Kem4tian Nur Dinie bukan disebabkan influ3nza

 

KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia (KKM) mengesahkan ujian sampel klinikal Nur Dinie Damia Muhammad Noor, 7, adalah negatif bagi jangkitan influ3nza.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, pesaklt dirujuk kepada H0spltal Sultanah Aminah (HSA), Johor Bahru dari sebuah h0spltal swasta pada 10 Januari lalu dalam keadaan sangat krltlkal.

“Dia menerima bantuan pernafasan dan rawatan rapi oleh pasukan perub4tan yang diketuai pakar perub4tan pediatrik.

“Namun keadaan pes4kit semakin t3nat dan disahkan menlngg4l dunia pada jam 10.48 malam, 13 Januari lalu.

“Ujian sampel klinikal kanak-kanak ini adalah negatif bagi jangkltan influ3nza dan punca kem4tian masih dalam siasatan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Dr Noor Hisham berkata, KKM mengambil maklum mengenai satu kes kem4tian kanak-kanak yang dilaporkan media dikaitkan dengan influ3nza dan berdasarkan laporan awal yang diterima, pes4kit dibawa ibu bapanya ke Jabatan Kecem4san sebuah h0spltal swasta di Selangor pada 11 Januari lalu dalam keadaan krltlkal.

“Pes4kit menlnggal dunia pada 12 Januari lalu dan siasatan sedang dijalankan bagi mengetahui punca sebenar kem4tian.

“KKM merakam ucapan takziah kepada keluarga kedua-dua kanak-kanak terbabit,” katanya.

Menurutnya, analisa semasa bagi tr3nd aktiviti influ3nza meliputi kadar k0nsultasi kes influ3nza like-illness (ILI) dan kadar kemasukan pe4kit ke wad dengan ‘severe acute respirat0ry infecti0n’ (SARI) dari lokasi sentinel di seluruh negara menunjukkan peningkatan sejak minggu akhir Disember lalu.

“Peningkatan ini dikesan di Kedah, Negeri Sembilan, Melaka, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya, Selangor, Perak, Johor, Pahang, Pulau Pinang, Terengganu dan Sarawak.

“Bilangan wab4k ILI juga menunjukkan peningkatan namun kejadian wab4k adalah dalam keadaan terkawal,” katanya.

Menurutnya, surv3lan influ3nza makmal yang dijalankan Institut Penyelidikan Perub4tan (IMR) dan Makmal Kesih4tan Awam Kebangsaan (MKAK) Sungai Buloh juga menunjukkan peningkatan trend aktiviti vlrus influ3nza dalam persekitaran.

“Tiada sebarang kelainan atau perubahan pada vlrus influ3nza yang menular ketika ini.

“Aktiviti influ3nza ini juga adalah sama seperti yang dilaporkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia di negara tropika lain di rantau Asia Tenggara, Asia Selatan, Amerika Tengah dan Amerika Selatan,” katanya.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber:HM

Be the first to comment on "Kem4tian Nur Dinie bukan disebabkan influ3nza"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*