“Saya fikir dah tak ada harapan” Fazli Zainal bimb4ng az4b kvbur, hanya ingat m4ti bert4arung C0vid

TEMPOH 29 hari bert4rung ny4wa di hospital akibat C0vid-19 cukup membuatkan penyanyi Fazli Zainal insaf dan mengingatkannya tentang hari kem4tian.

Menurut Fazli, 44, tahap kesihatan dan paras oksige.nnya semakin mer0sot selepas mengetahui penyanyi Siti Sarah meningg4l dunia akibat j4ngkitan yang sama pada 9 Ogos lalu.

“Semasa dalam wad itu ramai orang tag saya di Instagram memberitahu berita arwah Siti Sarah meningg4l dunia, masa tu terfikir mungkin giliran saya beberapa jam lagi.

“Saya sukar nak tidur… terpaksa meniarap dan ses4k naf4s dengar berita berkenaan, iyalah masa tu hanya kami berdua menjadi tumpuan. Bayangkan tahap oksigen saya menurun 55 peratus ketika saya pergi tandas dalam tempoh seminit.

“Saya fikir saya dah tak ada harapan. Saya cuma fikir satu sahaja… lepas tak sek.sa ku.bur saya nanti, sangat-sangat t4kut! Saya minta maaf pada semua orang ketika itu,” katanya kepada mStar.

Fazli dimasukkan ke hospital pada 31 Julai lalu.

Pada 31 Julai lalu, penyanyi lagu Harapan itu dimasukkan ke Hospital Ampang selepas tahap oksigen dalam badannya menurun setelah seminggu dij4ngkiti C0vid-19.

Ujian imbasan tomografi berkomputer (CT Scan) mendapati kira-kira 75 peratus paru-parunya dalam keadaan kurang memuaskan.

“Saya boleh kata sepanjang 44 tahun saya hidup, 29 hari itulah saya diberikan kesakitan yang amat s4kit!”

Fazli kemudian dimasukkan ke unit rawa4tan rapi (ICU) bagi meningkatkan tahap oksigen dalam tubuh badannya.

Bercerita pengalamannya semasa di wad, Fazli berkata dia menyaksikan sendiri pesakit meninggal dunia.

Fazli juga mendedahkan dia tidak mandi selama 29 hari kerana paras oksigen turun mendadak setiap kali dia bergerak ke bilik air.

“Selama 29 hari di hospital saya tak mandi sebab tak boleh masuk tandas kerana oksigen drop teruk, dalam 20 minit saya boleh meninggal kalau tak cukup 0ksigen.

“Saya boleh kata sepanjang 44 tahun hidup, 29 hari itulah saya diberikan kesakitan yang amat sakit…. sejujurnya memang banyak amazing experience saya lalui di hospital.

“Saya nampak seorang pak cik di katil sebelah meninggal dunia, masa tu saya masuk toilet ambil wuduk sebelum solat subuh… saya sempat tegur dia. Tapi lepas habis solat dan mengaji saya tengok jururawat dah masuk dan pak cik itu sudah tiada.

“Nyawa kita ni bila-bila masa saja boleh pergi, jadi sekarang ini saya terpanggil untuk sebarkan segala kebaikan,” ujarnya.

Meskipun belum sembuh sepenuhnya, Fazli memberitahu dia tetap meneruskan hasrat melancarkan single baharu berjudul Mantan Yang Terluka.

“Kita memang dah rancang nak lancar tahun ni cuma kebetulan sebulan lepas saya masuk hospital, jadi ini la waktu sesuai untuk keluarkan lagu.

“Kerjaya seni saya tak boleh berhenti… cuma saya masih teringat semasa di ICU dulu saya fikir ini lagu terakhir saya, Wallahualam,” katanya.

Mantan Yang Terluka ciptaan Ajai dan lirik oleh Ahmad Fedtri Yahya boleh didengari di semua platform digital bermula 10 September depan.

Berikut sedikit info mengenai beliau

Fazdli bin Zainal atau lebih dikenali sebagai Fazli Zainal (lahir 26 Disember 1977) merupakan seorang penyanyi lelaki Malaysia. Bakat beliau dicungkil menerusi Malaysian Idol musim pertama dan terkenal melalui lagu “Harapan” ciptaan Hazami dan juga lagu berjudul “Sejuta Nafas Cinta” dari album solo 2005 beliau bertajuk sama. Pada tahun 2014, beliau merupakan peserta Gegar Vaganza musim pertama

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

sumber: mstar

Be the first to comment on "“Saya fikir dah tak ada harapan” Fazli Zainal bimb4ng az4b kvbur, hanya ingat m4ti bert4arung C0vid"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*