seorang ulama terkenal tanahair dari Kuala Lumpur ke sebuah negeri di Utara tanahair, Kedah.

Dari penceritaan, beliau amat takjub kerana sepanjang perjalanan, pesawat itu dipayungi oleh awan sedangkan pada waktu itu cuaca panas terik dan ini disaksikan juga oleh krew-krew lain dalam pesawat itu.

Menurut wartawan yang menulis artikel ini, sebenarnya beliau juga merupakan seorang sukarelawan dan turut membantu menguruskan jenaz4h ulama terkenal itu sebelum dibawa menaiki pesawat.

Wartawan tersebut menceritakan kepada bekas pilot itu yang dia turut menyembahyangkan jenaz4h alm4rhum yang meningg4l akib4t ser4ngan jantvng di sebuah hospital di Kuala Lumpur. Jenaz4h dimandi dan di kap4nkan di hospital sebelum dibawa ke Surau Al Mustaqimah,Bandar Tun Razak untuk disembahyangkan.

Ketika itu beliau melihat ribuan orang datang dari setiap pelusuk negara dan sama-sama memberi penghormatan terakhir kepada almarhvm. Beliau juga memberitahu kepada bekas pilot itu yang beliau amat takjub apabila melihat bilangan orang yang hadir sangat ramai sehingga terpaksa bersesak sesak berdiri.

Wartawan itu juga mengatakan yang beliau amat terasa bangga apabila melihat jenaz4h turut di iringi anggota polis ke pangkalan TUDM Subang.

Mengikut wasiat ,alm4rhvm mahu jas4dnya disemadikan di madrasah yang menempatkan sebuah kolej pengajian Islam di negeri kelahirannya.

 

“Itulah ana paling takjub. Ana anya kawan2 ana,mereka juga kata tak pernah alami kejadian sepertu itu.Masya Allah! awan sentiasa payungi pesawat yang bawa allahyarh4m daripada terkena terik matahari ” kata beliau.

“Ana tahu,jenaz4h yang ada dalam pesawat itu seorang ulama. Ulama ini membuat kerja2 dakwah,suruh orang berbuat baik,jauhi mungk4r, tiba2 hati ana terdetik,ulama ini seorang Islam. Ana lihat ada kebenaran dalam Islam.” katanya lagi

“Selepas tengok awan pelik dari mula sampai akhir penerbangan,ana beritahu rakan Muslim dalam pesawat,ana nak masuk Islam,ana betul-betul kagum dengan kebesaran Allah ujar bekas pilot itu lagi yang sebelumnya tidak pernah terfikir untuk menukar agama nenek moyangnya.

 

Pelik memikirkan kejadian aneh dengan kekuasaan Allah tunjukkan, 3 hari selepas itu, pilot berkenaan membuat keputusan masuk Islam.

Dikatakan, pilot tersebut kini berpindah dan tinggal di England, kerana takut keluarganya mar4h dan tidak menerima keputusannya memeluk Islam.

Jadi, siapakah ulama tersebut? Tidak dinyatakan namanya dalam majalah itu, namun yang jelas dan pasti Almarhvm adalah:

Beliau merupakan seorang yang terkenal yang berjuang atas nama Islam.

Beliau meningg4l dunia akib4t ser4ngan s4kit jantvng di sebuah Hospital di Kuala Lumpur

Jenaz4h beliau diterbangkan ke sebuah negeri di utara dengan pesawat Hercules TUDM daripada airport Subang. Selain itu jenaz4h beliau juga diiringi oleh polis.

Disemad1kan di sebuah madrasah negeri kelahiran beliau sesuai dengan w4siat beliau.

Ribuan rakyat hadir dari seluruh pelusuk negara untuk memberi penghorm4tan terakhir kepada beliau, sehinggakan setiap orang yang datang berebvt-rebvt hendak mengangkat jenaz4h beliau.

Tidak lain dan tidak bukan, ulama yang dimaksudkan itu ialah Almarhvm Ustaz Fadzil Mohd Noor, mantan Presiden PAS dan Ketua Pembangkang satu ketika dahulu.

Almarhum meningg4l duni4 akibat ser4ngan sak1t jantvng di HUKM pada 23 Jun 2002. Almarhvm disemad1kan di Madrasah Darul Ulum, Pokok Sena, Kedah negeri kelahirannya.

Jenaz4h Almarhvm diterbangkan dengan pesawat Hercules TUDM di Subang dan tiba di airport Kepala Batas dengan disambut lebih 20,000 orang.

Ramainya orang yang datang untuk memberi penghorm4tan terakhir kepada Almarhvm sehinggakan jalan raya ses4k tervk lebih 20 km. Kesan keses4kkan tersebut telah bermula dari tol-tol yang menghala ke Kedah, dan orang ramai terpaksa berjalan kaki ke Darul Ulum sejauh 10 km.

Media melaporkan lebih 100,000 orang membanjiri kawasan Muassasah Darul Ulum Pokok Sena sebaiknya tiba jenaz4h bagi memberi penghorm4tan terakhir Allahyarh@m.

Inilah bila berjuang dengan keihklasan, balasan yang Allah tunjukkan dengan jelas di dunia kepada kita dan ia sebagai pemangkin semangat kita untuk terus memperjuangkan agama Allah. Kehebatan & keihklasan Almarhvm berdakwah dan berjuang untuk agama sehinggakan didalam perjalanan terakhir beliau menuju ke alam barz4kh pun masih lagi “berdakwah” hingga pilot terbabit dengan izin Allah memelok Islam. Sememangnya Almarhvm berjuang tanpa mengenal erti pen4t dan lel4h untuk memartabatkan agama Allah di bumi Malaysia ini. Almarhvm disegani teman dan lawan.

Semoga Allah mencucvri rahm4t ke atas r0h Almarhvm.

Al-Fatihah. (Hari ini 23 Jun 2018, genap 16 tahun pemerg1an Mujahid Agung ini)

cikgu king tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Sumber: ohinfokini.com

 

Khusnul khatimah atau akhir hidup yang baik adalah suatu kondisi dimana seorang mukmin diberi taufiq oleh Allah sebelum datangnya kematian untuk meninggalkan segala perbuatan yang mendatangkan murka Allah Azza wa Jalla, bersemangat melakukan ketaatan dan mengerjakan berbagai kebaikan kemudian dia menutup usianya dengan kebaikan.

Sebuah hadits Anas bin Malik yang diriwayatkan Imam Ahmad yang menunjukkan tentang khusnul khotimah pada seorang hamba, bahwa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda;

 

ذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَيْرًا اسْتَعْمَلَهُ قَالُوا وَكَيْفَ يَسْتَعْمِلُهُ قَالَ يُوَفِّقُهُ لِعَمَلٍ صَالِحٍ قَبْلَ مَوْتِهِ

“Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada seseorang, maka Allah akan membuatnya beramal.” Para sahabat bertanya; “Bagaimana membuatnya beramal?” beliau menjawab: “Allah akan memberikan taufiq padanya untuk melaksanakan amal shalih sebelum dia meninggal.” (HR. Ahmad dan Tirmidzi)

 

Mati dalam keadaan khusnul khotimah memiliki tanda-tanda. Diantara tanda-tanda itu ada yang hanya diketahui oleh orang yang akan men1nggal, namun ada pula tanda-tanda itu bisa diketahui oleh semua orang.

Adapun tanda yang hanya diketahui oleh seseorang yang hendak meninggal adalah adanya ‘bisyarah’ atau kabar gembira dari Allah bahwa dia telah mendapat keridhaan Allah dan berhak mendapat kemuliaan dari-Nya sebagai bentuk keutamaan yang diberikan Allah kepadanya. Allah Subhanahu Wata’ala berfirman;

 

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّـهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ

“Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: “Tuhan kami ialah Allah” kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan: “Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih; dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu.” (QS. Fushshilat:30).

 

Syeikh Abdurrahman As-Sa’dy dalam tafsirnya mengatakan; Ini adalah tanda pada seorang mukmin saat menghadapi sakarotul maut. Imam Ahmad juga meriwayatkan sebuah hadits dari Anas bin Malik Radhiyallohu ‘anhu, bahwa nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda;

 

مَنْ أَحَبَّ لِقَاءَ اللَّهِ أَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ وَمَنْ كَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ كَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ قُلْنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ كُلُّنَا نَكْرَهُ الْمَوْتَ قَالَ لَيْسَ ذَاكَ كَرَاهِيَةَ الْمَوْتِ وَلَكِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا حُضِرَ جَاءَهُ الْبَشِيرُ مِنْ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ بِمَا هُوَ صَائِرٌ إِلَيْهِ فَلَيْسَ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ أَنْ يَكُونَ قَدْ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ فَأَحَبَّ اللَّهُ لِقَاءَهُ وَإِنَّ الْفَاجِرَ أَوْ الْكَافِرَ إِذَا حُضِرَ جَاءَهُ بِمَا هُوَ صَائِرٌ إِلَيْهِ مِنْ الشَّرِّ أَوْ مَا يَلْقَاهُ مِنْ الشَّرِّ فَكَرِهَ لِقَاءَ اللَّهِ وَكَرِهَ اللَّهُ لِقَاءَهُ

“Barangsiapa senang bertemu dengan Allah, maka Allah senang bertemu dengannya. Dan barangsiapa tidak senang bertemu dengan Allah, maka Allah tidak senang bertemu dengannya.” Para sahabat bertanya; “Wahai Rasulullah, kami semua tidak menyukai kem4tian?” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bukan itu yang aku maksud, namun seorang yang beriman apabila menghadapi sakaratul maut, maka seorang pemberi kabar gembira utusan Allah datang menghampirinya seraya menunjukkan tempat kembalinya, hingga tidak ada sesuatu yang lebih dia sukai kecuali bertemu dengan Allah. Lalu Allah pun suka bertemu dengannya. Adapun orang yang banyak berbuat dosa, atau orang kafir, apabila telah menghadapi sakaratul maut, maka datang seseorang dengan menunjukkan tempat kembalinya yang buruk, atau apa yang akan dijumpainya berupa keburukan. Maka itu membuatnya tidak suka bertemu Allah, hingga Allah pun tidak suka bertemu dengannya.” (HR. Ahmad)

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Pilot Non Muslim Saksi Keajaiban Awan Memayungi Pesawat Ketika Menghantar Jen4zah Seorang Ulama"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*