PDRM dedah Addy Kanna tdk terlibat Macau Scam. Ini Pekerjaan Sebenar Dia

 

Kuala Lumpur: Polis menafikan video mengenai perbualan telefon antara dua lelaki yang kononnya mngsa dan dalang penipuan tular sejak minggu lalu ada kaitan dengan dua individu terbabit dalam sindiket ‘cuci duit’.

Pengarah Jabatan Siasatan J-enayah Bukit Aman Datuk Huzir Mohamed berkata, segala butiran perbualan dua lelaki terbabit dianggap boleh mencetuskan suasana tidak aman di negara ini.

“T4ngkapan ke atas lelaki yang dikenali sebagai Addy Kanna dan seorang lelaki dikenali sebagai Goh Leong Yeong @ Alvin yang melarikan diri dari Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasu-ah Malaysia (SPRM) Putrajaya, 11 Oktober lalu tidak terbabit dalam kegiatan pen-ipuan atau Macau Sc4m di negara ini.

Ady Hanya Koordinator

“Sebaliknya kedua-dua mereka adalah koordinator atau agen untuk menyediakan kemudahan kediaman, pusat panggilan dilengkapi peralatan komputer dan telekomunikasi serta kemudahan internet kepada warga negara China yang diupah oleh sindiket peni-puan antarabangsa didalangi oleh rakyat China,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Huzir berkata, pusat panggilan yang beroperasi dari unit kediaman mewah dan pejabat ini akan menjalankan operasi harian dengan mensasarkan rakyat di negara China sebagai mngsa aktiviti perju-dian, pen-ipuan pelaburan mata wang asing (Forex) dan peni-puan pembelian barang, terbabit kes, tuntutan barang seperti Sc4m.

Beliau berkata, adalah tidak tepat apabila ada pihak tertentu yang menyatakan kegiatan penipu-an dalam talian yang berlaku di negara ini dengan dua individu terbabit kerana kegiatan penipuan dalam negara dilakukan oleh sindiket peni-puan lain.

“Malah dakwaan perbualan telefon yang tular menyatakan Addy akan dibebaskan juga tidak tepat apabila dia kini dit4han di bawah Akta Pencegahan Je-nayah (POCA) bersama dua lagi individu selain usaha meng-esan Alvin masih giat dijalankan,” katanya.

Huzir, berkata beliau akan mendedahkan butiran kegiatan peni-puan oleh Alvin dan Addy Kanna ini dalam masa terdekat bagi mengelakkan salah faham dalam kalangan rakyat tempatan.

Terdahulu, perbualan selama 13 minit 34 saat itu, mngsa kononnya dapat menghidu taktik lelaki yang menipunya dengan memberikan butiran peribadi yang tidak tepat selepas dikaitkan dengan penghantaran barang ke sebuah pejabat pos di Sabah.

Lelaki yang memperkenalkan diri sebagai ahli kepada rangkaian kumpulan Addy Kanna akhirnya mengakui aktiviti pen-ipuannya selepas sebelum itu memperkenalkan diri sebagai pegawai polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah.

Kedua-dua mereka kemudian berbual secara baik selepas mangsa berulang kali meminta maaf kerana mem4rahi lelaki yang cuba menip-unya secara dalam talian atau Macau Scam.

Semasa mereka berbual, suspek dalam keadaan yang amat yakin menyatakan berulang kali bahawa Addy Kanna akan dilepaskan secara mudah disebabkan jaringan hubungan dengan pemimpin politik.

Malah, dia turut menjelaskan bahawa kegiatan penipuan dijalankan oleh rangkaian mereka dapat menjana pendapatan lumayan hingga puluhan juta ringgit disebabkan sikap sebahagian m4ngsa yang tidak pernah berhati-hati

Pelakon Lelaki & Pengacara Wanita Akan Dipanggil SPRM Bantu Si-asatan Kes Macau Scam

Pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kini akan memanggil beberapa individu termasuk artis untuk membantu siasatan berhubung aktiviti penggubahan wang haram yang melibatkan sindiket Macau Scam.

Tindakan ini dilakukan oleh SPRM berikutan tiada seorang pun artis yang tampil memberi keterangan secara sukarela.

Pelakon dan pengacara dipanggil SPRM

Menerusi laporan yang dipetik daripada Harian Metro, sebelum ini Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Azam Baki telah menggesa supaya semua individu termasuk artis yang dipercayai terlibat dalam aktiviti penggubahan wang haram untuk membantu siasatan.

Walaupun begitu, tiada seorang dalam kalangan artis tampil memberi keterangan. Oleh hal yang demikian, pihak SPRM dijangka akan memanggil seorang pelakon lelaki dan pengacara wanita yang juga pernah muncul dalam beberapa drama popular tanah air untuk memberi keterangan berhubung kes.

SPRM sudah memberi tempoh masa kepada individu terbabit untuk tampil, namun mereka berdua termasuk individu lain yang dipercayai ada kaitan dengan sindiket ini gagal hadir memberi keterangan. Susulan itu, SPRM akan memanggil mereka dalam masa terdekat untuk membantu siasatan.

Jalankan perniagaan

Menurut sumber, pelakon lelaki tersebut turut bergiat aktif dalam bidang pengacaraan. Difahamkan, kedua-dua artis terbabit merupakan seorang usahawan kerana telah menjalankan perniagaan. Bukan itu sahaja, nama mereka turut dikenali ramai kerana masing-masing mempunyai lebih daripada 1 juta pengikut di media sosial.

Sumber: Harian Metro

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "PDRM dedah Addy Kanna tdk terlibat Macau Scam. Ini Pekerjaan Sebenar Dia"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*