[Video]Imam Temui AjaI Ketika Sedang Bacakan D0a Buat Kru KRl NanggaIa-402.

Makassar: Seorang imam masjid mninggaI dunia ketika sedang membacakan doa untuk kapal seIam NRI Nanggala-402 yang diisytiharkan ka.ram dan meng0rbankan semua 53 kru.

K.ejadian dipercayai berlaku di Masjid Baiturrahman Pana1kang, Kota Makassar semalam, ketika Ustaz Muhammad Ruddin Emang selesai menunaikan solat zohor.

Seorang jemaah dikenali sebagai Taufiq berkata, ustaz berkenaan ingin menamatkan ceramahnya dengan bacaan doa tetapi secara tiba-tiba dia terkuIai jtuh ke mimbar masjid.

“Kami semua terkjut dengan apa yang berlaku,” katanya.

 

Menurutnya, selepas menunaikan solat zohor, arwh sempat menyampaikan ceramah ringkas mengenai kisah Nabi Yunus AS yang dimakan ikan dan peristiwa tenggeIamnya kapal KRI Nanggala-402 itu.

Sebelum sempat menghabiskan bacaan doa, beliau re.bah.

Taufiq yang sudah mengenali ustaz berkenaan selama 40 tahun sempat berbual seketika pada waktu subuh semalam dan memaklumkan yang ustaz berada dalam keadaan sihat.

“Dia seorang pendidik yang terbaik. Kami tidak pernah melihat dia marah,” katanya.

 

Menurut lap0ran Kompas, jemaah yang turut berada ketika k.ejadian itu terkjut melihat Allahyrham Dr HM Ruddin Emang r.ebah di atas mimbar lalu.

Rakaman video mengenai k.ejadian berkenaan tuIar di laman sosi4l telah ditonton lebih 432,011 tontonan oleh warganet.

Dalam rakaman itu menunjukkan Allahyrham yang juga bekas pensyarah Universiti Muhammadiyah (Unismuh) dan Universiti Islam Negeri Alauddin Makassar (UIN) sedang berdoa ketika mengakhiri kuliahnya sambil mengangkat tangan namun secara tiba-tiba r.ebah.

Sementara itu, Gabenor Sulawesi Selatan, Andi Sudirman Sulaiman mengucapkan tkziah dan berasa duk.acita di atas pemerg1an Allahyrham yang disifatkan satu kehiIangan besar kepada para ilmuan.

“Innalillahi Wa Innailaihi Rojiun. Saya mewakili Sulawesi Selatan, serta rakyat, terutama Kota Makassar, berasa sedlh atas pemerg1an Allahyrham.

“Kami mendoakan arwh ditempatkan dalam kalangan orang beriman,” katanya.

 

Difahamkan, isteri Allahyrham, Rahmiyati Razak baharu mninggaI dunia dua minggu lalu.

Video:

Sumber: hm, kosmo

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : dbongkar

Be the first to comment on "[Video]Imam Temui AjaI Ketika Sedang Bacakan D0a Buat Kru KRl NanggaIa-402."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*