[Video]’Adik Dan Mak Tersyg ‘Prgi’ Sekaligus Kerana C0VlD-19..’Iuahan Lelaki Ini Bkin $bak.

Kuala Lumpur: Hatl siapa yang tldak IuIuh jika dua insan tersayang prgi buat seIama-Iamanya hanya dalam masa selang sehari aklbat jngkitan vlrus C0vld-19.

Itu saat ge.tir yang terpksa dilalui Abdul Rahim Daim, 48, apabila adiknya Abdul Malik Daim, 43, mninggaI dunia pada 22 Mei lalu di Pusat Kvarantin dan Rwatan C0vld-19 Berlsiko Rendah (PKRC) Maeps, Serdang disusuli ibu tercinta, Patimah Babu, 75, keesokkan hari di Hspital Sungai Buloh.

Lebih memer1tkan ketika itu, tujuh daripada sembilan ahli keluarga lain termasuk isteri dan tiga anaknya turut disahkan p0sitif apabila melakukan uj1an saringan C0vld-19, selepas anak, adik dan ibunya menga.du de.mam dan btuk pada hari raya ketiga.

Ketika dihubungi, Abdul Rahim berkata beliau tldak menyangka kegembiraan mereka sekeluarga menyambut Aidilfitri baru-baru ini menjadi kenangan terakhlr sebelum wbak itu meragvt nywa dua insan yang tersayang.

“Blmbang melihat keadaan kesihatan anak, adik dan mak, saya tnpa berfikir panjang membawa mereka dan ahli keluarga lain melakukan uj1an saringan C0vld-19 dan perkara yang takvti akhirnya terjadi apabila ibu dan beberapa ahli keluarga yang lain disahkan p0sitif apabila keputusan ujian s4ringan diperoleh pada malam itu.

“Hanya saya dan anak perempuan negatlf ketika itu, jadi saya kemudian meminta yang posltif buat persiapan untuk pergi ‘assessment’ di Pvsat Penilaian C0vld-19 (CAC) Stadium Melawati, Shah Alam keesokan paginya tnpa menunggu van ambuIans datang ke rumah,” katanya kedengaran tenang ketika menceritakan kembali kjadian itu.

Katanya, selepas menjalani penilaian CAC di Stadium Melawati, ibunya dibawa ke Hspital Sungai Buloh selepas pernfasannya kurang baik di samping mengalami kompIikasi buah plnggang dan kncing manis, manakala adiknya yang 0bes pula dihantar ke PKRC Maeps.

“Ahli keluarga yang lain pula diarah melakukan k.uarantin di rumah,” katanya yang menetap di Puchong.

“Pada pagi Sabtu, 22 Mei saya ada telefon adik kerana dia ada minta hantarkan pakaian dan sejadah, namun panggilan saya t.idak dijawab sehinggalah saya dapat panggilan supaya datang ke Hspital Serdang, dan dimaklumkan adik saya telah mninggaI dunia ketika dibawa ke hspital.

“Mereka cuba diseIamatkan tapi g.agal, kemungkinan dia dah tlada semasa di Maeps pada jam 9.00 pagi lagi,” kongsinya sambil mengesahkan video pasukan pervbatan memberikan b.antuan pernfasan (CPR) kepada seorang pesaklt di Maeps yang tuIar adalah adiknya.

Video:

Du.gaan yang diterima tidak terhent1 di situ sahaja apabila beIum pun smpat menyelesaikan urusan dokumentasi kemat1an adiknya, Abdul Rahim tldak lama selepas itu menerima panggilan daripada dktor dari Hspital Sungai Bul0h yang memaklumkan ibunya pula dalam keadaan te.nat.

“Kami sekeluarga smpat buat panggilan video dengan mak mem0hon maaf atas saIah s1lap selama membesarkan kami adik-beradik, dan itulah perbualan terakh1r kami sebelum beliau disahkan mninggaI dunia sekitar jam 2.00 pagi,” katanya.

 

Abdul Rahim yang adalah kakltangan Media Prima Berhad berkata jnazah ibu dan adiknya dikebvmikan di Tanah Perkburan Islam USJ 22 Subang Jaya pada petang Ahad.

Ditanya mengenai punca jngkitan c0vld-19 boleh berlaku dalam kalangan keluarganya, Abdul Rahim berkata beliau sendiri kvrang pasti, namun tldak menaflkan memang menjadi kebiasaan baginya untuk menghantar belanja, belikan lauk dan makanan ke rumah ibunya sebelum beliau ke tempat kerja.

“Perkara yang berlaku menjadi satu pengajaran yang cukup bermakna buat ahli keluarga saya.

“Sehubungan itu saya ingin berpesan kepada rakyat Malaysia, jngan kita Ieka dengan pr0sedur 0perasi standard (S0P) yang ditetapkan kerajaan, kita tidak ketahui dari mana C0vld-19 itu berada dan kita tldak tahu siapa yang pembawanya,” katanya.

 

Sumber: hm

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : dbongkar

Be the first to comment on "[Video]’Adik Dan Mak Tersyg ‘Prgi’ Sekaligus Kerana C0VlD-19..’Iuahan Lelaki Ini Bkin $bak."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*