Jangan hentikan d4kwah dalam d4rvrat, p4ndemik C0VlD-19

KUALA LUMPUR: Pendakwah tidak wajar menjadikan darvrat dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebagai h4langan untuk terus berdakwah.

Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Nasrudin Hassan, berkata pendakwah kena kreatif dan inovatif untuk menyampaikan d4kwah.

Beliau berkata, pendakwah juga tidak perlu panik dan ‘kalut’ dengan pengisytiharaan d4rvrat, sebaliknya menjadikan ia satu kesempatan untuk meneruskan dakwah.

 

“Pada waktu seperti ini, di saat ramai yang kesempitan mereka perlukan d4kwah ini bagi pengisian jiwa dan kumpulan ini perlukan bimbingan.

“Jadikan p4nd3mik dan d4rvrat ini waktu untuk kita sebagai pend4kwah meningkatkan lagi kerja d4kwah bukannya berhenti akibat s3katan yang ada,” katanya ketika menyampaikan ucap tama webinar ‘Memahami Isu Darurat dan Masa Depan Gerakan Dakwah’ anjuran YADIM dengan kerjasama Majlis Amal Islami Malaysia (MAIM).

 

Nasruddin yang juga Pengerusi MAIM berkata, cabaran dan halangan dalam dakwah adalah satu realiti yang perlu dihadapi oleh pendakwah.

Katanya, perkara itu sudah berlaku sejak di zaman Nabi Muhammad SAW lagi ketika menyebarkan agama Islam.

 

“Halangan dan cabaran dakwah sememangnya akan berlaku sepanjang zaman. Dakwah bukan berjalan pada landasan selesa, sejak digerakkan Nabi Muhamad ada saja halangan dan cabaran.

“Jika kita meneliti sejarah,sampai ke hari ini, cabaran dan rintangan sentiasa ada dan tidak pernah berhenti termasuk cabaran menghadapi w4bak t4un, c4c4r dan sel3sama bvrung,” katanya.

 

Beliau berkata, d4rvrat adalah cabaran realiti semasa, yang bukan hanya dihadapi Malaysia tetapi juga negara lain melalui pelaksanaan perintah berkurung dan pelbagai s3katan yang lain.

 

“Apa yang pasti, pendakwah kena pastikan Islam tidak akan luntur sepanjang p3laksanaan d4rvrat mahu pun ketika anc4man w4b4k serta sekatan melalui pelaksanaan PKP.

“Ia perlu dilaksanakan dengan cara yang baharu sama ada melalui penggunaan teknologi baharu atau komunikasi semasa.

“Diakui kerja dakwah sedikit terganggu dengan anc4man semasa, namun pendakwah kena sesuaikan diri dengan norma baharu ini dan percayalah Islam tetap berkembang walaupun kehidupan rakyat terikat dengan norma baharu dan perkara diluar kebiasaan,” katanya

 

Beliau menyeru rakan sratgeik YADIM meneruskan dakwah dengan mengambil peluang daripada cabaran semasa.

 

“Gunakan kaedah baharu yang segar dan sesuai serta relevan dengan suasana semasa. Kita perlu perbaharui dan bawa pembaharuan yang kontemporari, berkualiti tinggi dan berkesan,” katanya.

 

Mengulas mengenai webinar itu, katanya banyak kekeliruan dan ketidakfahaman umum mengenai proklamasi darurat menyebabkan YADIM bangkit menganjurkan webinar itu bagi memberi kefahaman kepada orang ramai.

 

“Jika dulu seminar hanya 100 atau 200 orang terbabit tetapi ini melalui webinar capaian lebih meluas dan tidak terhad kepada satu atau dua kumpulan saja. Inilah dakwah baharu yang perlu diadaptasi dalam kaedah dakwah baharu,” katanya

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : BH Online

 

Be the first to comment on "Jangan hentikan d4kwah dalam d4rvrat, p4ndemik C0VlD-19"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*