Ibu h̷amil 9 bulan mennggal dunia selepas dit0lak 7 h0spital yang enggan membantunya bers̷alin

Sulawesi Selatan – Hasrat seorang wanita h4mil untuk bers4lin tidak kesampaian apabila usaha suami dan keluarganya menghantar dia ke beberapa h0spital dit0lak sehingga menyebabkan ibu h4mil itu menlnggal dunia.

Menurut keluarga mngsa, tujuh h0spital kerjaan menolak untuk membantu Hartina bers4lin dengan pelbagai alasan dan akhirnya Hartina disahkan menlnggal dunia ketika berada di h0spital yang kelapoan.

Ahli keluarganya, Haerul bertaka, Hartina h4mil 9 bulan dan dijangka akan bers4lin pada Rabu, 9 Disember 2020. Namun tiba-tiba Hartina meng4lami kekej4ngan lalu dikejrkan ke H0spital Bantaeng, tetapi dit0lak.

Walaupun keluarganya sudah merayv memohon agar Hartina dan baylnya diselamatkan, namun pihak h0spital tetap men0lak.

“Pada awalnya kami membawa Hartina ke Pusat Kesihatan Masyarakat Bontobangun Bulukumba dan dirujuk ke H0spital Bantaeng. Baru saja tiba di pintu masuk H0spital Bantaeng, sudah dit0lak. Akhirnya kami bawa Hartina ke H0spital Jeneponto dan H0spital Takalar, juga dit0lak.

“Oleh kerana dit0lak pihak h0spital daerah, kami pun pergi ke H0spital Labuang Baji di Makassar, pun dit0lak juga dengan alasan tidak melakukan ujian saringan C0vld-19.

“Kemudian kami pergi ke H0spital Kartini, dit0lak kerana tidak ada kemudahan Unlt Rwatan Rapl (lCU), sebelum dibawa ke H0spital Ananda, pun masih dit0lak lagi,” katanya.

Sehinggalah Hartina dibawa ke H0spital Plamonia, sebelum dirujuk ke H0spital Wahidin dan Hartina disahkan menlnggal dunia.

“Memang di H0spital Plamonia dibantu, tetapi tidak diturunkan dari ambul4ns. Akhirnya Hartina dibawa ke H0spital Wahidin. Baru saja tiba di dewan bers4lin dalam beberapa minit, Hartina disahkan menlnggal dunia,” kata Haerul.

Haerul dan keluarganya sangat kec3wa dengan apa yang telah berlaku kerana pihak h0spital sepatutnya memberi layanan yang baik kepada sesiapa sahaja, apatah lagi ibu h4mil yang sangat memerlukan bantuan.

“Dari kampung sampai ke Kota Makassar kami bawa Hartina untuk mendapatkan bantuan pihak h0spital. Apakah pihak h0spital tidak mempunyai hati nurani dan bagaimana perasaan mereka kalau keluarga mereka sendiri yang meng4lami situasi seperti ini?” katanya.

Sementara itu, H0spital Bantaeng, yang pertama kali didatangi oleh keluarga Hartini, mengaku tidak pernah menerima pesaklt berkenaan.

“Kami telah meneliti dalam sistem informasi, tiada pesaklt yang masuk di atas nama Hartina. Kalau ada, mesti data kemasukannya ada di dalam sistem,” kata Ketua Bahagian Perkhidmatan Perubatan H0spital Bantaeng, Dktor Hikmawati.

H0spital Jeneponto juga memberikan jawatan yang sama. Sementara itu, H0spital Anada menjelaskan, ketika Hartina sampai di h0spital mereka, Hartina mengal4mi tek4nan drah tinggi dan kekej4ngan ot0t.

Pengurus Perkhidmatan Perubatan H0spital Ananda, Dktor Fira berkata, Hartina perlu mendapatkan rwatan di lCU yang lengkap, berbanding H0spital Ananda yang serba kekurangan.

“Ketika pesaklt tiba di H0spital Ananda, doktor datang memeriksanya di dalam kereta dan mendapati pesaklt mengal4mi kekej4ngan dan mas4lah kesukaran bernafas. Dan dalam keadaan seperti itu, dia memerlukan rwatan di lCU yang lebih bagus,” kata Doktor Fira.

Pihak H0spital Wahidin yang menerima Hartina berkata, pesaklt masuk pada jam 9.45 malam dan diberi bantuan perubatan. Namun keadaan pesaklt terus mer0sot dan akhirnya menlnggal dunia pada jam 9.58 malam,” kata jurucakap H0spital Wahidin. – Agensl

Sumber:t reporter

Be the first to comment on "Ibu h̷amil 9 bulan mennggal dunia selepas dit0lak 7 h0spital yang enggan membantunya bers̷alin"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*