Remaja Bak4r Tahfiz Sebabkan Kemati4n 23 Individu Dipenj4ra Hingga Dapat Pengampunan Agong

Tiga tahun lalu, satu traged1 telah menggemp4rkan negara apabila sebuah Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah hangvs dijiIat ap1. Lebih menyedihkan, kejad1an itu telah meragvt 23 ny4wa penuntut tahfiz berkenaan.

Terbaru, mahk4mah hari ini telah menjatvhkan hukvman terhadap remaja tersebut. Remaja berusia 19 tahun itu, dijatuh1 hukvman penj4ra sehingga mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Pada 28 Januari 2020, Hakim Mahk4mah Tinggi, Datuk Azman Abdullah, memerintahkan remaja yang berusia 16 tahun ketika did4kwa melakukan kesaIahan berkenaan, membela diri selepas mendapati pendakw4an berjaya membuktikan k3s prima facie terhadap tertvduh yang kini berusia 19 tahun. Mahk4mah bagaimanapun melepas dan membebaskan seorang lagi individu yang seusia remaja itu, yang ditvduh bersama-samanya tanpa dipanggil membela diri. Pada awalnya kedua-dua mereka ditvduh secara bersama atas kesaIahan membvnuh namun pertudvhan tersebut dipinda susulan keputusan pada akhir kes pendakw4an.

Menurut pertudvhan, remaja tersebut bersama seorang lagi individu yang tidak dapat dikenal pasti, did4kwa membvnuh dan menyebabkan kemat1an 23 penghuni pusat tahfiz itu berlaku. Kejadiaan tersebut dipercayai berlaku di antara 4.15 pagi dan 6.45 pagi pada 14 September 2017. Pada ketika itu, tertvduh did4kwa dengan 23 pertudvhan. Jika didapati bersaIah, tertvduh boleh dikenakan hukvman mat1 mandatori.

Mengikut Seksyen 97(1) Akta Kanak-kanak 2001, pesaIah di bawah umur 18 tahun tidak boleh dikenakan hukum4n mat1 sebaliknya diganti dengan hukvman penj4ra selama diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong. Manakala, di bawah Seksyen 94 akta yang sama, ibu bapa atau penjaga boleh dikenakan dend4 atau pamp4san seperti yang diperintahkan oleh mahk4mah.

Semasa prosedur berjalan, seramai 71 saksi dipanggil untuk memberi keterangan berhubung k3s tersebut bermula 30 Mei 2018 yang lalu.

Antara 71 saksi yang dipanggil untuk memberi penerangan semasa di peringkat pendakw4an ialah Pengarah (Bahagian Keselamatan Kebak4ran) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JPBM) Putrajaya, Edwin Galan Teruki. Beliau memberitahu mahk4mah mengenai injap dua tangki gas yang ditemui di lokasi kebak4ran di pusat tahfiz tersebut telah ditebvk.

Manakala, seorang lagi saksi iaitu pegawai sains di makmaI siasatan kebak4ran JPBM Kuala Lumpur, Yusnita Osman, memberitahu kesan petrol turut ditemui pada sampel yang diambil daripada bangunan yang terb4kar itu. Sementara itu, remaja berkenaan dalam pembelaannya menafikan berada di perkarangan tahfiz ketika kejadian.

Seorang lagi saksi pembelaan, remaja berusia 19 tahun, memberitahu Mahk4mah Tinggi yang dia bersama-sama tertudvh serta rakan-rakan lain mengh1sap g4nja sebelum kebak4ran berlaku. Saksi pembelaan ketiga itu berkata enam rakannya termasuk tertvduh, datang ke rumahnya dan mereka kemudian menunggang motosikal ke sebuah pondok di Taman Balak, Datuk Keramat, untuk mengh1sap g4nja antara 1 dan 2 pagi pada 14 Sept 2017.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: KL Press

Be the first to comment on "Remaja Bak4r Tahfiz Sebabkan Kemati4n 23 Individu Dipenj4ra Hingga Dapat Pengampunan Agong"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*