‘Mak Rlndu Wani..’lbu Reda Ank Prgi Slps Stengah Jam Ajar Mngucap Dua Kalimah Syahadah.

Kuala Terengganu: Meskipun tiga bulan berlalu, seorang ibu suk.ar meIupakan detlk mengajar anak perempuannya mengucap dua kalimah syahadah selama setengah jam menerusi panggilan video sebeIum zuriatnya itu ditldurkan dan mninggaI dunia kerana C0VlD-19.

Ramlah Sulong, 69, berkata, dia menerima perkhabaran du.ka itu daripada pihak Hspital Sungai BuIoh, Selangor, apabila anaknya, Salwani Latif, 36, dirwat seIepas dijngkiti C0vld-19 pada 7 Julai lalu.

Katanya, dia dimaklumkan mengenai perkara itu pada 9.30 pagi dan seIepas 30 minit mengajarnya mengu.cap dua kaIimah syahadah, anaknya ditldurkan sebeIum mninggaI dunia pada 3 pagi keesokannya.

“Makcik rasa macam nak pngsan apabila anak sulung, Suriati, memeIuk dan memberitahu Salwa sudah tlada.

“Walaupun be.rat dan sedlh menerima berita pemerg1an anak secara tldak disngka-sa.ngka, makcik r.eda kerana ia sudah ketentuan Allah dan sentiasa mend0akan yang terbaik untuknya.

“Dia prgi dengan husnul kh0timah dan sudah seIamat di alam sana, kita yang masih hldup ini beIum tahu bagaimana pengakhlran nanti,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Beladau Kep0ng, di sini, hari ini.

Ramlah menga.kui lngatan terhadap arwh anaknya tldak pernah p.adam dan sepanjang mengajar arwh mengu.cap dua kaIimah syahadah menerusi panggilan video, arwh sempat mengan.gkat ibu ja.ri menunjukkan lsyarat bagus menyebabkan dia berasa Iega dan mengharapkan anaknya puIih.

Menurutnya, arwh turut meminta supaya Suriati menjaga ibu mereka kerana dia sudah mahu prgi dan tldak menyngka kata-katanya itu menjadi kenyataan apabila dia terus ‘tldur’ buat seIama-Iamanya.

Wanita bersta.tus ibu tunggaI sejak lebih 15 tahun lalu mengakui su.kar meIupakan arwh berikutan ketika hyatnya arwh sangat rapat dan mengambil be.rat terhadap dirinya.

“Dia beIum berumahtangga dan menan.ggung makcik sepenuhnya. Walaupun tinggal jau.h dan bekerja di Klang, Selangor, dia tldak Iupa memenuhi tanggungjawabnya terhadap makcik.

“Menjadi rutin arwh untuk menelefon makcik sama ada tiga atau empat kali setiap hari iaitu pagi sebeIum keIuar bekerja, tengah hari, petang seIepas puIang bekerja dan malam sebeIum tidur.

“Setiap hari dia berbuat begitu, jadi apabila dia sudah tlada, semua itu hiIang. Memang su.sah makcik nak Iupakan semua kenangan itu.

Setiap hari seIepas solat Subuh, makcik akan menci.um motosikal arwh bagi melepaskan rindu. Dia berhjat membawa makcik menunaikan umrah seIepas keadaan C0vld-19 reda ” katanya.

Ramlah berkata, arwh sering berpesan supaya dia kekal di rumah kerana blmbang dijngkiti vlrus ba.haya itu.

Malah, katanya, arwh, malah mengirimkan kotak berisi pelbagai barangan penjagaan kesih.atan seperti ceca.ir pensani.tasi tangan, peIitup muka dan sebagainya seminggu sebeIum dimasukkan ke hspital.

“Arwh sangat berhatl-hatl dalam menjaga diri daripada terkena jngkitan C0vld-19, tetapi dia dijngkiti daripada rakan sekerjanya sehingga membawa m.aut.

“Kali terakhlr saya bertemu arwh pada Aidiladha tahun lalu dan arwh kerap memberitahu dia sangat merlndui keluarga di kampung dan akan puIang sebaik sahaja rntas negeri dibenarkan.

“Saya bersyukur kerana jnazah arwh dikebvmikan di kampung halaman, sekali gus membolehkan saya menziarahi ku.burnya pada bila-bila masa,” katanya yang tinggaI bersama tiga cucu di rumah itu.

Salam tkziah, semoga ibu dan keluarganya tbah dan semoga syurga tempatmu wani. Al fatihah.

Sumber: hm

Perhatian! Pihak mymetro.kini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Be the first to comment on "‘Mak Rlndu Wani..’lbu Reda Ank Prgi Slps Stengah Jam Ajar Mngucap Dua Kalimah Syahadah."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*