Did4kwa ‘Berlakon’ Sakit, Dr Amalina Tampil Pertahankan Syed Saddiq

Baru-baru ini viral foto Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman sedang menjalani rawatan selepas seminggu menjalani pemb3dahan apendisitis pada Sabtu lalu. Foto dimuat naik itu menjadi bualan hangat netizen yang rata-ratanya mend4kwa Syed Saddiq ‘berlakon’ s4kit.

Terbaru, menerusi laman twitter, Dr Amalina menafikan d4kwaan dibuat sesetengah individu yang mengatakan foto itu kelihatan seperti berlakon kerana beliau merupakan pakar dalam pemb3dahan.

Tiada salah pada foto ini

Saya perlu menjelaskan sesuatu kerana pemb3dahan adalah kepakaran saya. Tidak ada yang salah dengan gambar ini. Lvka apendisitis perlu dilindungi untuk mencegah jangkitan luka. BP cuff ada untuk memantau BP biasanya setiap 4 jam jika pesakit stabil.

Menurut Dr Amalina, foto yang di troll orang ramai perlu diperbetulkan dimana tiada kesil4pan pada foto ini kerana luka apeddisitis perlu dilindungi agar tiada jangkltan lvka padanya.

Terdahulu ade individu mend4kwa YB menipu kerana Cuff BP tidak diperlukan kerana dirinya stabil serta bukanlah luka besar.

Tiada salah dengan butang panggilan

Tidak ada yang salah dengan butang panggilan, ia adalah untuk pesakit untuk memanggil jururawat apabila mereka memerlukan bantuan. Telah mengatakan bahawa appendicitis adalah keadaan yang sangat biasa.

Appendicectomy laparoscopic (pembedahan lubang kunci untuk membuang lampiran) adalah salah satu operasi yang paling biasa yang kita lakukan dalam pemb3dahan umum. Ia biasanya bermula dengan rasa saklt di bahagian tengah abdomen dan kemudian bergerak ke bahagian bawah sebelah kanan.

Penjelasan ini turut mendapat perhatian ramai netizen yang rata-ratanya berterima kasih atas penerangan terperinci ini. Malah tak kurang juga menghentam pihak yang sengaja mencetuskan kontr0versi ini. Apa apa pun semoga YB Syed Saddiq kembali pulih.

Dipuji netizen

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber : Dr Amalina via OHBULAN

Be the first to comment on "Did4kwa ‘Berlakon’ Sakit, Dr Amalina Tampil Pertahankan Syed Saddiq"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*