Tak Beri Muka, Tol4k Pel4rian! “Pak Long Mail” Hadap Wakil PBB Bincang Pasal UNCHR Cari Negara Ketiga Buat Roh1ngya.

Kisah pel4rian atau Pendatang 4sing Tanpa Izin (P4TI) dari Roh1ngya bukan lah isu baru buat rakyat Malaysia. Kisah mereka ini mula menjadi hangat awal tahun lalu apabila kemasukan mereka secara h4ram ke Negara ini semakin mend4dak saban hari.

Boleh dikatakan Malaysia menjadi tumpuan utama untuk mereka mendarat menerusi jalan laut. Jumlah pel4rian Roh1ngya juga dilaporkan semakin meningkat apabila dikhabarkan mereka telah mewujudkan penempatan tersendiri di beberapa tempat dalam Negara ini.

MALAYSIA TAK BOLEH TERIMA KEHADIRAN PELAR1AN ROH1NGYA

Merasakan kemasukan mereka secara besar-besaran membawa b3ban kepada Negara, Menteri Kanan Keselamatan iaitu Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata bahawa Malaysia tidak akan lagi menerima pel4rian tersebut.

Perkara ini turut diluahkan menerusi laman Facebook Ismail Sabri sendiri pada beberapa jam yang lalu. Menurutnya, pihak Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pelarian (UNCHR) perlu mencari negara ketiga lain untuk pelarian Roh1ngya.

UNCHR PERLU SEDIAKAN PELAN JANGKA SEDERHANA DAN JANGKA PANJANG

Malah, mereka juga perlu menyediakan pelan jangka sederhana dan jangka panjang agar isu pel4rian Roh1ngya di Malaysia ini tidak berpanjangan dan menjadi suatu beban lain.

“Kunjung hormat oleh Mr. Thomas Albrecht, wakil Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pel4rian (UNCHR). Perbincangan kami khusus mengenai pelarian Roh1ngya di Malaysia.”

“Saya maklumkan Malaysia tidak boleh menerima kehadiran pelar1an Roh1ngya lagi. Saya meminta beliau mencari Negara ketiga untuk menerima pelarian Roh1ngya di Malaysia.”

“Saya juga meminta beliau menyediakan pelan jangka sederhana dan jangka panjang untuk selesaikan isu Roh1ngya di Malaysia.” Kongsi Menteri Kanan Keselamatan lanjut.

RAKYAT SETUJU KEPUTUSAN KERAJAAN

Keputusan yang dibuat oleh Ismail Sabri dan pihak kerajaan disambut baik oleh warganet. Mereka dilihat bersetuju dengan keputusan kerajaan yang mana tidak lagi berlembut atau pun memberi mvka kerana apa yang ada kini sudah jadi menjadi suatu mas4lah untuk orang ramai.

Sumber Facebook

Apa pun, sebagai manusia sama-sama lah kita doakan agar bangsa Roh1ngya mendapat pembelaan dan dapat hidup aman damai di bumi sendiri kelak.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: Meecks

Be the first to comment on "Tak Beri Muka, Tol4k Pel4rian! “Pak Long Mail” Hadap Wakil PBB Bincang Pasal UNCHR Cari Negara Ketiga Buat Roh1ngya."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*