Ganggvan s3ksual petugas wanita, ini yg terjadi kepada tahanan COVID-19 selepas dipindahkan

 

ALOR SETAR: Band-uan positif COV-ID-19 yang dirawat di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) dan Penjara Alor Setar akan dipindahkan ke Pusat Ra-watan Sementara (MTC) Penjara Pokok Sena mulai esok.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Dr Mohd Hayati Othman, berkata MTC Penjara Pokok Sena yang dibuka Kementerian Kesihatan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) mampu menampung pes-akit berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Kes-ihatan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Dr Mohd Hayati Othman.
Katanya, keputusan memindahkan semua band-uan ke pusat berkenaan dibuat berikutan berlaku kes ga-ngguan se-ksual terhadap petugas kes-ihatan wanita yang merawat mereka di HSB sebelum ini.

“Jadi mereka akan dipindahkan ke MTC Pe-njara Pokok Sena esok dan petugas pe-njara boleh memantau banduan secara terus berbanding di hospital apabila wardar hanya memantau dari hadapan bilik pes-akit.

Pegawai ATM Ambil Alih

“Selain itu yang akan merawat band-uan selepas ini adalah anggota dan pegawai ATM, jadi harap mereka tidak be-rani membuat gangg-uan lagi,” katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Sehingga kelmarin, terdapat 1,178 kes positif membabitkan Kluster Tembok membabitkan seramai 1,137 banduan dan 41 kes adalah kakitangan p-enjara.

Mengulas lanjut, Dr Mohd Hayati berkata, terdapat beberapa ba-nduan dan petugas p-enjara yang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) HSB berada dalam keadaan agak se-rius dan memerlukan alat bant-uan pern4fasan.

“Ada beberapa pesakit yang agak serius memerlukan bantuan alat pern4fasan kerana oksigen dalam darah kurang, jadi kita beri oksig-en dan terus pantau keadaan mereka.

“Ada beberapa tahanan dan petugas p-enjara yang dirawat di HSB sebelum ini juga sudah semb-uh dan dibenarkan pulang, selepas ini t4hanan yang agak serius akan dibawa ke MTC P-enjara Pokok Sena kerana terdapat peralatan sama seperti di hospital,” katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan Diperke-tatkan (PKPD) di Penjara Alor Setar, Dr Mohd Hayati berkata, beliau akan mengadakan perbincangan bersama Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor bagi menentukan bant-uan yang bakal diberi.

“Saya akan berbincang segera bersama Menteri Besar dan kita akan usahakan bant-uan terutamanya kepada keluarga kakitangan P-enjara Alor Setar dan Penjara Pokok Sena yang terj-ejas.

“Petang ini beberapa wakil rakyat Pas akan menghantar makanan basah kepada pengurusan pe-njara untuk diserahkan kepada keluarga kakitangan terbabit yang tidak dibenarkan keluar,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Ganggvan s3ksual petugas wanita, ini yg terjadi kepada tahanan COVID-19 selepas dipindahkan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*