Unt̷ung Berapa Sen Sangat, Penjaja di L̷ampu Isyar̷at Terdud̷uk Kena S̷aman. P0Iis T̷ampil Beri Kenyat̷aan Ini

” Untung bape sen lah sangat meniaga tu, rkyat dah lah tgh susah dengan keje takde, lagi nak s4man ke?”

Demikian re4ksi segelintir warganet yang mempersoalkan tindakan pihak p0lis yang mengenakan s4man terhadap penjaja makanan dan minuman di persimpangan lampu isyarat.

Difahamkan sekiranya peniaga terbabit disabltkan ksIahan, mereka boleh did3nda tidak lebih RM2,000.

Meskipun faham ramai yang mempersoalkan kenapa perlu s4man peniaga ini kerana keuntungan diperolehi tidaklah seberapa, namun pihak p0lis berpendapat soal keselamatan paling utama.

Terdahulu empat penjaja jalanan di sekitar Taiping telah dis4man p0lis, Rabu lalu, kerana menjalankan perniagaan dengan menyasarkan pemandu kereta berhenti di kawasan lampu isyarat.

Bagaimanapun sudah Ketua P0lis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Osman Mamat berkata, peniaga terbabit sudah diberi am4ran sejak Oktober lalu.

Menurutnya lagi, perbuatan berniaga di lampu isyarat adalah antara perkara mendatangkan bah4ya kepada penjual dan pengguna lalu lintas.

Susulan laporan diterima berikutan masih terdapat aktiviti perniagaan dijalankan di kawasan lampu isyarat, p0lis melalui Bahagian Slasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Taiping menjalankan Ops Penjaja Jalanan di sekitar Taiping pada 6 petang Rabu lalu.

” Hasil operasi itu, p0lis mengeluarkan empat s4man ke atas empat penjaja berusia 18 hingga 22 tahun, yang menjalankan perniagaan di kawasan lampu isyarat.

” Semua penjaja itu disam4man di atas ksIahan 10 A (1) Jual Barangan/Risam4lah/L0teri dan jika disablt ksIahan boleh did3nda tidak melebihi RM2,000.

” P0lis turut memantau lokasi ini bagi memastikan perkara ini tidak berulang,” katanya dihubungi.

Terdahulu tular di laman soslal apabila p0lis Taiping mengambil tindakan dan mengeluarkan s4man ke atas beberapa peniaga yang menjalankan perniagaan di lampu isyarat di beberapa kawasan di Taiping.

Rata-rata netkzen memberikan komen neg4tif susulan tindakan pihak p0lis yang dikatakan mengh4lang peniaga untuk mencari rezeki.

Bagaimanapun tindakan p0lis itu sebenarnya adalah untuk memastikan keselamatan pengguna jalan raya termasuk penjaja berkenaan.

Sementara itu, Ketua P0lis Daerah Seremban, Asisten Komisioner Mohd Said Ibrahim turut meminta penjaja makanan dan minuman di persimpangan lampu isyarat sekitar daerah ini diminta menghentikan kegiatan itu

Said berkata, individu yang melakukan ksIahan itu boleh dikenakan tindakan undang-undang tegas.

” Tiada urusan jual beli dibenarkan di persimpangan jalan atau di atas mana-mana jalan raya kerana ia adalah satu ksIahan. Jika disabltkan ksIahan boleh didnda tidak lebih RM2,000.

Elak kjdian kmIngan, boleh bah4yakan nywa orang lain

” Aktiviti seperti ini perlu dibendvng bagi mengelak kejadian kmIngan yang tidak diingini sehingga membah4yakan ny4wa penjaja dan pengguna jalan raya,” katanya tadi.

Beliau berkata, pihak p0lis akan mengambil tindakan lebih tegas termasuk mengeluarkan s4man sekiranya tindakan dalam bentuk nasihat dan teguran tidak diendahkan.

” Operasi akan dilakukan secara berkala dan berterusan supaya penjaja mematuhi ar4han serta undng-undng diberikan,” katanya.

Kegiatan penjaja makanan dan minuman di persimpangan lampu isyarat yang dipelopori golongan muda dilihat berleluasa di sekitar daerah ini.

Kebanyakan mereka menjual mangga muda berserta asam boi pada harga RM10 bagi setiap pek.

Sumber:rentasasia

Be the first to comment on "Unt̷ung Berapa Sen Sangat, Penjaja di L̷ampu Isyar̷at Terdud̷uk Kena S̷aman. P0Iis T̷ampil Beri Kenyat̷aan Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*