Lelaki Ni Buat Live Nak Nyanyi, Tak Smpat Masuk Rngkap Ketiga Sekali Ada Suara Lain Yg Sambvng

Mungkin ada dalam kalangan anda yang suka menyanyi mengh.iburkan hati sendiri. Biar pun bukanlah bergelar penyanyi pr.ofesional dan p.opular, namun nyanyian suka-suka sering dide.ndangkan lagi-lagi kalau terasa b.osan.

Sama seperti seorang pemuda yang rakamannya menyanyi ini tular di sosial media. Dalam rakaman tersebut kelihatan seorang lelaki yang nampak seperti berada di tempat letak motor sebuah bangunan.

Sedang lelaki itu asyik menyanyi, tiba-tiba kedengaran nyanyiannya itu disambut suara merdu j.iran yang turut menyambung lagu tersebut.

Perkongsian video ini cukup mengh.iburkan dan m.eraih perh.atian ramai mungkin kerana suara nyanyian lelaki itu dan jirannya tersebut boleh tahan sedap.

Berikut adalah perk.ongsian nyanyian lelaki ini yang disambut suara merdu jiran yang dikongsikan semula di Sinar.

Siap bersahut-sahutan lagi nyanyian pemuda ini dengan jirannya itu. Perkongsian tersebut telah meraih lebih 150 rlbu tontonan dan 22 ribu sukaan.

Rata-rata netizen men.inggalkan reaksi mereka mengenai perk.ongsian video nyanyian lelaki ini disambut suara m.erdu jiran seperti berikut.

Nasib baik jiran yang joln…Kalau benda lain..tak ke meng.elabah.

Sedap suara dua br.other ni..happy je bila nk.mulakan perjalanan tu..ada separuh org tu..muka k.etat je bila nk keluar..senyum tak..se.ngih pun tak..tgk bro ni..siap meyanyi lg..semoga selamat sampai ke d.estinasi di tuju.

Aku kalau nk menyanyi mcm ni dlm bilik air je .. baru nmpk suara tu ada ..klau nk nyanyi2 saja gini ..t.akut jiran2 b.aling p.asu je ..bunganya xde.

VIDEO :

Tak p.uas dengar suara jiran, makin lama makin jauh pulak bunyi nya tp dua2 best.

Tips permulaan untuk berlatih/memanaskan vokal yang berikut:

1. Buka Mulut Anda Ketika Bernyanyi (dengan jarak 2 jari)

Buka mulut selebar kemampuan anda, seolah-olah sedang menyebutkan huruf “A” secara ekstrim. Jaga posisi lidah tetap sejajar dengan baris gigi depan bawah. Majukan rahang bahagian bawah ke depan, kiri dan kanan.

2. Rileksasi Lidah

65% – 85% dari semua masalah vokal adalah ketegangan di lidah. Untuk mengelaknya, lihat di cermin sambil bernyanyi, pastikan hujung lidah anda dominan pada gigi depan bawah anda. Jika tidak ia bererti anda masih kurang rileks, Cubalah berusaha untuk lebih rileks dalam bernyanyi.

3. Pengambilan N4fas

1) Ambil nafas dari lubang hidung, masukkan seolah-olah ke dalam perut..
2) Diamkan selama 10 saat.
3) Buang udara melalui mulut, seolah-olah sedang menngucapkan huruf “ef”.
4) Berhenti selama 10 minit, kemudian ulangi dari langkah pertama dan seterusnya. Usahakn untuk latihan, jangan lebih dari 2 minit.
Jika anda mengambil nafas yang terlalu banyak, maka anda tercipta tekanan yang akan menghalang kemampuan bernyanyi anda secara bebas. Ini akan mencegah anda dari menyanyikan nada tinggi dan menyebabkan ketegangan di leher.

4.Laring (Larynx)

Laring berada pada leher anda. Ia berfungsi untuk menaikkan atau menurunkan nada sambil
bernyanyi, maka anda harus melemparkan seluruh mekanisme suara anda yang mengarah ke komplikasi yang berbeza. Tempatkan mic anda pada laring ketika anda bernyanyi agar suara anda tetap stabil.

5. Buka Bahagian Belakang Mulut

Dengan ini secara tidak langsung dapat membuka mulut bahagian depan. Jika bahagian belakang mulut anda tertutup, maka suara anda seperti di tembak dan saya jamin anda sedang tegang. Apabila belakang mulut terbuka itu akan membantu anda menciptakan resonansi yang lebih indah.

6. Bernyanyi Dengan Tenaga

Menyanyi adalah kegiatan yang sangat fisikal. Anda harus bertenaga dan bersemangat pada saat anda bernyanyi. Bernyanyi dengan tenaga membantu anda menekan nada yang lebih tinggi dan membantu menjaga suara keluar dari kerongkong. Anda harus merasa selesa sebelum menyanyi.

7. Menghayati Ketika Bernyanyi

Muzik adalah bentuk ekspresi hidup dan memiliki pengertian besar untuk mempengaruhi pendengar. Tapi itu hanya berlaku bila anda menjiwai dan menghayati ketika bernyanyi. Cubalah bayangkan diri anda dalam lagu tersebut , itu akan sangat membantu anda untuk
menghayati lagu yang anda nyanyikan.

8. Alunkan Vokal Dengan Gaya Anda Sendiri

Menyanyi harus merasa seperti berbicara. Seharusnya tidak ada ketegangan, menekan, tegang,mencapai, atau ketika meraih vokal aktif. Apa yang kita lakukan waktu kita bernyanyi sebagian besar berdasarkan pada kebiasaan, jadi pastikan untuk berlatih secara konsisten.

Demikianlah perkongsian pengenalan mengenai nyanyian dan teknik-teknik vokal yang penting untuk diketahui dan diterap oleh setiap orang yang ingin mendalami nyanyian secara serius dan progresif. Penerangan yang lebih lengkap dan terperinci boleh didapati dari Webinar & Kelas Asas Vokal Sajakiri. Sila lungsuri ke:

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Kredit : HCL / http://trendingsangat.pw/2021/03/lelaki-ni-buat-live-nak-nyanyi-tak-smpat-masuk-rngkap-ketiga-sekali-ada-suara-lain-yg-sambvng/

Be the first to comment on "Lelaki Ni Buat Live Nak Nyanyi, Tak Smpat Masuk Rngkap Ketiga Sekali Ada Suara Lain Yg Sambvng"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*