“Belum Reda Yang Lama,Datang Pulak Yang Baru,‘Mutasi’’ Baharu Telah Dikesan Dalam Negara”- Dr Noor Hisyam

10 kali lebih mudah menj4ngkiti individu lain. Begitulah gambarannya mengenai mutasi jenis D614G yang ditemui dalam tiga k3s daripada Kluster pes4kit bawah siasatan (PUI) Sivagangga dan juga satu k4s daripada Kluster Ulu Tiram.

Ia dikes4n oleh Institut PenyeIidikan Pervbatan (IMR) selepas mereka menjalankan ujian pengasingan dan kultur terhadap dua kluster berkenaan.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata ini bermakna masyarakat perlu berw4spada dan lebih berh4ti-h4ti kerana v1rus C0vid-19 dengan mutasi D614G ini telah terbukti dikes4n di Malaysia.

“Ia didapati 10 kali lebih mudah menj4ngkiti individu lain dan mudah mereb4k sekiranya disebar oleh individu super spreader.

“Setakat ini kedua-dua kluster ini didapati agak terkawal hasil tindakan kawalan kesihatan awam yang pantas. Ujian awal ini dan beberapa ujian susulan sedang dijalankan bagi menguji beberapa k3s yang lain, termasuk bagi k3s indeks bagi kedua-dua kluster ini, ” katanya dalam kenyataan menerusi laman Facebook beliau, Ahad.

Mengulas lanjut, katanya mutasi D614G ini ditemui saintis pada Julai 2020 dan berkemungkinan akan menyeb4bkan kajian v4ksin sedia ada tidak merangkumi atau tidak berkesan terhadap mutasi ini.

Oleh itu, Dr Noor Hisham meny3ru agar semua kekal mengaplikasikan tindakan penceg4han dan kawalan kesihatan awam iaitu berdisiplin dalam mengamalkan sepenuhnya prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan iaitu penjarakan fizikal, pengamalan kebersihan kendiri dan memakai pelitup muka.

“Situasi terkini C0vid-19 didapati masih terkawal dan Kementerian Kesihatan serta agensi lain masih berusaha membendvng penvlaran C0vid-19.

“Kerjasama masyarakat amat diperlukan agar dapat kita sama-sama memvtuskan penul4ran jangk1tan C0vid-19 daripada segala jenis mutasi sekalipun, ” jelasnya. – BERNAMA

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: KL Press

Be the first to comment on "“Belum Reda Yang Lama,Datang Pulak Yang Baru,‘Mutasi’’ Baharu Telah Dikesan Dalam Negara”- Dr Noor Hisyam"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*