Penduduk Acheh dpt Khabar Gembira Selepas Selamatkan Pe1arian R0hingya

HASIL ujian saringan C0v1d-19 dilakukan terhadap 99 pelarian Roh1ngya yang mendarat di perairan Aceh Utara disahkan neg3tif v1rus itu.

Ketua Penerangan Kesihatan Daerah Aceh Utara Amir Syarifuddin berkata, ujian itu dilakukan terhadap 48 pelarian wanita, 17 lelaki dan 34 kanak-kanak.

Semua Neg4tif

“Kita sudah lakukan ujian rapid terhadap 99 orang, selesai jam 11 malam (waktu tempatan), semuanya neg4tif C0vid-19,” katanya.

Ujian saringan Cov1d-19 itu dilakukan Pertubuhan Migran Antarabangsa (IOM) yang menyatakan pihaknya ke lokasi penempatan sementara pelarian itu di Lhokseumawe, Aceh untuk memberikan bantuan ubat-ubatan.

Ketua Misi IOM Indonesia, Louis Hoffmann berkata, hasil ujian saringan Cov1d-19 yang dilakukan pada Khamis lalu menunjukkan semua pe1arian negat1f w4bak itu.

Khabar Baik

“Ini adalah khabar baik kerana kami b1mbang sekiranya berlaku jangk1tan daripada pel4rian kepada penduduk setempat,” katanya.

Bagaimanapun, Amir Syarifuddin berkata, sebahagian besar pel4rian itu dalam keadaan lem4h kerana mengalami deh1drasi dan kekurangan makanan selepas berhari-hari berada di lautan.

“Tidak ada yang memerlukan rawatan di hospital, mereka hanya dirawat di penempatan sementara,” katanya.

Sebelum ini, sekurang-kurangnya 94 warga Roh1ngya ditemui dalam keadaan lem4h dan kebvluran atas kapal di perairan utara Indonesia, di Aceh.

Menurut pihak berkuasa Rabu lalu, semua mereka ditemui oleh tiga nelayan pada lewat Isnin kira-kira enam kilometer dari pantai

Reaksi netizan

“Mulia sungguh Indonesia… Jaga baik2 roh1ngya ya.. Huhuhu..”

“Alhamdulillah. Mulia sungguh hati negara Indonesia ni. Kami rakyat Malaysia berasa sgt lega dan bangga”

“Kemain mulia hati org indonesia siap bantu roh1ngya dalam kesus4han padahal org ko sndiri bersepah lagi kt malaysia ni xnk kutip bw blk bagi bantuan..ko tnggu lah kedai aceh rokok seludup pun xde dh lepas ni”

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: http://trendingsangat.pw/ Tube Viral Press

Be the first to comment on "Penduduk Acheh dpt Khabar Gembira Selepas Selamatkan Pe1arian R0hingya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*