Remaja Berdebar Menanti Keputusan SPM Sambil Dirinya Sedang Bertarung Melawan Kanser

 

 

KEPUTUSAN Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru sahaja diumumkan pada Khamis lalu.

Justeru media sosial ‘meriah’ dengan perkongsian video dan gambar para pelajar, termasuklah foto-foto menunjukkan debaran menanti keputusan peperiksaan berkenaan sambil ditemani ibu bapa masing-masing.

Namun berlainan situasi remaja ini apabila dia hanya bersendirian tanpa ditemani sesiapa, menanti penuh debaran keputusan peperiksaan tersebut di atas katil h0spital.

“Bila orang lain tunggu result SPM macam biasa… meanwhile aku dalam h0spital berlawan dengan k4nser,” demikian kapsyen pada perkongsian video yang dimuat naik di TikTok yang sehingga kini meraih lebih 85,000 jumlah tontonan.

 

Menurut Muhammad Nur Farhan Abd Manap, dia dimasukkan ke hospital lebih 20 hari lalu bagi menjalani raw4tan selepas didiagnos menghid4p k4nser dar4h atau Leukem1a.

Bercerita lanjut, dia yang senang disapa sebagai Farhan berkata, segala-galanya bermula apabila dia diser4ng dem4m sehingga suhu badan mencecah 40 darjah celcius sebelum Ramadan lalu.

Muhammad Nur Farhan dimasukkan ke h0spital lebih kurang tiga minggu lalu kerana didi4gnos mengh1dap k4nser d4rah.

 

“Saya dapatkan raw4tan di klinik pada mulanya. Doktor di klinik mengesy4ki saya berkemungkinan dem4m dengg1 namun mereka merujuk saya ke h0spital.

“Di hospital, doktor ambil air tulang belakang untuk mengenalpasti peny4kit dan beberapa hari kemudian, doktor memaklumkan bahawa saya mengh1dap k4nser d4rah,” cerita remaja berusia 18 tahun ini.

 

Terkejut dengan perkhabaran berkenaan, Farhan mengakui pada hari-hari pertama selepas mengetahui keadaan diri, semangatnya merudum lantaran memikirkan betapa berat ujian yang ditanggung ketika usianya masih muda.

“Mula-mula memang ‘down’. Bukan saya saja terkejut tetapi keluarga juga sama. Saya seorang remaja yang sihat saja sebelum ni, tapi tiba-tiba did1agn0s k4nser.

“Rasa down juga bila fikir kawan-kawan sebaya dah plan macam-macam untuk masa depan, nak sambung belajar, nak kerja… tapi saya pula masih belum pasti dan perlu fokus kepada kesihatan.

“Namun saya positif dan reda bahawa ini adalah ujian untuk saya,” ujarnya yang kini sudah menjalani tiga kali pusingan rawatan kem0terapi.

 

Mula-mula memang ‘down’. Bukan saya saja terkejut tetapi keluarga juga sama.

Saya seorang remaja yang sihat saja sebelum ni, tapi tiba-tiba did1agnos k4nser.

MUHAMMAD NUR FARHAN ABD MANAP

 

Selain sokongan daripada ibu bapa dan rakan-rakan, Farhan berkata dia turut membaca kisah-kisah inspirasi individu pejuang kanser (cancer survivor) sebagai salah satu cara untuk memotivasikan diri sendiri.

“Tak boleh terus down… kena positif dan saya nak fokus untuk sembuh supaya cepat sihat dan cepat boleh balik. Menurut doktor, selepas ini akan ada lagi pusingan kem0terapi,” ujarnya yang kini menerima raw4tan di H0spital Tuanku Ja’afar, Seremban, Negeri Sembilan.

 

Menurut anak bongsu daripada empat adik beradik ini, dia bersyukur meskipun memperoleh keputusan yang sederhana dalam SPM baru-baru ini.

 

Sokongan ibu bapa yang tidak berbelah bahagi menjadi penguat semangat Muhammad Nur Farhan.

 

“Malam sebelum keputusan keluar tu saya tak boleh tidur. Esoknya saya muat naik satu video sedang berdebar-debar menunggu keputusan peperiksaan berseorangan. Terharunya ramai yang beri kata-kata semangat dan komen positif.

“Alhamdulillah, saya lulus semua mata pelajaran. Saya sebenarnya target biasa-biasa saja tapi tak sangka, keputusan yang diperoleh melebihi jangkaan asal saya.

“Niat saya, jika ada rezeki, saya mahu menyambung pelajaran dalam bidang seni sebab ia adalah minat saya.

“Bagi mereka yang sama situasi macam saya, sedang berjuang dengan peny4kit, saya faham ia sukar. Tapi mahu tak mahu kita kena bangkit dan teruskan langkah. Usah mudah mengalah dan fikirlah ada insan sekelilingn terutama keluarga yang menyayangi dan mahu kita sembuh seperti sediakala,”ujarnya mengakhiri bicara.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : mStar

Be the first to comment on "Remaja Berdebar Menanti Keputusan SPM Sambil Dirinya Sedang Bertarung Melawan Kanser"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*