Kes harian tertinggi dalam sejarah, ini reaksi Dr Hisham pihak mana yg patut menjadi punca

 

PUTRAJAYA: Penu-laran COVID-19 semakin memb-imbangkan apabila angka jang-kitan baharu terus melonjak dengan 287 kes dilaporkan, hari ini, iaitu yang tertinggi sejak pandemik itu melanda Malaysia.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata negeri mencatat jumlah tertinggi kes baharu ialah Kedah membabitkan 129 jangkitan, diikuti Sabah (113) dan Selangor (31).

Beliau berkata, semua kes baharu berkenaan membabitkan penu-laran tempatan.

“Seramai 22 individu sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) dengan empat memerlukan bantuan pern4fasan,” katanya pada sidang media COVID-19, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham memaklumkan bahawa setakat jam 12 tengah hari tadi, sebanyak 81 kes sembuh dilaporkan, menjadikan jumlah kumulatifnya 10,095 kes (85.8 peratus).

Tiada kem-atian baharu direkodkan, hari ini, dengan jumlah kumulatifnya kekal 136 kes (1.16 peratus).

KKM: Elak Tuding Jari, Pikul Bersama Tanggungjawab Sosial

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menggesa rakyat Malaysia tidak meny4lahkan mana-mana pihak berikutan peningkatan kes Covid-19.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata, usaha memutuskan rantaian penularan wab-ak itu adalah tanggungjawab sosial yang perlu dipikul bersama.

Walau kebolehjangki-tan tinggi, KKM belum bincang laksana PKPD di S’gor

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata masih belum ada perbincang berhubung pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) mahupun perintah berkurung di Selangor, meskipun negeri itu mencatat kadar kebolehja-ngkitan (Rt) wab-ak Covid-19 yang tinggi.

“Kalau kita dapat laksanakan sebagaimana kita jalankan di Kedah, kita boleh kurangkan Rt dia (Selangor) daripada 1.

“Jadi tindakan sedang aktif dijalankan di kawasan-kawasan tersebut.

“Kalau kita dapat jalankan tindakan-tindakan tersebut, masih belum kita bincang sama ada perlu kita lockdown ataupun tidak. Itu di negeri Selangor,” katanya pada sidang media harian KKM di Putrajaya hari ini.

Sebelum ini, Kementerian Kesihatan melaksanakan PKPD secara bersasar di beberapa kawasan di Kedah, seperti di Kota Setar dan Amanjaya, susulan peningkatan kes positif Covid-19 di sana.

Noor Hisham memaklumkan sebanyak dua lagi kluster dikenal pasti di Selangor, iaitu kluster Seri Setia – empat kes positif setakat ini – dan kluster Seri Anggerik, dengan 14 kes positif setakat ini.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Kes harian tertinggi dalam sejarah, ini reaksi Dr Hisham pihak mana yg patut menjadi punca"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*