Terb0ngkar mengapa Tun M bersungguh mahu adakan KL Summit dulu

 

 

Sejak minggu lepas, isu pepe r4ngan tercetus di Pallestin merun.tun hati segenap masyarakat di seluruh dunia termasuk Malaysia, Indonesia dan Brunei. Malah, beberapa slogan seperti #savepalestine turut menjadi trending di laman Twitter sejak minggu lepas

Tun M antara pemimpin yang sering di rujuk oleh umat Islam khusunya apabila terjadinya k0nflik yang melibatkan negara-negara Islam

 

Berikut penjelasan kenapa Tun M bersungguh-sungguh mahu adakan Kl Summit dulu

“Saya masih ingat, masa Tun Dr Mahathir jadi Perdana Menteri, dia nak buat satu ikatan dengan negara-negara Islam. Dia kata OIC dah tak boleh harap. Setakat “Oh… I see” dia kata.

” Jadi, Tun Dr Mahathir buat KL Summit. Satu conference yang melibatkan negara negara Islam. Tun kata “Tak ramai tak apa asalkan berkualiti”.

Ye, memang tak ramai. 3 sahaja ketua pemimpin dunia datang. Turki, Iran, Qatar. Negara lain hantar orang no.2 atau wakil je. Sebab Tun M jemput semua dah.

Bukan sahaja negara Arab m4rahkan Tun Mahathir, malah rakyat sendiri memperl3kehkan usaha Tun Mahathir ini. Macam macam mereka kata,

Atok dah tak laku

Mahathir dah tak laku kat dunia Islam

KL Summit syok sendiri”.

Saya ingat semua ini sebab saya salah seorang yang terlibat dalam KL Summit.

Sampai ada negara Arab w4rning kita jangan buat KL Summit, tapi Tun M tak peduli. Sampai mereka kata Mahathir dah kur4ng ajar. Ramai tarik diri last minit sebab banyak negara-negara ni bergantung kat negara Arab yang kaya yang ‘ug.ut’ jangan join KL Summit ni.

Sebab apa? Tun M tak nak negara-negara Arab ni berkawan dengan Isr4el tapi tak, mereka de.gil. Tun M nak negara-negara Islam ni bersatu.

Hari ini terbukti apa yang Tun Mahathir buat itu betul. Tun Mahathir dah foresee apa yang akan berlaku. Apabila berlaku kri.sis kem4nusiaan dekat Pal3stin, negara-negara Arab ini memb.isu.

Akhirnya, Tun Mahathir terpaksa guna hubungan kawan baik (dari KL Summit seperti Turki, Qatar)- bukan antara negara dan negara untuk berbincang macam mana selesaikan isu Pal3stin.

Selepas mengkritik negara-negara Islam dan Arab yang mem.bisu, di penghujung ucapan beliau menyeru untuk negara Islam Arab ni sekali lagi. Tolong lah bersatu untuk selam4tkan negara Pal3stin dan ada satu jalan tengah. Malah ajak negara-negara lain walaupun bukan negara Islam.

Semalam, duta-duta negara-negara Islam yang berada di Malaysia bersetuju untuk mengadakan perbincangan dengan Tun Dr Mahathir mengenai isu Pal3stin-Isr43l ini.

Semua ini Tun Mahathir bukan sebab nak nama, dia tak kisah namanya tak dikenang. Tapi kita, sebagai rakyat harus berbangga. Sekurangnya, nama Malaysia ada sebagai salah satu negara yang memperjuangkan nasib orang Islam. Dari dulu pergi negara-negara Islam, Malaysia akan dikaitkan dengan Mahathir.

 

Apa Yang Tun M Selalu Doa Selepas Solat

Gambar ini waktu kami baru selesai solat Maghrib berjemaah di rumah Tun Mahathir selepas berbuka puasa bersama-sama.

Saya tanya Tun, perkara apa yang Tun selalu minta setiap kali Tun berdoa selain daripada mohon diampunkan dosa.

Saya memang jenis suka bertanya soalan yang agak personal sikit. Sebab saya rasa banyak lagi sisi Tun yang kita jarang tahu. Orang mungkin boleh berbeza tentang hal politik, ekonomi dan isu pentadbiran dengan beliau. Tapi, untuk sesuatu yang baik kita boleh belajar dan ambil manfaat daripadanya.

Tun Mahathir jawab:

“(Saya) Doa supaya orang Melayu maju dan orang Islam saling menolong.”

Mendengar jawapan itu, terus saya terdiam. Sebab saya fikir Tun akan beri jawapan lain. Kerana kebiasaan kita hanya meminta hajat untuk diri sendiri. Saya tak sangka rupanya ini antara perkara yang Tun minta dalam setiap kali doa beliau. Dalam waktu berdoa pun Tun masih fikirkan soal nasib bangsa dan agama.

Bagi orang yang dah hidup lama, hidup dari zaman Tanah Melayu dijajah sehinggalah melihat sendiri bagaimana Malaysia struggle untuk mendapatkan kemerdekaan, sudah pasti Tun Mahathir meletakkan harapan yang tinggi pada bangsanya sendiri. Yelah, jika rakyat Jepun dan Korea boleh dihormati dunia, kenapa kita tidak boleh? Dan hari ini dunia pun lebih mengenali Singapura berbanding Malaysia.

Tapi bila Tun sebut supaya orang Islam saling menolong tu, saya pasti Tun bukan maksudkan di Malaysia sahaja. Tun berharap supaya orang Islam di seluruh dunia saling membantu bila saudaranya yang lain dalam kesusahan atau dizalimi. Perkara inilah yang Tun selalu tekankan dalam banyak persidangan antarabangsa dan siri wawancara beliau. Sebab itu Tun buat KL Summit 2019 untuk kumpulkan negara-negara Islam supaya boleh berkerjasama dan menguatkan satu sama lain dalam beberapa bidang yang utama. Bukan tujuan KL Summit untuk gantikan OIC.

 

Bagi Tun, jika negara Islam bersatu dan bekerjasama, negara bukan Islam tidak akan berani untuk ambil kesemp4tan keatas kita. Hari ini kita terpaksa bergantung pada negara bukan Islam dalam banyak perkara, sedangkan sumber kekayaan ada pada negara-negara Islam. Sampaikan peralatan per4ng pun kita terpaksa beli dengan negara bukan Islam. Bayangkan jika satu hari nanti dunia Islam berper4ng dengan kuff4r, macam mana kita nak dapatkan bekalan senj4ta jika kita tidak boleh berdiri diatas kaki sendiri.

Dan bila apa yang berlaku kepada saudara Islam kita di Pal3stin sekarang ni, ia sangat mengg4nggu Tun Mahathir. Sebab itu Tun menyeru supaya negara Islam yang ku.at berikan bantuan segera kepada Palestin. De.sak ‘kerajaan har4m’ untuk hentikan ser4ngan yang tidak berperikem4nusiaan kepada masyarakat Islam Pal4stin. Tun minta negara-negara Islam untuk mainkan peranan. Peranan yang beserta tindakan, bukan hanya kecam semata-mata. Tun kata inilah saatnya untuk umat Islam bersatu tanpa mengira negara. Kerana di akhirnya, Tuhan melihat pada usaha kita, hasilnya diserahkan kepada-Nya.

Ianya bermula dengan soalan ringkas saya. Tapi jawapannya sangat menghidupkan semangat. Tulisan ini sekadar coretan untuk kenangan di masa hadapan.
‎ولا ازكى على الله احد

 

Cik Man Jawab Persoalan, ‘Kenapa Allah Tak Menangkan Pal3stin?’

Sekarang ini, bum1 Pal3stin sedang d1uji dengan ser4ngan-ser4ngan daripada pihak tenter4 zi0.nis Isra3l.

Kekej4m4n Isra3l bukan lagi sesuatu yang rahs1a. Membvnuh demi merampas tanah milik Pal3stin, Israel tidak diiktiraf sebagai sebuah negara kerana secara jelasnya mereka melangg4r und4ng-und4ng antarabangsa sejak berpuluh tahun lalu.

Mungkin ada yang tertanya-tanya mengapa, ‘Kenapa Allah tak menangkan Palestin?’

Ini jawapan daripada Pencetus Ummah Azman atau lebih dikenali sebagai CIk Man dalam kalangan rakyat Malaysia.

Pal3stin sedang menang. Menang dengan semangat j1had yang tumbuh dari iman.

قَدْ أَفْلَحَ ٱلْمُؤْمِنُونَ

“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman”.

Kita lihat mereka berkejaran dalam gemp1ta b0m dan pelvru. Tapi hakikatnya, mereka sedang kejar syah1d, sebaik-baik kem4tian.

Kalau kita kes1an dengan Pal3stin, kita patut lebih kesian pada diri kita kalau tak sudi berdoa untuk mereka.

Padahal benda itu sangat mudah untuk dilakukan. Kita tak galas tugas seberat Umar al Khattab yang membuka Baitul Maqdis dan tidak seperit Solahuddin al Ayubi yang membebaskan Baitul Maqdis dari cengk4man musvh Islam dan tak sehebat Mujahidin Palestin yang setia berjvang untuk pembeb4san Pal3stin.

Lalu bila kita berdoa, kenapa Pal3stin masih tidak menang ?

Kerana rint1han kita menjadi pilihan Allah untuk DIA dengari. Boleh saja Allah lenyapkan per4ng ini 70 tahun yang lalu. Lalu apa yang tinggal untuk kita ? Terus santai di zon selesa ?

Usaha kita iaitu prihatin, risau, doa dan infaq bukan debu yang dipers1akan. Semua itu menempah ganj4ran Allah sebagai umat yang mengambil berat hal saudaranya. Semua itu saham akh1rat buat kita.

Kenapa rakyat Palestin menguk1r senyum ketika ditangk4p tenter4 Isra3l?

Kerana kepercayaan mereka yang padu pada ganj4ran akh1rat. Mereka yakin janji Allah. Masa depan bukan di dunia persinggahan tapi di syvrga abad1.

Jadi bila Y4hudi dan Isra3l akan hancvr ? Mereka sedang bahkan telah lama hancvr. Hancvr dengan tam4k yang akhirnya memberi laluan mudah Muj4hidin untuk menggalas syah1d ke syvrga. InsyaAllah.

Cuma persoalannya, kita di mana sekarang ini?

Allah uji

 

Sumber :adam mukhriz, nur sulaiman, Pu Azman

artikal by: trendingsangat. pw

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : trendingsangat

Be the first to comment on "Terb0ngkar mengapa Tun M bersungguh mahu adakan KL Summit dulu"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*