Noralbaniah tak kisah tebal muka cari job

Noralbaniah tak kisah tebal muka cari job

Noralbaniah sanggup menebalkan muka dan membuang ego demi mencari rezeki.Lebih tiga dekad mencari rezeki sebagai anak seni, Noralbaniah Raffie, 52, tidak kisah menebalkan muka menghubungi pengarah atau produser untuk bertanyakan peluang pekerjaan.

Memulakan kerjaya lakonan seawal usia 19 tahun, Noralbaniah berkata, keadaan sekarang berbeza berbanding zaman mudanya dahulu.

Katanya, dahulu pelakon hanya menunggu panggilan telefon daripada syarikat produksi, namun sekarang, ditambah pula berdepan dengan ujian pandemik C.OVID-19, peluang mendapatkan tawaran lakonan lebih mencabar.

Justeru, kata Noralbaniah, dia tidak boleh duduk bergoyang kaki di rumah menantikan panggilan.

Sebaliknya, anak kelahiran Perak itu berkata, dia perlu bersikap a.gresif dengan menghubungi syarikat produksi untuk bertanyakan tawaran lakonan sekiranya ada watak bersesuaian.

“Dalam keadaan sekarang, saya tidak boleh duduk diam hanya menanti panggilan. Zaman dahulu mungkin saya boleh duduk bersenang-lenang, tunggu produksi telefon, tetapi sekarang, saya sendiri mencari tawaran lakonan.

“Tiada apa yang perlu dimalukan, tidak salah membuang ego. Saya juga tiada sumber pendapatan lain. Lakonan hanya satu-satunya cabang saya tahu.

“Saya pula mencari rezeki sendirian, jadi tidak boleh terlalu memilih,” katanya kepada BH Online.

 

Ibu tunggal kepada seorang cahaya mata, Syarra, 27, itu berkata, dia bertuah memiliki kakak dan abang yang sentiasa prihatin dengan nasib dirinya selepas pemergian suami, Allahyarham Sudarman Daud, kira-kira 26 tahun lalu akibat kemalangan.

“Adik beradik banyak membantu pelbagai sudut, malah sokongan mereka membuatkan hidup saya tidak pernah sunyi.

“Kini, pandemik C.OVID-18 yang menyerang seluruh dunia membuatkan kehidupan saya kian mencabar.

“Bagaimanapun, saya bersyukur tawaran lakonan tidak putus, malah saya juga sentiasa beringat dan tidak terikut-ikut dengan gaya hidup mewah,” katanya.

 

Pelakon filem Adik, Main-Main Hantu dan Kolej 56 itu berkata, dia bernasib baik kerana sebaik penggambaran selesai, barulah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan.

“Jadi, saya sempat menerima bayaran syarikat produksi. Hasil diperoleh itulah digunakan secara berjimat cermat untuk menampung perbelanjaan harian.

“Saya tiada sumber pendapatan lain, malah pada usia begini, saya lebih beringat dan tidak menghabiskan duit sesuka hati.

Lagipun, saya jenis yang tidak pandai bermewah-mewah. Mungkin saya sudah berusia, jadi saya juga tidak suka mempamerkan kesusahan dan kesenangan.

“Lagipun, saya jarang mengemas kini laman sosial. Jadi, orang luar tidak nampak dan tidak tahu bagaimana kehidupan saya. Susah senang saya tiada beza.

“Orang luar tidak nampak saya makan di restoran mewah. Tiada siapa yang tahu jika saya makan nasi bungkus sekali pun. Ini kerana saya hanya berkongsi berkaitan kerjaya dalam laman sosial,” katanya.

 

Mungkin disebabkan faktor usia, pelakon drama Scammer itu berkata, dia kurang betah sentiasa mengemaskini laman sosial.

Baginya, dia tidak perlu takut tidak mendapat tawaran lakonan hanya disebabkan laman sosial tidak begitu aktif kerana sentiasa percaya pada rezeki.

Menjejakkan kaki dalam dunia lakonan atas pelawaan pelakon dan pengarah, Ahmad Fauzee, Noralbaniah juga tidak pernah tercabar dengan kehadiran pelakon baharu, malah kurang gemar apabila ada mengkritik mereka.

Baginya, pelakon baharu wajar diberikan peluang, bukannya terus dik.ritik.

“Saya perhatikan, kebanyakan pelakon baharu bukan tidak pandai berlakon, sebaliknya masih baru. Jadi, kita kena memberikan peluang dan masa untuk memperbaiki kelemahan diri.

“Sewaktu menceburi dunia lakonan, usia saya baru 19 tahun. Ahmad Fauzee adalah insan yang bertanggungjawab membawa saya dalam dunia seni. Beliau juga banyak memberikan tunjuk ajar dan berkongsi pengalaman.

“Saya juga tiada masalah mengajar bakat baharu sekiranya ada yang ingin mendapatkan tunjuk ajar ketika di lokasi penggambaran. Namun, sekiranya tidak berminat, itu terpulang kepada mereka,” katanya.

 

Katanya, dia tidak pandai bersikap s.ombong, sebaliknya tidak akan membalas dengan bersikap demikian jika ada pelakon baharu yang menyombong.

“Saya akan cuba melayan mereka dengan baik, biarpun ada yang berlagak. Bukannya apa, industri kita tidak besar mana. Bagaimana nak bekerjasama sekiranya mahu mempamerkan sikap sombong.

“Lagipun, saya sentiasa berpegang pesanan bapa jika ingin bergelar pelakon. Jangan rasa diri hebat. Kata-katalah itulah yang saya pegang hingga hari ini,” katanya. BH

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber: mykmu

Be the first to comment on "Noralbaniah tak kisah tebal muka cari job"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*