Sel4mba Meniaga Sesuka Hati. Warga 4sing Kini Ada ‘Port’ Baru, Bebas Buat H4l Macam Negara S3ndiri…

Selepas menguasai dan ‘menj4jah’ beberapa lokasi utama sekitar ibu negara, warga 4sing termasuk pend4tang 4sing tanpa izin (Pati) kini dikesan mula ‘ber4lih angin’ menjadikan pingg1r bandar sebagai penempatan mereka.

Beberapa lokasi di Sungai Buloh, Sungai Besi, Pekan Subang Lama, Kepong, Gombak, Kajang, Subang Jaya, Serdang dan Klang kini mula dipenuhi warga asing yang dilihat berkeliaran di kawasan berkenaan.

Pemerhatian wartawan mendapati di Kampung Baru Sungai Buloh terdapat pasar harian dig3lar ‘Pasar B4ngla’.

Pasar itu wujud rentetan dikuasai kumpulan terbabit selain penempatan mereka dilihat sekitar kilang di kawasan berkenaan.

Siap boleh gaji pendatang lain..

Di beberapa kawasan lain, premis perniagaan dimonopoli pend4tang Indonesia, India, Thailand, Myanmar, Vietnam dan Kemboja yang mengendalikan perniagaan secara terbuka, bahkan mampu menggaji pendatang lain.

Selain kedai makan dan restoran, jenis perniagaan diusahakan mereka termasuk kedai jahit, kedai runcit dan dobi.

Ketika tinjauan dilakukan, warga 4sing terbabit dilihat kebal dan tid4k takut dengan tindakan undang-undang yang bakal dihad4pi malah, mereka dilihat bebas bergerak seolah-olah ia memang kawasan kampung mereka.

Buktinya, lensa kamera jurugambar merakam aktiviti mereka yang dilihat ‘selamba’ dan bebas menjalankan perniagaan di premis masing-masing tanpa rasa takut.

Premis milik warga tempatan diperiksa, tetapi kedai warga 4sing tidak periksa pula..

Seorang penduduk tempatan, Mohd Fadli Hamzah, 42, mendakwa pasar di Kampung Baru Sungai Buloh bukan baru bagi warga 4sing yang tinggal di kawasan berkenaan.

” Sudah beberapa kali video berhubung penempatan dan pasar berkenaan ditul4rkan namun sehingga kini masih belum diambil tindakan oleh pihak berkuasa.

” Paling tidak masuk akal apabila premis milik warga tempatan diperiksa, tetapi premis warga 4sing yang terletak kira-kira 500 meter tidak periksa,” katanya.

Menurutnya, penduduk sekitar termasuk penduduk di Kampung Paya Jaras kini mula rim4s dengan kehadiran warga 4sing yang ramai di kawasan berkenaan.

” Memang diakui kawasan ini adalah kawasan industri, tetapi adakah semua warga 4sing berkenaan mempunyai permit yang sah?

” Ketika wab4k Cov1d-19 melanda ini, mereka dilihat semakin ramai mungkin kerana banyak kilang yang tutup dan tidak menjalankan perniagaan,” katanya.

Tinjauan di semua lokasi terbabit mendapati kawasan itu boleh diibaratkan sebagai ‘kampung’ bagi warga 4sing.

Seramai tujuh juta warga asing termasuk pendatang asing tanpa izin (Pati) dan pelarian direkodkan tinggal di negara ini sehingga awal tahun lalu.

Perkara itu direkodkan hasil kajian sejak dua tahun lalu yang dilakukan Yayasan Keprihatinan Komuniti Malaysia (MCCF).

5 juta tinggal secara h4ram

Pengerusinya, Halim Ishak berkata, daripada bilangan itu kira-kira lima juta warga asing tinggal secara h4ram dan tidak mempunyai permit kerja sah di seluruh negara.

” 1su Pati bukan perkara baharu namun jumlah mereka dilihat semakin meningkat sejak dua tahun lalu disebabkan beberapa faktor antaranya integriti pasukan penguatkuasaan.

” Angka yang tinggi ini menunjukkan penguatkuasaan yang lem4h dari segelintir individu yang mempunyai kepentingan dan seolah-olah mempunyai kelompongan dalam menguatkuasakan undang-undang terhadap warga asing,” katanya ketika ditemui Harian Metro.

Halim turut mendedahkan hampir keseluruhan warga 4sing yang berada di negara ini bakal dikategorikan sebagai Pati kerana gag4l memperbaharui permit kerja yang sah berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan.

” P4ndemik COV1D-19 yang melanda ketika ini menyerlahkan lagi kehadiran warga asing yang tiada dokumen.

” Kita dapat lihat operasi dijalankan pihak berkuasa di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD).

” Tidak dinafikan penguatkuasa memang menjalankan operasi namun operasi berkenaan perlu menyeluruh dan tidak bermusim,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: limauais.pw

Be the first to comment on "Sel4mba Meniaga Sesuka Hati. Warga 4sing Kini Ada ‘Port’ Baru, Bebas Buat H4l Macam Negara S3ndiri…"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*