“Vaks1n tak percaya, ini percaya pulak” – [VIDEO] Lepas Bunga Cengkih, Viral Pula Kopi Campur Cl0rox Pen4war Cov1d-19!

 

 

Bermacam-macam berita palsu disebarkan di Whatsapp terutamanya tentang pen4war atau ‘ikhtiar’ mel4wan v1rus Cov1d-19. Golongan ant1 vaks1n akan mengambil kesempatan ini untuk  dakyah mereka dan mengh4sut orang ramai untuk menolak sunt1kan vaks1n.

Jika baru-baru ini viral tentang hidu wap bunga cengkih yang direbus dapat mer4wat Cov1d-19, kali ini tersebar pula sebuah video menunjukkan seorang warga emas melakukan tutorial cara ‘terbaru’ untuk mel4wan v1rus ini.

Campur kopi dengan cl0rox!

Melalui video yang kini viral di Twitter itu, dua cawan plastik dilihat berada di hadapannya berisi air kopi dan air bergas. Warga emas itu kemudian mencampurkan air tersebut dengan cecair Cl0rox!

Berdasarkan broadcast message yang dikongsikan seorang doktor, ternyata langkah itu did4kwa merupakan ‘cara’ untuk menghapuskan kum4n termasuklah Cov1d-19 dan peny4kit k4nser.

Di izin Allah menghapuskan R4CUN. Setakat kum4n COV1D-19, k4nser dan beberapa lagi tak masalah sebab kekuatan R4CUN CL0ROX mampu membvnuh dalam beberapa minit.”

“Please jangan buat bukan-bukan. Sangat bah4ya!”

Doktor tersebut mengambil kesempatan itu untuk menasihati orang ramai agar berwaspada dengan penyebaran video serta berita palsu sebegitu. Dia juga turut berkongsi bukti-bukti bahawa cecair peluntur amat membah4yakan.

Please jangan buat benda bukan bukan. It is very d4ngerous!”

Tonton video itu di sini.

Ramai netizen yang tonton video itu berasa marah dan sudah muak dengan penyebaran video-video seumpama itu sejak pandemik Cov1d-19 melanda negara kita.

Ada segelintir yang berkata disebabkan video-video itu jugalah ramai ibu bapa yang jadi terpengaruh. Sebelum ini, hampir 10,000 penduduk di Kelantan tak hadir janji temu sunt1kan vaks1n.

Hasil temu duga, beberapa warga emas mengaku bertukar fikiran dan menjadi ragu-ragu untuk menerima vaks1n selepas mendengar cerita tidak enak dan negatif dari penduduk kampung.

Constantly check and remind ibu bapa korang untuk tidak mudah percaya dan terpedaya dengan video-video macam ni.

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : Lobak Merah

Be the first to comment on "“Vaks1n tak percaya, ini percaya pulak” – [VIDEO] Lepas Bunga Cengkih, Viral Pula Kopi Campur Cl0rox Pen4war Cov1d-19!"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*