Akan Dibawa Masuk Secepat Mungkin, KKM Sahkan Sudah Ada Ubat Untuk Rawatan C0VlD-19

 

Situasi terkini penularan wab4k C0VlD-l9 semakin membimbangkan di mana tujuh petugasnya Istana Negara disahkan pos1tif dij4ngkiti virvs itu dan kini menjalani rawatan di Hospital Kuala Lumpur.

Berita tersebut telah mengejutkan orang ramai bukan sahaja rakyat di negeri Pahang, malah rakyat di seluruh negara.

Justeru, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail meminta rakyat negeri itu mendoakan kesejahteraan Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah.

Beliau juga menyarankan rakyat terutama umat Islam di Pahang menunaikan solat hajat bagi memohon kepada Allah SWT untuk keselamatan Baginda berdua dipelihara.

” Kerajaan Pahang serta seluruh rakyat negeri ini terkejut dan amat risau dengan laporan perihal Seri Paduka Baginda berdua yang kini menjalani tempoh kvarantin diri 14 hari berikutan tujuh kakitangan Istana Negara yang dij4ngkiti wab4k COVlD-l9.”

” Sehubungan itu, saya meminta rakyat negeri ini mendoakan kesejahteraan Seri Paduka Baginda berdua agar sentiasa dilindungi oleh Allah,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Agong dan Permaisuri negat1f, tapi 7 petugas pos1tif COVlD-l9

Istana Negara dalam kenyataan media semalam, mengesahkan tujuh petugasnya pos1tif COVlD-l9 dan kini menjalani rawatan di Hospital Kuala Lumpur.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin dilapor berkata, kedua-dua Baginda turut menjalani saringan kesihatan dan pengesanan COVlD-l9 dan disahkan neg4tif.

” Lanjutan daripada proses saringan ini, Seri Paduka Baginda berdua sedang menjalani kvarantin diri selama 14 hari,” katanya.

Semalam, Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah memohon doa kesejahteraan daripada rakyat selepas kakitangan Istana Negara disahkan dij4ngkiti COVlD-l9.

Menerusi hantaran di akaun Instagram airtangan_tunkuazizah, baginda turut memaklumkan seramai sembilan kakitangan Istana Negara disahkan dij4ngkiti virvs itu.

Tunku Azizah kata, tiada siapa dibenarkan keluar bilik, tiada pelawat

Hantaran yang dimuat naik kira-kira 5 petang semalam di mana Raja Permaisuri Agong memaklumkan baginda mempunyai kontak rapat dengan sembilan kakitangannya yang positif.

” Tiada siapa dibenarkan keluar bilik, tiada pelawat. Ya Allah selamatkan Malaysia.

” Setakat ini sudah sembilan pos1tif, di istana hanya tinggal saya sekeluarga bersama tiga pembantu,” titah baginda.

Menurut Tunku Azizah lagi, sepasukan anggota Jabatan Kesihatan serta Jabatan Bomba dan Penyelamat juga sudah berada di Istana Negara.

” Semua kakitangan akan dibawa ke hotel untuk menjalani kvarantin secepat yang boleh.

” Prosedur yang akan mereka lalui adalah pertama perlu menukar pakaian yang dipakai dengan pakaian yang diberikan oleh Jabatan Kesihatan selain mereka perlu melalui proses disinfeksi sebelum menaiki bas dan semua barangan peribadi mereka akan melalui proses disinfeksi,” titah baginda.

Baginda bertitah, mereka dibahagikan kepada tiga kumpulan dan kumpulan ini akan menentukan bas mana yang akan mereka naiki.

Titah baginda, kumpulan pertama adalah mereka yang keputusan ujiannya neg4tif.

” Kumpulan kedua adalah mereka yang keputusan ujian ‘swab test’ belum diterima dan kumpulan ketiga adalah mereka yang sudah mempunyai simptom seperti batuk, selsema dan dem4m,” titah baginda.

Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Tunku Azizah sudah menjalani saringan kesihatan dan disahkan neg4tif Covld-l9.

Kredit 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: SEMASA

Be the first to comment on "Akan Dibawa Masuk Secepat Mungkin, KKM Sahkan Sudah Ada Ubat Untuk Rawatan C0VlD-19"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*