“Mula nampak cahaya di hujung ter0w0ng” – D0ktor Kongsi Berita Baik Situasi C0VID-19 Di Malaysia

 

 

“Kalau dulu, m4yat berbvngkus berselang-sel1 dengan katil pesakit hidup, dan canvas memenuhi segenap ruang dan laluan di ED. Sekarang dah nampak lantai.”

Demikianlah perkongsian yang ditulis di laman sosial Facebook Dr Hana Hadzrami, seorang doktor di Lembah Klang mengenai perkembangan positif kemasukan pesakit COVID-19 di hospital di Malaysia.

Jelas Dr Hana yang merupakan seorang Pakar Anestesiologi di Hospital Kuala Lumpur, kes rujukan dari Jabatan Kecem4san kepada Unit Rawatan Rapi (ICU) untuk pesakit COVID-19 yang krit1kal juga sudah menunjukkan penurunan.

“Kalau dulu, panjang senarai menunggu di papan tulis ICU, dengan kertas bersambung-sambung sebab tak cukup ruang. Sekarang dah nampak sedikit ruang.

“Kami di Lembah Klang sudah mulai nampak tit1k cahaya dihujung ter0w0ng yang gel4p. Samar-samar tapi penuh harapan,” katanya.

Menerusi perkongsian sama yang kini sudah mencecah 24,000 tanda suka dan 2.7 ribu komen daripada warganet, Dr Hana menjelaskan jumlah pesakit kategori ringan mungkin masih ramai tapi golongan itu hanya memerlukan pemantauan dan rawatan di wad sahaja.

“Pesakit krit1kal di ICU dalam kalangan warganegara adalah daripada mereka yang t0lak vaks1nasi.”

Terangnya lagi, pada minggu lalu, jumlah kemasukan pesakit warganegara mulai menurun dan majoriti yang hadir adalah daripada kalangan warga as1ng.

“Masih ada referral pesakit COVID-19 krit1kal ke ICU dari kalangan warganegara namun terdiri daripada mereka yang t0lak vaks1nasi.

“Ada juga pesakit krit1kal dari kalangan yang sudah menerima sunt1kan vaks1nasi namun mereka sembuh sangat cepat berbanding mereka yang langsung tak divaks1n.”

Tambah Dr Hana, 4 pesakit diterimanya sudah divaks1nasi dan mereka hanya memerlukan bantuan pernafasan 3-4 hari berbanding 2-3 minggu pesakit lain yang tidak sempat menerima vaks1nasi.

“Mereka pulih dengan X-ray d4da yang bersih. Berbanding dengan majoriti yang rab4k p4ru-p4runya. Belum masuk yang sudah meningg4l.”

Pun begitu, Dr Hana berkata, jumlah pesakit COVID-19 di ICU hospital terbabit masih ramai disebabkan kemasukan pesakit sejak sebulan yang lalu, malah, jumlah kes kemat1an sebelum tiba ke hospital juga masih ramai.

Di akhir perkongsiannya, Dr Hana mengajak orang ramai untuk terus berusaha dan bertawakal bagi memerang1 wab4k COVID-19 dengan mengambil vaks1n.

“Tak sabar nak jadi macam Sarawak. Di sana pesakit COVID krit1kal di ICU hanya tiga orang – sejajar dengan kelajuan dan keluasan kadar vaks1nasi mereka,” katanya.

 

Sumber: Facebook Hana Hadzrami

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : viralkamipress

Be the first to comment on "“Mula nampak cahaya di hujung ter0w0ng” – D0ktor Kongsi Berita Baik Situasi C0VID-19 Di Malaysia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*