Penulis Ini Rasa L0ya Utk Menulis Tentang Sajat. Tapi Apa Yg Dia Cakap Buat Ramai Mula Berfikir

Kuala Lumpur: U.sahawan k.ontroversi, Muham.mad S.ajjad Kamaruz.zaman atau p.opular disapa S.ajat terus mengh.ilangkan diri daripada r.adar apabila g.agal dik.esan p.ihak berk.uasa dan media tempatan.

Usaha untuk mengh.ubungi S.ajat untuk mendapatkan k.omen berhubung k.ontroversi demi k.ontroversi yang terp.alit atas dirinya tidak berjaya apabila m.esej dan panggilan tidak dijawab.

Malah menerusi t.injauan di akaun media sosial, S.ajat dilihat menyaha.ktifkan a.kaun Instagram miliknya.

S.ajat kini dib.uru pihak peng.uat k.uasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selepas dik.enakan w.aran t.angkap tanpa j.aminan kerana g.agal hadir ke m.ahkamah pada sebutan semula k.esnya, Selasa minggu lalu.

Terbaharu, tular sebuah video yang memaparkan pengak.uan usahawan k.osmetik berusia 36 tahun itu seolah-oleh berniat men.ukar a.gama.

Bagaimanapun tidak dapat dipastikan tarikh video itu dimuat naik sama ada, ia video baharu atau lama.

Berikut kupasan  menarik oleh Penulis Tersohor, Ku Seman

BIARLAH SAJAT HENDAK MURT4D, DIA BUKAN TANDA ARAS KEGAGALAN INSTITUSI ISLAM

Sajat bukanlah siapa-siapa. Sajat tidak ada pengaruh kecuali dalam kalangan yang m4buk kerana menelan hedon1isme.

Maka apabila Sajat mengugut untuk keluar agama Islam (murt4d), biarlah Sajat dengan jalan yang dipilih. Tidak perlu membuang masa memujuk atau terlebih memikir tentang dia.

Saya sebenarnya rasa l0ya untuk menulis tentang Sajat. Amat mel0yakan. Tetapi terpaksa menulis apabila ada pihak terlebih memberi tumpuan pada isu Sajat, seolah-olah tidak ada isu lain yang lebih penting.

Lebih mal4ng lagi seolah-olah apabila Sajat murt4d, gagallah segala usaha institusi agama, birokrat agama dan sekelian pendakwah yang menyeru ke jalan Islam.

Padahal telah banyak terbukti institusi Islam seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah banyak membawa golongan seumpama ini kembali ke pangka jalan.

Tentulah tidak adil kalau Sajat dijadikan pembaris untuk mengukur kejayaan institusi Islam dalam menyebar dakwah Islam. JAKIM telah membuktikan program pemulihan golongan seperti Sajat memberikan hasil yang sangat baik.

Tetapi hanya Sajat memilih untuk tidak pulih, banyak kerenah dan mahu dilayan seolah-olah dia sangat istimewa.

Ternyata bahawa pelakuan Sajat yang menghina Islam, mencabar pihak berkuasa agama seterusnya mengugut hendak murtad hanya kes terpencil. Sangat terpencil.

Pemantapan kefahaman Islam bermula dengan sistem pendidikan rendah, konsistensi institusi Islam dan ekosistem dalam majoriti masyarakat menjurus pada Islam tidak wajar dinilai hanya dengan seorang Sajat.

Tidak perlu ada sesiapa yang merayu kepada Sajat supaya jangan murtad, ini penghinaan kepada Islam seolah-olah Islam ketandusan umat di negara ini.

Memanglah pihak yang anti institusi Islam akan menggunakan isu Sajat murtad sebagai peluru. Biarkan kerana Sajat pun kemungkinan sebahagian daripada puak-puak ini.

Maka pendakwah selebriti pun bolehlah berhentilah memberi kenyataan dakwah yang berjela-jela untuk memujuk Sajat.

Pendakwah selebriti ini mungkin bertambah popular. Pemimpin birokrat agama pun mungkin popular bila bercakap pasal Sajat.

Tetapi apalah ertinya popular dalam kalangan yang hidungnya dicucuk hedomisme? Sajat hanya ikon hedonisme yang sama sekali tidak boleh dijadikan teladan.

Janganlah ada pihak yang hendak tumpang sekaki menganjurkan forum itu dan ini seolah-olah Sajat pencetus isu nasional. Malah mulai sekarang media perlu berhenti menjadi pelobi hedonisme yang membesar-besarkan isu Sajat.

Maka usah terlebih memberi tumpuan pada isu remeh Sajad kerana banyak lagi isu Islam yang menuntut tumpuan dan perhatian.

Watak-watak seperti Sajat sudah berulang kali wujud malah akan terus wujud. Kita perlu bijak menguruskan, pada masa yang sama memastikan tidak ikut ‘menari’ mengikut rentaknya. (Kredit gambar MStar)

kredit: kuseman.com

Terdahulu Video berdurasi 1 minit 48 saat tular di media sosial memaparkan luahannya yang seakan-akan mahu menukar a.gama selepas mend.akwa k.ecewa dengan orang di sekeliling termasuk dengan apa yang berl.aku kepadanya.

KKKM Sedia Membantu

“Kita (K.ementerian K.omunikasi dan M.ultimedia – KKMM) sedia memb.antu untuk meng.esan dia (S.ajat) kerana dia memperm.ain dan memp.ersenda a.gama. Buat masa ini biarlah p.ihak berk.uasa a.gama dan polis cari dahulu dan jika ada apa-apa keperluan, ke.menterian ini sedia memb.antu,” kata Timbalan Menteri K.omunikasi dan Multimedia Datuk Zahidi Zainul Abidin.

Beliau berkata, pihaknya bersedia bekerj.asama dengan Jabatan A.gama Islam Selangor (Jais) dan polis untuk meng.esan l.okasi u.sahawan k.osmetik itu.

Status Terbaru Buat Netizen TerkejuttKredit : HarianMetro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber:http://trendingsangat.pw/2021/03/penulis-mat-jat/

Be the first to comment on "Penulis Ini Rasa L0ya Utk Menulis Tentang Sajat. Tapi Apa Yg Dia Cakap Buat Ramai Mula Berfikir"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*