Kem1skinan Des4k Rakyat Filipina Makan ‘S4mpah’

Tahukah anda, Bank Dunia menjangkakan wab4k pandemik COV1D-19 akan menyebabkan lebih 2.7 juta rakyat Filipina jatuh miskin? Disebabkan kadar kemiskinan yang semakin meningkat, keadaan ini memaksa sesetengah rakyat Filipina terpaksa menjadikan ‘s4mpah’ sebagai hidangan harian mereka.

Dikenali sebagai pagpag, ianya merujuk kepada sisa makanan yang diambil daripada tempat pembuangan s4mpah dan biasanya daripada daripada restoran makanan segera. Boleh jadi dalam bentuk daging beku, ikan atau sayuran.

Secara harfiah, pagpag yang membawa maksud ‘membersihkan debu atau kotoran’ yang mana merujuk kepada perbuatan membersihkan kotoran yang ada pada sisa makanan sebelum dimakan terus atau dimasak terlebih dahulu.

Malah ada yang mengambil kesempatan menjana pendapatandengan menjual semula sisa makanan yang dijumpai di kawasan tempat tinggal orang miskin.

Batchoy, mambabatchoy

Dalam sesetengah situasi pagpag disebut sebagai batchoy (makanan berasaskan sup) yang diasaskan daripada hidangan Filipina dengan nama yang sama namun bagi Pagpag batchoy ianya merujuk kepada sisa makanan daripada tong s4mpah yang dimasak secara berbeza.

Kemiskinan Desak Rakyat Filipina Makan ‘Sampah’ 1
Sumber: Street Food Guy

Manakala gelaran untuk mereka yang mengambil sisa makanan tersebut dipanggil sebagai mambabtchoy.

Risiko

Biarpun beberapa kali pihak Suruhanjaya Anti-Kemiskinan Nasional memberi amaran bahawa pagpag membawa ris1ko yang besar termasuklah pengambilan r4cun, kekurangan zat makanan dan peny4kit, kadar kemiskinan yang semakin meningkat di FIlipina menjadi punca amaran tersebut tidak diendahkan.

Kemiskinan Desak Rakyat Filipina Makan ‘Sampah’ 2
Sumber: Neat Stuff

Malah penjual Pagpag sendiri mend4kwa bahawa tidak ada yang jatuh sakit dan men1nggal dunia selepas makan makanan yang mereka jual atas alasan makan pagpag akan mengeluarkan satu antibodi yang membatu tubvh badan menjadi kebal.

 

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : https://odisi.my/

Be the first to comment on "Kem1skinan Des4k Rakyat Filipina Makan ‘S4mpah’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*