“Seperti Kandang…” Biarkan 4 Isteri Dan 28 Anak Tingg4l Sebvmbung, Wrganet Ber4ng Sik4p Eg0 Bapa Ini

 

 

Tular di media sosial mengenai sebuah keluarga besar yang serba daif dan kekurangan yang tinggal di dua buah rumah sempit dan kecil, apatah lagi penghuninya dipenuhi seramai 33 orang yang terdiri daripada seorang bapa, 4 isteri dan 28 anak.

“Anak 28 orang. Sulung 20 an dah lari tinggalkan keluarga, tinggal adik berderet deret dan paling bongsu umur setahun. Isteri ke 4 kini sedang mengandung lagi! Menyewa 2 buah rumah yang sempit, zakat bayarkan sewa. 1 rumah ada 2 bilik. 1 bilik, milik 1 isteri. Anak2 tidur mana? Berselerakan dalam rumah asalkan masih di bawah bumbung. (Katanya anak2 perempuan di dalam bilik. Harap2 lah betul)”

 

Hal yang demikian telah meraih perhatian warganet apabila anak-anak yang mendiami dalam rumah berkenaan dikatakan tidak bersekolah sama sekali dan dibiarkan tidur ‘berselerak’ asalkan beratapkan bumbung.

“Anak2 semua tak sekolah. Kata bapaknya dia tak ada transport nak hantar anak2 ke sekolah. Dulu pernah orang kebajikan bantu sewa van untuk anak2. Tapi anaknya keluar tak mahu duduk dalam kelas. Bapaknya kata anak2 minda usahawan, genius. Umpama burung, tak suka terkurung”

 

Keadaan itu telah didedahkan oleh seorang sukarelawan yang telah memuat naik hantaran gambar berserta status keadaan keluarga yang dikunjunginya itu dalam misi beliau menghulurkan bantuan kepada keluarga tersebut, namun seakan-akan ditolak pelawaannya untuk memasukkan anak-anak gabungan hasil perkahwinan dengan 4 isteri lelaki ini ke sekolah Tahfiz berdekatan.

 

 

Terbaharu, sukarelawan berkenaan telah meluahkan tujuan utama beliau membuat perkongsian ini bukanlah untuk membuka aib keluarga berkenaan, namun beliau amat kesal dan sedih melihat anak-anak yang tidak bersalah itu tinggal dengan keadaan yang amat teruk dan daif.

 

Jelasnya, beliau berharap perkongsian yang di muat naik di laman Facebook miliknya itu sedikit sebanyak dapat menyeru pihak tertentu untuk ‘turun’ padang dan bantu keluarga berkenaan keluar dari ‘lembah’ kemiskinan yang dilalui oleh mereka itu setelah sekian lama.

Rata-rata warganet meluahkan rasa kesal dengan sikap bapa kepada 28 anak itu, namun apa jua alasan atau halangan yang dia ada perlu tetap mencari ruang untuk bantu keluarga besarnya itu untuk terus hidup.

 

Alahai sedihnya tengok budak-budak tu, harap-harap ada pihak yang dapat membantu keluarga ini keluar dari keperitan hidup mereka ya.

 

Sumber : Facebook Nurul Ima Rahman Via Hotfm

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : motifviral

Be the first to comment on "“Seperti Kandang…” Biarkan 4 Isteri Dan 28 Anak Tingg4l Sebvmbung, Wrganet Ber4ng Sik4p Eg0 Bapa Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*