“Ko Ni Patut Step D0wn Dah” – Lana Nordin Tiba2 Sound DG Hisham, Siap Tunjuk Gambar

 

 

Perkongsian pelakon Lana Nordin di laman lnsta-st0ry nya pada Ahad tular di media sos!al apabila tangk@p layar perkongsian itu mendapat kec4man daripada orang ramai.

 

Mahu DG Hisham Letak Jawatan

Berikutan kec3wa dengan peningkatan k3s yang mendadak terutamanya selepas negara mencatatkan angka jngkitan wab@k C0VID-19 tertinggi sebanyak 17,045 dan jumlah keseluruhan sudah melebihi 1 juta k3s, Lana berkata Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah atau juga dikenali sebagai DG Hisham seharusnya meletak jawatan serta merta.

Malah pelakon Aku Yang Kau GeIar Isteri itu turut menyifatkan bahawa foto Hisham yang sempat diambil oleh pihak media berada dalam keadaan sed!h sebelum ini hanyalah lakonan semata-mata.

“Hebat lakonan. KaIah dr@ma Melayu dekat Samarinda. Hebat KKM. Tahniah la DG (Hisham)..Ko ni patut stepdown dah. Tak habis-habis buat muka kesi@n and n@ngis penat tapi semua itu ko berlakon sahaja!!

“Sed!h rakyat Malaysia kononnya kata ko itu sangatlah prihatin pada rkyat. Padahal apa jad*h ini? #StepdownDG #KerajaanKoyak #KerajaanGagal tulis Lana bersama hantaran sebuah video. 

 

 

Persoal SOP

Bagaimanapun, selepas mendapat pelbagai kiriman mesej yang mengec@m nya mengenai hantaran tersebut, Lana memadamnya tidak lama kemudian sebelum tampil menjelaskan lebih lanjut. Menerusi beberapa hantaran, pemilik nama sebenar Mazlina Hasan Nordin ini mendedahkan foto Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia itu tidak memakai topeng pelitup muka ketika berada di pejabat Mnteri Kesihatan.

Malah Lana turut mempersoalkan dimanakah standard 0perasi prosedur (SOP) yang sepatutnya diamalkan oleh orang ramai termasuk Hisham.

Dalam pada itu, Lana menegaskan video yang dikongsikannya sebelum ini adalah sebagai satu kesedaran buat orang ramai untuk terus menjaga SOP. Menerusi video itu, kelihatan seorang lelaki yang memakai baju hitam sedang membuat pemeriksaan ke atas jen4zah C0VID-19 di sebuah l0kasi tanpa memakai sut peralatan perlindungan diri (PPE).

 

Sumber Murai.com

 

Harap tidak ganggu operasi – Dr Noor Hisham

Dalam perkembangan lain,  Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berharap rancangan hartal (mogok) dokt9r kontrak di beberapa fasiliti kesihatan awam seluruh negara esok tidak mengg4nggu operasi.

Beliau mengharapkan semua dokt9r bertanggungjawab dan beretika kepada pesak1t mereka.

Berkenaan desakan untuk jawatan tetap bagi dokt9r kontrak, katanya, masalah itu berlaku sejak kerajaan terdahulu.

“Untuk kita tawarkan jawatan tetap EPF (dengan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) adalah satu jalan penyelesaian dipersetujui semua.

“Tetapi sebelum dapat dilaksanakan, kena pinda Akta Perkhidmatan Awam. Tempoh masa dua tahun untuk jalankan pindaan dan seterusnya tawar tetap dan EPF,” katanya ketika dihubungi Harian Metro hari ini.

Beliau mengulas laporan mengenai rancangan mogok doktor kontrak akan diteruskan esok di beberapa fasiliti kesihatan awam di seluruh negara, berikutan kerajaan didakwa gagal memenuhi tuntutan dikemukakan.

Jurucakap Hartal Doktor Kontrak, Dr Umar Baraka berkata, kerajaan hanya menawarkan lanjutan kontrak untuk tempoh dua hingga empat tahun dan ia tidak memenuhi tuntutan dalam Memorandum Hartal Doktor Kontrak.

Menurutnya, pihaknya menuntut supaya 23,000 pegawai perubatan kontrak dilantik secara tetap dan memohon penjelasan terperinci mengenai kriteria pelantikan tetap.

Oleh itu, kami tiada pilihan lain selain meneruskan hartal (mogok) di beberapa fasiliti kesihatan awam antaranya Hospital Kuala Lumpur, Hospital Sungai Buloh, Hospital Serdang dan Hospital Tengku Ampuan Rahimah di Selangor.

“Kami akan masuk bekerja seperti biasa pada hari itu cuma pada jam 11 pagi, kami akan serahkan tugas kepada pegawai perubatan tetap dan keluar beramai-ramai dari fasiliti kesihatan.

“Namun pesak1t masih menjadi keutamaan. Mereka yang bertugas di unit rawatan rapi (ICU) digalakkan untuk kembali bekerja selepas itu,” katanya dalam sidang media secara maya, semalam.

Sementara itu, jurucakap hartal doktor kontrak Hospital Serdang yang enggan dikenali berkata, pada 10.30 pagi pihaknya akan menyerahkan perkara penting kepada pegawai perubatan untuk memastikan tiada pesak1t terjejas rawatan.

Kemudian katanya, jam 11 pagi mereka yang terbabit dalam hartal termasuk doktor pakar tetap yang memberi sokongan kepada doktor kontrak akan berarak ke lobi Hospital Serdang bersama sepanduk.

“Doktor yang terbabit hartal adalah daripada pelbagai disiplin di seluruh hospital ini. Tiada bilangan yang pasti tetapi kami berhubung melalui group Telegram kini lebih 120 ahli,” katanya.

Kelmarin, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam kenyataan memaklumkan Kabinet bersetuju supaya Pegawai Perubat4n, Pegawai Pergigian dan Pegawai Farmasi lantikan kontrak ditawarkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh dua tahun selepas melengkapkan khidmat wajib bagi memastikan kesinambungan perkhidmatan dan persediaan mengikuti pengajian kepakaran.

Beliau dilaporkan berkata, Kabinet juga bersetuju melanjutkan pelantikan secara kontrak untuk tempoh maksimum empat tahun ke atas Pegawai Perubat4n dan Pegawai Pergigian yang diterima mengikuti pengajian kepakaran dalam tempoh kontrak dua tahun pertama.

 

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "“Ko Ni Patut Step D0wn Dah” – Lana Nordin Tiba2 Sound DG Hisham, Siap Tunjuk Gambar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*