D0ktor Pel̷ik Budak Datang Klin̷ik Pakai Sel̷ipar Ket̷at Macam Apa. Tapi Bila Tahu Punc̷a Sebenar, Terdi̷am Terus

Perkongsian seorang doktor mengenai kisah seorang kanak-kanak lelaki yang mengunjungi kliniknya baru-baru ini bersama ibunya mencvri perhatian ramai.

Menerusi hantaran di Faceebook, Dr Redza Zainol berkata, kanak-kanak itu hadir bagi temujanji susulan selepas dibenarkan keluar wad akibat meng4lami mvntah dan clrit-blrit.

Sebaik d0ktor itu selesai melakukan pemerlksaan, si ibu kemudian memintanya untuk melihat keadaan kaki kanan anaknya yang b3ngkak selepas dicvcuk ketika berada di w4d.

”Terus saya melutvt dan c4pai kaki kanan budak tu. Saya b3lek-b3lek dari atas sampai ke bawah kaki.

”Bila saya nak buka seliparnya, timbul rasa p3lik. ‘Ket4tnya selipar budak ni’.

”Lepas berjaya cabvt keluar selipar dia, memang s4h kaki budak tu berbekas dengan tali selipar tu. B3ngkak tu dah svrut. Kaki pun tak saklt.

”Masa nak pakaikan selipar, terasa ket4t sangat jadi saya lepaskan je selipar tu. Budak tu ambil dan dia cuba pakai sendiri. Siap senyum lagi.

”Saya duduk dan diam sekejap. Selipar lvsuh dan ket4t macam ni, saya sendiri pun tak akan bagi anak saya pakai lagi,” tulis doktor tersebut.

Dr Redza Zainol sering berkongsi kisah keibubapaan dan kesihatan kanak-kanak di Facebook.

Dia lantas bertanya kepada si ibu sama ada anak lelakinya mempunyai selipar lain untuk dipakai kerana selipar yang sedang digunakan itu tidak sesuai kerana ketat malah ia juga kelihatan lvsuh.

” Tak ada doktor. Boleh pula dia senyum. Teringat terus pada anak sendiri. Masing-masing ada dua hingga tiga selipar. Satu untuk di rumah, satu di rumah pengasuh, satu pula standby dalam kereta.

Boleh saya minta duit sikit?

” Doktor, boleh saya minta duit sikit? Anak saya tak makan lagi tengah hari. Saya nak beli roti untuk dia. Dia berblsik perlahan. Segan agaknya kalau-kalau orang lain dengar.

” Saya jadi ses4k nafas. Dalam hati ni menjerlt-jerlt cukup ke roti tu. Susu anak pun dah habis. Duit tak ada. Boleh ya?” tulis doktor itu mengimbas kembali situasi hlba itu.

Kata-kata si ibu lantas membuatkan d0ktor ini seb4k kerana memikirkan betapa si ibu sanggup melakukan apa saja untuk anak, bukan saja bersusah payah membawanya mendapatkan rwatan namun turut memikirkan pervt si anak yang perlu diisi.

Tidak berfikir lama, d0ktor ini menyelvk poket seluarnya dan mengeluarkan wang dari d0mpet lalu diberikan kepada wanita itu.

Sebahagian perkongsian Dr Redza mengenai kisah selipar lvsuh milik seorang pesaklt kecilnya.

” Walaupun tak ada duit, diusaha juga supaya mereka anak beranak sampai ke h0spital. Untuk anak, manusia sanggup berbuat segalanya.

Kita sebenarnya setiap hari berjalan tanpa beb4n.

” Bersyukurlah nikmat apa yang ada pada kita hari ini sebab ada orang sekeping roti pun tak mampu nak beli dan makan apatah lagi tukar selipar elok untuk anak.

” Saya duk fikir dia yang tak cukup duit pun boleh tersenyum. Kita yang ada duit, ada kereta, ada pangkat, hari-hari asyik pula mengelvh.

” Lagi banyak mengelvh dari berzikir sampaikan muka jadi kel4m, hati pun makin penuh dengan titik hltam. Kalau kita fikir kita susah, ada lagi yang lebih susah,” ujarnya lagi.

Sehingga kini posting tersebut meraih 308 shares di Facebook.

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Media Portal Ya.

Jom sama2 join group ni.. Khas untuk sama2 kita share menu masing2..inshaAllah bermanfaat disana..TQ
Nak Join –> Klik Disini

Sumber:limauais

Be the first to comment on "D0ktor Pel̷ik Budak Datang Klin̷ik Pakai Sel̷ipar Ket̷at Macam Apa. Tapi Bila Tahu Punc̷a Sebenar, Terdi̷am Terus"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*