Inilah Kata-kata terakhir Diego Maradona sebelum meni-nggal dunia

LEG3NDA bola sepak, Diego Maradona dilap0rkan meningg4l dunia pada usia 60 tahun.

Agensi berita BBC melaporkan, bekas pemain tengah dan pengurus pasukan Argentina itu meng4lami s3rangan j4ntung di rumah.

Maklumat lanjut bagaimanapun belum diperoleh, namun beberapa media antarabangsa sudah melap0rkan mengenai kem4tian bintang berkenaan.

Beliau sebelum ini menjalani pemb3dahan bagi mengeluarkan d4rah be-ku pada 0tak awal November lalu, selain pernah menjalani raw4tan kerana ket4gihan alk0hol.

Beliau yang diiktiraf sebagai salah seorang pemain terhebat dalam sejarah, menjadi kapten ketika Argentina memenangi Piala Dunia 1986, dengan persembahan permainan yang luar bi4sa.

Beliau juga bermain untuk Barcelona dan Napoli semasa zaman kegemilangannya selain memenangi dua gelaran Serie A dengan pasukan Itali

Kata-kata terakhir Diego Maradona sebelum men-inggal dunia

DEIGO Maradona meg4du tidak sih4t pada pagi dia mengalami s3rangan j4ntung.

“Saya rasa ku-rang sihat”. Itu kata-kata ter4khir Maradona sebelum meningg4l dunia.

Legenda bola sepak dunia itu pergi semula ke bilik tidurnya selepas sarapan pagi sebelum memberitahu anak saudaranya, Johnny Esposito mengenai keadaan kesih4tannya.

Jururawat yang menjaga Maradona selepas dia dibenarkan keluar hospital sebaik saja menjalani pemb3dahan 0tak segera menghubungi ambulans kerana p4nik dengan keadaannya.

Namun ia sudah terlambat, Maradona meningg-al dunia sebelum ambulans tiba di kediamannya.

Media Argentina mengesyaki Maradona meni-nggal dunia akibat s3rangan j4ntung.

Ketua pendakwa John Broyad berkata m4yat Maradona dibawa ke bilik m4yat berdekatan San Andres untuk b3dah si4sat.

“Diego Armando Maradona meningg4l sekitar pukul 12 fengah hari waktu tempatan.

“Polis for3nsik memulakan tugas mereka pada pukul 4 petang. Tiada tanda-tanda unsur j3nayah atau keg4nasan ditemui pada m4yat,” katanya. – DailyStar

Maradona banyak meraih piala bersama pasukan Boca Juniors, FC Barcelona dan SSC Napoli sepanjang kerjayanya. Sepanjang kerjaya bola sepak antarabangsa yang merangkumi 91 kali turun padang dan 34 gol, beliau beraksi di empat kejohanan Piala Dunia FIFA, memimpin pasukan kebangsaan Argentina sehingga mencapai kejuaraan pada edisi tahun 1986, yang mana beliau meraih anugerah Bola Emas selaku pemain paling cemerlang sepanjang kejohanan.

Beliau menambat kedua-dua gol dalam kemenangan 2-1 terhadap England di pusingan suku akhir kejohanan 1986. Gol pertamanya merupakan handball tidak did3nda yang dikenali sebagai “Tangan Tu-han”, manakala gol kedua merupakan aksi celah-mencelah mengagumkan sepanjang 60 meter memintas enam pemain England, yang dikenali sebagai “The Goal of the Century” atau “Layang-layang Kosmos” (Bahasa Sepanyol: El barrilete cósmico) di Argentina.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : Media Viral

Be the first to comment on "Inilah Kata-kata terakhir Diego Maradona sebelum meni-nggal dunia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*