’Apa Nak Jadi? Kecil2 Lagi Dah..’, Tular 2 Orang Kanak2 Sedang Hlsap V4pe.

Kuala Lumpur: Ketaglhan menghlsap r0kok eIektronik atau v4pe dikesan turut menular dalam kalangan kanak-kanak susulan video tular dua kanak-kanak tempatan menghlsap pera.nti itu sejak kelmarin.

Melalui video tular itu, seorang kanak-kanak memakai baju-T putih terlebih dahulu dilihat menghlsap r0kok eIektronik berwarna merah jambu sebelum menghmbuskan asap putih.

Kanak-kanak itu kemudian menyerahkan v.ape itu kepada seorang lagi rakannya yang memakai baju kelabu.

lndividu yang merakam video itu kemudian bertanyakan di mana kanak-kanak terbabit membeli v4pe itu sebelum saIah seorang kanak-kanak terbabit mendkwa membeli va.pe itu pada harga RM500.

Individu terbabit kemudian bertanya sama ada duit digunakan untuk membeli vape itu diperoleh dari svmbangan duit raya diterima.

Kanak-kanak terbabit kemudian berulang kali menghlsap va.pe itu sambil memberi alasan ‘daripada hlsap r0kok lebih baik hlsap v4pe.

 

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Mohamad Haniki Nik Mohamed turut melahirkan keblmbangan apabila gejaIa menghlsap v.ape semakin diterima masyarakat dan ‘berjngkit’ kepada kanak-kanak.

Beliau berkata, kajian dan tinjauan Tembakau dan R0kok EIektronik dalam kalangan Remaja Malaysia (TECMA) dilakukan sebelum ini mendapati 19.1 peratus remaja berusia 10 hingga 19 tahun pernah menggunakan r0kok eIektronik.

“Lebih memblmbangkan lagi, 46.5 peratus daripada mereka mencuba r0kok elektr0nik buat pertama kali sebelum usia 14 tahun.

“Sebanyak 10.6 peratus daripada mereka melporkan pernah ditawarkan r0kok elektronik manakala 7.9 peratus ditawarkan cecair untuk r0kok elektronik secara percuma,” katanya.

 

Menurutnya, promosi r0kok eIektronik begitu berleluasa melalui media sosi4l, internet, kedai va.pe dan sebagainya sekaligus meningkatkan lagi rlsiko remaja mencuba lalu menjadi pnagih v.ape atau nik0tin.

Beliau yang juga Prinsipal Akademi Farmasi Malaysia berkata, hampir semua perisa va.pe yang digunakan pengguna alatan itu mengandungi nik0tin, iaitu bahan kawaIan di bawah Akta R4cun 1952 dan Akta Makanan 1983 di mana ia sepatutnya hanya boleh dijual pengamaI perubatan berdaftar seperti ahli farmasi ataupun dktor.

“Wap yang dihasilkan daripada aktiviti ‘vap1ng’ tidak kira sama ada daripada perisa yang mengandungi nik0tin atau tldak, boleh memberi kesan tldak elok kepada kesihatan dan ketldakselesaan kepada orang-ramai,” katanya.

 

Tambahnya, belum ada bukti kukuh daripada kajian yang berkualiti tinggi bagi menyokong penggunaan r0kok elektronik khasnya bagi tujuan membantu per0kok berhenti.

“Negara-negara jiran kita termasuk Singapura, Thailand dan Brunei sejak awal lagi mengha.ramkan terus r0kok eIektronik (vape) atas sebab kesihatan.

“Tinjauan R0kok Elektronik Kebangsaan (NECS) 2016 yang kami jalankan mendapati sekurang-kurangnya 600,000 atau 3.2 peratus dalam kalangan dewasa adalah per0kok elektronik dan majoriti menggunakan cecair bernik0tin.

Penjualan cecair bernik0tin sebegini menyaIahi Akta Rac.un 1952 kerana hanya pengamal perubatan berlesen dibenarkan menjual bahan bernik0tin untuk indikasi perubatan seperti membantu per0kok berhenti,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber: hm

 

Be the first to comment on "’Apa Nak Jadi? Kecil2 Lagi Dah..’, Tular 2 Orang Kanak2 Sedang Hlsap V4pe."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*