“Pak Cik Ni Naik Angin Sbb Kena Tegvr Tak Pakai Mask.” Tindakan Tenang Pemuda Di Puji Netizan

Mulai 1 Ogos ini, pelitup muka wajib dipakai dalam pengangkutan awam dan di kawasan sesak atau tumpuan umum.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata langkah itu diambil berikutan penambahan kluster-kluster jangk1tan COVID19 baharu yang dikenal pasti, selain atas nasihat Kementerian Kesihatan.

Individu yang dikompaun kerana mel4nggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dikenakan k0mpaun RM10,000

PAKCIK NAIK ANGIN SEBAB KENA TEGUR TAK PAKAI FACEMASK

Kenapa mesti sampai berkasar naik tangan? Itu persoalan netizen tentang video yang dimuatnaik oleh individu bernama Hajjah Syamimi di Facebook.

Beliau memberitahu lelaki yang dikasarii oleh seorang pakcik di dalam sebuah kedai runcit adalah adik dia sendiri.

Puncanya hanya disebabkan adik dia meminta pakcik berkenaan untuk memakai pelitup muka (facemask) untuk masuk ke dalam kedai.

Jelas nyata pakcik itu tidak dapat menerima teguran tersebut dan bertindakk mengasar1 lelaki yakni adik kepada Hajjah Syamimi.

Kejadian tersebut dirakamkan melalui CCTV kedai itu sendiri. Hajjah Syamimi memuatnaik 2 video rakaman tersebut.

Ini kenyataan dari Hajjah Syamimi

RAKAMAN DARI CCTV KEDAI

LOKASI : MASBUKTI SENAWANG.

MINTA TOLONG SAPE ADE INFO.PAKCIK NI..DIA MAKI HAMUN ADIK SAYA SIAP TOLAK KEPALA..CEKEK. ADIK SAYA MENJALANKAN TUGAS SAHAJA.

MENGINGATKAN PAKAI FACE MASK KETIKA BERADA DALAM KEDAI TEMPAT DIA KERJA..
TU TANGGUNG JAWAB ADIK SAYA. JANGAN USIK ADIK SAYA PAKCIK BOSS CUTI..STAF LAIN TAH MANO TAH.

TAKDE YG TOLONG LERAIKAN PAKCIK TU… MOGA ALLAH BAGI KEADILAN PADA ADIK SAYA..AMEEN

Video 1:

Video 2:

NETIZEN PUJI LELAKI INI KERANA SABAR
Sudah pasti kejadian ini mengundang ketidak puashatian dari pihak netizen. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Kita bukan baru hidup di zaman C0Vld.

“Bagus adik tu… sabar… hormat orang tua… tak rugi buat suami tu cik adik”

“Taniah anak muda…. Tinggi betul kesabaran dlm jiwa awk… Terima kasih ayah n ibu beliau kerana mendidik beliau menghormati org yg lebih tua”

“Pelanggan yg ada tak nak bantu ke? aduh !! kan tu tanggung jawab bersama…harap pihak berkuasa menjalankan tugas dengan saksama”

Posting asal:

KUALA LUMPUR, 7 Ogos – Berikut adalah senarai tempat awam yang diwajibkan pemakaian pelitup muka:

Masjid, surau dan rumah ibadat, Majlis sosial, Pengangkutan awam seperti bas, kereta api, kapal terbang dan van sekolah, Hospital dan klinik, Pasar awam dan pasar tani, Pawagam, Kompleks beli-belah, pasar raya, kedai runcit, stesen minyak, Restoran, Bengkel, Kedai gunting rambut dan salun kecantikan, Pusat hiburan keluarga.

Mana-mana tempat awam yang sesak.

Timbalan Pengarah (Siasatan/Perundangan) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, DCP Mior Faridalathrash Wahid berkata demikian kepada Bernama bagi menjawab kekeliruan orang ramai mengenai perkara tersebut.

Kerajaan menguatkuasakan pemakaian pelitup muka secara wajib di tempat awam yang sesak mulai 1 Ogos di bawah Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988.

“Mana-mana individu awam yang melanggar peraturan di bawah Akta itu hanya akan dikenakan tindakan kompaun sehingga RM1,000,” katanya.

 

Artikel: AwatttSyeikhh Network

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : FB Hajjah Syamimi

Be the first to comment on "“Pak Cik Ni Naik Angin Sbb Kena Tegvr Tak Pakai Mask.” Tindakan Tenang Pemuda Di Puji Netizan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*