S̷AYU “Adik, ̷Ibu masih tak kuat..”- B̷ayi m̷aut diIiw̷at suami peng̷asuh, lbu Lu̷ah kecew̷a terhadap s̷uspek

Berita mengenai seorang b4yi lelaki yang mninggal dunia di Kelana Jaya pada 27 April dipercayai dil1wat suami pengasuhnya mengvndang perasaan m4rah dan sed1h netizen di media sosial, semalam.

Terbaru, seorang wanita dipercayai ibu kepada b4yi berusia sembilan bulan itu berk0ngsi rasa kec3wa terhadap kejadian meny4yat hati itu selain menuntut keadi1an di atas kem4tian anaknya.

Menerusi luahan di laman Facebook miliknya, wanita tersebut tidak menyangka svspek lelaki berusia 36 tahun itu terg4mak melakukan t1ndakan terkvtuk tersebut sehingga terdapat beberapa kesan k0yakan di bahagian dvbur mngsa.

Sanggup buat anak aku macam ni?

Ibu masih tak kuat…

Hantar dalam keadaan sihat, balik tengok dah kaku…

KeadiIan untuk anak syurga saya!

Menurut laporan BH Online, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid, berkata kem4tian dipercayai akibat ses4k nafas kerana mvlut m4ngsa ditekvp menggunakan tangan svspek.

B4yi lelaki berusia sembilan bulan yang mninggal dunia di sebuah pangsapuri di Kelana Jaya pada 27 April lalu, disahkan diIiwat suami pengasuhnya sehingga mengalami kesan pend4rahan dan k0yakan di bahagian dvbur.

Difahamkan ketika kejadian, svspek wanita sedang mengemas ruang tamu dan membiarkan suaminya bersendirian dengan m4ngsa di dalam bilik yang dikunci selama dua jam.

Selepas menemukan m4ngsa yang tidak sedarkan diri, b4yi m4lang itu dibawa ke hospital bagi mendapatkan rawatan oleh svspek lelaki.

Bagaimanapun, pasangan tersebut telah dit4han polis dan did4kwa hari ini selain disahkan kedua-duanya p0sitif jenis sy4bu.

Hukuman setimpal kepada pengasuh bn*h b4yi

DALAM pada itu, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) meminta hvkuman tegas dan set1mpal diberikan kepada pes4lah yang terlibat dengan pend3raan terhadap b4yi sembilan bulan yang dipercayai m4ti dalam kejadian di Kelana Jaya, Khamis lalu.

Menterinya, Datuk Seri Rina Mohd. Harun berkata, pihaknya mengambil maklum kejadian itu dan berasa amat sedih serta hiba atas tindakan tidak berperikemanusiaan yang dilakukan terhadap m4ngsa.

“Kementerian mem0hon agar kes ini disi4sat dengan teliti dan hvkuman tegas serta setimpal diberikan kepada pes4lah yang terlibat dengan pend3raan serta s4lah laku kepada kanak-kanak.

“Kebajikan dan kesejahteraan kanak-kanak adalah keutamaan buat kita semua,” katanya menerusi kenyataan akhbar hari ini.

Rina berkata, dalam hal ini, ibu bapa perlulah membuat penilaian yang menyeluruh sebelum memilih pengasuh yang bersesuaian untuk menjaga anak-anak mereka menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Katanya lagi, masyarakat juga perlu menjadi mata dan telinga kepada pihak kerajaan, memvpuk sikap ambil peduli dan melaporkan sebarang kecvrigaan yang berlaku di kawasan kediaman masing-masing kepada pihak berkuasa.

“Sekali lagi saya mengingatkan kepada semua bahawa kesel4matan dan kesejahteraan anak-anak perlulah menjadi keutamaan agar tragedi yang sama tidak berulang” katanya.

Dalam kejadian Khamis lalu, seorang b4yi berusia sembilan bulan m4ti dipercayai did3ra seorang pengasuh dalam kejadian di Kelana Jaya.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Fakhrudin Abdul Hamid berkata, pihaknya menerima laporan berkaitan kejadian pada 27 April lalu kira-kira pukul 7 malam.

Susulan itu polis men4han sep4sang suami isteri dit4han berkaitan kes berkenaan.

Terkini! Penganggvr did4kwa bnh, Iiwat b4yi asuhan isteri
Mohamed Badruldin did4kwa atas pertvduhan membnh dan meIiwat seorang b4yi lelaki berusia sembilan bulan di Mahk4mah Majistret Petaling Jaya hari ini. Foto oleh SHIDDIEQIIN ZON

HARI ini, seorang penganggur did4kwa di Mahk4mah Majistret di sini hari ini atas pertvduhan membnh dan me1iwat seorang b4yi lelaki berusia sembilan bulan di bawah asuhan isterinya bulan lalu.

Bagi pertvduhan membnh, tiada pengakuan direk0dkan daripada tertvduh Mohamed Baldaruldin Mohamed, 36, selepas pertvduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Majistret Muhammad Iskandar Zainol berikutan kes itu di bawah bidang kuasa Mahkamah Tinggi.

Mengikut pertvduhan, tertvduh did4kwa telah membnh seorang bayi lelaki berusia sembilan bulan antara pukul 8 pagi hingga 3.30 petang di sebuah unit blok Projek Perumahan Rakyat (PPR) di Lembah Subang di sini pada 27 April lalu.

Berikutan itu pertvduhan dikemukakan mengikut Sksyen 302 Kanun Kes3ksaan yang mempervntukkan hvkuman gantvng sampai m4ti jika sabit kes4lahan.

Sementara itu, bagi pertvduhan melakukan persetvbuhan luar tab11 pada m4ngsa sama, tertvduh mengaku tidak bers4lah atas pertvduhan itu yang dilakukan pada waktu, tempat dan tarikh yang sama.

Kes4lahan itu did4kwa mengikut Seksyen 377C Knun Kesksaan yang mempervntukkan hvkuman penj4ra tidak kurang lima tahun dan maksimum 20 tahun jika sabit kes4lahan.

Dalam prosiding itu, pend4kwaan dikendalikan Timbalan Pendkwa Raya Alison Chan May Kam manakala tertvduh tidak diwakili peguam.

Tiada jaminan diberikan kepada tertvduh dan mahkamah kemudian menetapkan 15 Jun ini untuk sebutan semula bagi kedua-dua kes.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid berkata, polis menerima laporan kejadian itu pada 28 April daripada seorang pegawai perubatan yang bertugas di Hospital Sungai Buloh.

Menurut Fakhrudin hasil pemeriksaan lanjut ke atas bayi tersebut mendapati m4ngsa telah mninggal dunia dan terdapat kesan pendrahan dan keced3raan di bahagian dvbur.

Tambah beliau, kem4tian b4yi berkenaan berpvnca apabila mvlutnya ditekup sehingga berlaku kesesakan nafas dan menyebabkan kem4tian.

Sumber: BH Online, OMM, K! ONLINE

Be the first to comment on "S̷AYU “Adik, ̷Ibu masih tak kuat..”- B̷ayi m̷aut diIiw̷at suami peng̷asuh, lbu Lu̷ah kecew̷a terhadap s̷uspek"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*