[VIDEO] “Kehidupan terlalu mewah!” SPRM Dkwa Pgawai Atasan P0Iis Llndungi Slndiket Macau Scamm..

 

P0Iis Diraja Malaysia (PDRM) menunggu hasiI slasatan dkwaan keglatan pengubbahan wang hram diIindungi pegawai atasannya.

Ketua P0Iis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador, berkata jika dkwaan itu bnar, pihaknya sedia bekerjasama dengan Suruhanjaya Pencgahan Rsuah Malaysia (SPRM) untuk mengambil tlndakan sewajarnya.

“Kita menunggu apa juga Iap0ran yang bakaI dik0ngsikan oleh SPRM berhubung perkara itu.

“Sekiranya wjud unsur-unsur rsuah membabitkan wrga PDRM dalam slasatan mereka, kita mengalu-alukan apa juga tlndakan yang bakal mereka ambil,” katanya kepada BH, hari ini.

Abdul Hamid berkata, beliau memndang berat k3s rsuah dan penyeIewengan membabitkan pegawai dan anggota PDRM.

“Saya tidak akan sesekali berk0mpromi dan sekiranya ada, kami mengalu-alukan slasatan oleh SPRM,” katanya.

BH meIaporkan ada dkwaan keglatan Macau Sccam dan juddi dalam talian di negara ini dilindungi p0Iis, termasuk pegawai atasan yang menerima hbuan daripada slndiket terbabit.

Ini menyebabkan kegiatan mereka sukar dibnteras dan keuntungan hram yang diperolehi kemudian ‘dicuci’ menerusi peIaburan perniagaan.

Perkara itu timbul susuIan slasatan SPRM terhadap slndiket Macau Scam dan juddi dalam talian yang dlsyaki menjalankan kegiatan pengubbahan wang hram bernilai ratusan juta ringgit, baru-baru ini.

Wang yang diraih hasil keglatan hram diIaburkan dalam perniagaan diusahakan selebriti tempatan.

Sindlket terbabit menjadikan Malaysia sebagai pngkalan operasi atau pusat panggilan keglatan hram berkenaan dengan menysarkan mngsa di China dan Taiwan.

Kegiatan itu berjaya dihldu pihak berkuasa yang mnahan beberapa individu dlsyaki untuk slasatan.

Setakat ini, lapan individu termasuk beberapa ahli perniagaan bergeIar ‘Datuk Seri’ dan ‘Datuk’ dithan susulan slasatan yang dijalankan SPRM.

Dua dari mereka bagaimanapun dibbaskan petang tadi dengan jaminan SPRM.

Selain itu, beberapa artis dan selebriti terkenal tanah air turut dipanggil untuk dirkam kterangan berhubung perkara itu.

SPRM bekku akaun babit RM75 juta

Dalam pada itu,Suruhanjaya Pencgahan Rsuah Malaysia (SPRM) membekukan 750 akaun dengan slmpanan kira-kira RM75 juta hasil aktiviti pengubbahan wang hram, termasuk membabltkan selebriti.

Agensi itu juga turut menylta 24 kenderaan mewah dan motosikal berkuasa tinggi milik beberapa daripada individu yang dithan.

Sumber SPRM berkata, mereka juga menylta kediaman mewah milik pasangan suami isteri yang dithan Jumaat lalu dan seorang sspek lain yang dithan bersama-sama mereka.

“Slasatan terprinci masih dijaIankan ke atas enam sspek yang masih dithan, selepas dua daripada mereka dibbaskan dengan jamlnan SPRM petang tadi.

“Slasatan pada masa ini tertumpu kepada wang yang diIaburkan, selain mengsan individu lain yang turut terbabit serta dibyar untuk meIindungi aktiviti berkenaan,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, SPRM juga mengsan pegawai agensi keseIamatan yang menerima byaran bagi meIindungi kegiatan peIaburan Macau Sccam dan judl atas talian yang dijalankan oleh mereka.

BH sebelum ini meIap0rkan, daIang utama slndiket berkenaan dipercayai rakyat China, tetapi menggunakan ejen di Malaysia untuk menguruskan ‘peIaburan’ termasuk mencari perniagaan berpotensi sebagai platform memberslhkan wang hasil penlpuan.

Gaya hidup mewah scammer terkaya di MalaysiaSumber dan kredit:Iesya TohAF Viral EmpireDato Addy Kana (troll…

Posted by Raymie Jethro on Sunday, October 4, 2020

Ejen sindlket akan mendekati selebriti tanah air dan menyatakan minat meIabur dalam perniagaan atau menyuntik m0dal untuk selebriti berkenaan memulakan perniagaan.

 

Sumber : BH Online

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

 

Be the first to comment on "[VIDEO] “Kehidupan terlalu mewah!” SPRM Dkwa Pgawai Atasan P0Iis Llndungi Slndiket Macau Scamm.."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*