Wab4k Bobun1k Berpunc4 Daripada D4ging Marmot Dikesan Di China, Catat 2 Kes J4ngkitan

Isu Cov1d-19 sememangnya menjadi fenomena buat dunia. Kes4n penul4ran wab4k itu membuatkan seluruh negara mengalami kem4tian sehingga ada yang mencecah 6 angka kem4tian.

Terbaru, negara dik3jutkan pula dengan wab4k baru. Sudah mempunyai dua kes jangk1tan, wab4k bubon1k dik3san di sebuah bandar di utara China pada Ahad lepas.

Terdapat ris1ko wabak mer3bak

Menurut Astro Awani,  wab4k Bubon1k ini telah dikesan dengan dua jangk1tan pada Ahad lepas di utara China. Pelbagai usaha dilakukan seluruh dunia untuk mencari vaksin bagi meng3kang pand3mik Cov1d-19 ini, tetapi dunia dik3jutkan dengan w4bak baru.

Walaubagaimanapun, kerajaan China telah mengeluarkan amar4n berhubung peny4kit ini sehingga hujung tahun ini. Kes ters3but dilaporkan di sebuah hospital di Bayannur, Inner Mongolia.

Menurut pihak berkuasa keselamatan tempatan, orang ramai digesa meningkatkan kaw4lan kes3lamatan diri dan terus mendapatkan raw4tan sekiranya berasa tidak sihat. Kata mereka lagi terdapat ris1ko yang w4bak ini akan mer3bak.

Pada 1 Julai lepas, dua pes4kit telah disy4ki dijangk1ti wab4k Bubon1k ini di wilayah Khovd di barat Mongolia menurut media tempatan Xianhua. Suspek yang masih berusia 27 dan 17 tahun itu disah posit1f selepas melalui ujian makmal.

Dijangk4ti Selepas Mak4n Dag1ng Marmot

Kedua suspek disahkan dijangk1ti wab4k Bubon1k selepas menikmati haiwan marmot dan pesakit merupakan adik-beradik. Marmot merupakan haiwan daripada spesies tupai tanah yang nama saintifiknya ialah Marmota.

Marmot yang datang dari kelas herbivor itu dikenal pasti hidup di Asia, Eropah dan Utara Amerika. Wab4k ini datangnya berpvnca dari bakt3ria yang disebarkan melalui pep1jat yang hidup dalam spesies t1kus.

Selain itu, seramai 146 individu yang mempunyai kontak rapat dengan m4ngsa juga telah di4singkan dan menerima rawatan di hospital. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), wabak ini mampu membvnuh dalam masa 24 jam jika tidak dirawat.

Pada tahun lepas, dua individu m4ut selepas dij4ngkiti wab4k ini setelah memakan daging marmot yang m3ntah.

Sumber : Awani

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: Oh Bulan

Be the first to comment on "Wab4k Bobun1k Berpunc4 Daripada D4ging Marmot Dikesan Di China, Catat 2 Kes J4ngkitan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*