“Kami amat kes4l dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh KPN” -Keluarga Arwah Adib

SHAH ALAM – Keluarga Allahy4rham Muhammad Adib Mohd Kassim kes4l dengan kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador yang did4kwa tidak menghorm4ti dan berc4nggah dengan keputusan Mahkamah Koroner.

Dalam kenyataan bersama peguam keluarga Allahy4rham Muhammad Adib hari ini memaklumkan barisan peguam telah diarahkan oleh bapa Allahy4rham Adib untuk menjawab dan membetulkan fakta-fakta terp3song, tidak benar serta meny1mpang yang diungkapkan oleh Abdul Hamid.

“Adalah tidak adil untuk Abdul Hamid merumuskan kon0nnya tiada keterangan yang dapat mengaitkan arw4h Muhammad Adib dibvnuh, hanya kerana dua orang pegawai bomba yang bersama Adib pada malam kejadian mengatakan mereka tidak nampak apa yang berlaku,” katanya.

Menurutnya, Abdul Hamid cuba menggambarkan kononnya Allahy4rham Muhammad Adib tidak dis3rang kerana tiada kes4n keced3raan mempertahankan diri pada tubuhnya.

“Dakwa4n ini sudahpun dijawab dengan jelas di dalam inkues dan tindakan Abdul Hamid men1mbulkan semula perkara ini menunjukkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tidak meneliti dan tidak faham kronologi kejadian kes ini berdasarkan keterangan dan bukti-bukti yang ada,” katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, Mahkamah Koroner telah memberikan dapatannya tentang punc4 dan seb4b kem4tian Allahy4rham Adib.

“Memandangkan keputusan tersebut tidak pernah dicabar oleh mana-mana pihak melalui proses rayu4n atau semakan yang sah, maka ianya adalah kewajipan polis untuk menjalankan siasatan bagi mencari siapakah dia ‘dua atau lebih orang’ yang menyebabkan kem4tian arw4h Muhammad Adib.

“Justeru itu, kami dengan teg4s menol4k sebarang keperluan untuk siasatan semula punc4 kem4tian kon0nnya melalui satu ‘pasukan kajian semula'” katanya.

Peguam keluarga Allahy4rham Adib terdiri daripada Mohd Kamaruzaman A Wahab, Ahmad Taufiq Baharum, Syazlin Mansor, Mohd Zubir Embong, Mohd Tajuddin Abd Razak, Ahmad Lutfi Awang, Mohammed Zamri Ibrahim dan Yahaya Othman.

Semoga kamu kuat... Orang tunggu kamu - Tunang Muhammad Adib ...

Barisan peguam itu turut memaklumkan keluarga Allahy4rham Muhammad Adib meletakkan harapan yang sangat tinggi agar PDRM menjalankan siasatan dengan bersungguh-sungguh dan telus bagi mencari dan men4ngkap pembunvh arw4h Adib sesuai dengan dapatan terperinci Mahkamah Koroner yang mengesahkan bahawa arw4h m4ti dibvnuh.

Dalam kenyataan Abdul Hamid sebelum ini memaklumkan pihaknya akan mencadangkan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk mewujudkan pasukan kajian semula bagi meneliti keterangan saksi berhubung kes Allahy4rham Muhammad Adib.

Abdul Hamid berkata, ia susulan keterangan saksi yang diambil selepas Mahkamah Koroner memvtuskan pvnca kem4tian Allahy4rham adalah akib4t perbuatan jen4yah.

Menurutnya, bagaimanapun selepas pihak polis mengambil keterangan termasuk dua anggota bomba yang berada paling dekat dengan Allahy4rham mereka konsisten mengatakan tidak nampak arw4h dit4rik keluar dan dipvkul.

Beliau berkata, banyak pihak yang membuat telah4n maka polis bercadang menubuhkan pasukan kajian semula ini.

“Saya tidak ingin melengahkan, jika ada seorang saksi yang dapat meyakinkan kami bahawa dia nampak arw4h Muhammad Adib ini ditarik, kami jalankan siasatan.

“Polis tidak bermain polit1k, saya inginkan kebenaran dan polis akan meneruskan siasatan serta saya ingin memuaskan hati semua pihak,” katanya.

Pada 27 September lalu, Koroner Rofiah Mohamad memvtuskan punc4 kem4tian Muhammad Adib adalah akib4t perbuatan jen4yah oleh dua atau lebih individu yang tidak dikenali.

Muhammad Adib mengh3mbuskan nafas ter4khir di Institut Jantung Negara (IJN) pada 17 Disember tahun lalu, selepas 21 hari bert4rung ny4wa susulan kejadian rusuh4n di hadapan kuil Sri Maha Mariammam, USJ 25, Subang Jaya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: Sinar Harian

Be the first to comment on "“Kami amat kes4l dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh KPN” -Keluarga Arwah Adib"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*