Tiada lagi aksi ‘hemp4s’, tekan buah sampai padat… pakcik rojak viral dah meningg4l – “Orang pasar malam senang kalau dia ada”tar

 

 

KEBAIKAN seseorang sama ada kecil atau besar, pasti akan diingati dan menjadi sebutan ramai walaupun tuan punya badan sudah tiada.

Begitulah kisah seorang peniaga rojak di Kuantan, Pahang ini yang dikenang kerana sikap ikhlas dan pemurahnya ketika berniaga rojak buah di pasar malam.

Peniaga rojak warga emas itu pernah viral pada penghujung tahun 2019 selepas video aksinya ‘menghempas-hempas’ bekas rojak dan menekan hirisan buah-buahan sehingga padat, dikongsikan seorang pelayar di media sosial.

Sudahlah padat dengan hirisan buah-buahan, malah rojak buah pula dijual dengan harga yang cukup murah iaitu RM5 sebekas.

Namun siapa sangka, berita terbaharu yang dikemas kini oleh seorang pelayar lain di bawah perkongsian tersebut, membawa perkhabaran duk4 apabila peniaga tersebut disahkan sudah menghembvskan naf4s terakhir pada awal Februari.

“Untuk makluman semua, pakcik ni baru sahaja meningg4l dunia. Minta sedekahkan Al-Fatihah buat arw4h Paklong,” tulis pelayar dengan akaun @sitisuaimii di Twitter.

Perkongsian tersebut yang sehingga kini meraih 24,500 retweet turut dibanjiri dengan komen netizen yang rata-ratanya terkesan dengan pemergian peniaga berkenaan, malah ramai yang berkongsi pengalaman sebagai pelanggannya sebelum ini.

Peniaga rojak yang dikenali sebagai Paklong pernah viral sebelum ini kerana sikap pemurahnya dan tidak kedekut meletakkan hirisan buah.

“Dulu aku selalu singgah beli burger isteri dia buat dan rojak yang dia buat. Dia jual murah je, serius sedap. Lama lepas tu tak nampak dah sejak PKP sampai la tahu dia sak1it, ini pula dia dah tak ada. Allahu… moga syurga buatnya,” tulis seorang pelayar.

“Semoga syurga buat arw4h, kerana telah menggembirakan ramai orang dengan limpahan rojak. Amin,” komen seorang pelayar lain pula.

Ketika berkongsi cerita dengan mStar, pelayar yang berkongsikan berita sed1h tersebut, Siti Nursuhadah Su’aimi berkata peniaga rojak yang digelarnya sebagai Paklong itu men1ngg4l dunia akibat menderita k4ns3r tulang.

Ujar wanita berusia 24 tahun ini, dia dan keluarganya turut terkesan dengan pemergian Paklong kerana hubungan mereka agak rapat memandangkan masing-masing sudah berbelas tahun saling mengenali ketika sama-sama berniaga di pasar malam sekitar Kuantan.

arw4h memang baik. Kalau malam sebelum balik tu ada buah lebih memang dia akan buat dan bagi dekat peniaga yang ada untuk makan free je.

SITI NURSUHADAH SU’AIMI

PENIAGA

“Saya dengan arw4h dan isteri arw4h memang kenal dari saya masih kecil sebab memang family berniaga pasar malam sekali dengan arw4h. arw4h dulu jual burger, tahun 2019 tu baru arw4h start jual rojak buah,” ujarnya yang mengusahakan perniagaan minuman ros bandung.

Berkongsi serba sedikit perwatakan dan keperibadian Paklong, Siti Nursuhadah berkata lelaki tersebut sememangnya seorang yang sangat baik hati, pemurah, ringan tulang selain suka buat lawak.

“Kalau kata dia lalu dan kita tegur dia, memang dia akan berhenti sembang dulu dengan kita. arw4h suka tolong orang. Kalau kata kanopi atau generator rosak memang dia akan tolong repairkan.

“Sebab saya dulu akan pergi berniaga seorang. arw4h niaga tapak berhadapan. Dia akan tolong buka kanopi sekali. Orang pasar malam memang senang kalau dia ada. Kalau arw4h ketawa dengan kita sekali terikut ketawa.

Antara komen netizen yang turut bersed1h dengan pemergian allahy4rh4m.

“arw4h memang baik. Kalau malam sebelum balik tu ada buah lebih memang dia akan buat dan bagi dekat peniaga yang ada untuk makan free je,” ceritanya.

Tambah Siti Nursuhadah, tidak dinafikan dia sedikit terkilan kerana tidak berkesempatan menziarahi lelaki tersebut ketika s4kit, dek kerana kekangan pandemik C0vld serta pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Rasa sed1h sebab tak sempat nak pergi ke rumah arw4h. Nak ke kubvr pun tak boleh sebab PKP… terhad untuk family arw4h sahaja.

“Memang terasa kehilangan, sebab takkan nampak dah wajah dan dengar ketawa arw4h lagi dekat pasar malam nanti,” katanya.

Menurut wanita ini lagi, dia bagaimanapun gembira apabila ramai netizen dan juga pelanggan bukan sahaja mengingati kebaikan arw4h, malah turut mendoakan kesejahteraannya.

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : mStar via ViralMy

 

Be the first to comment on "Tiada lagi aksi ‘hemp4s’, tekan buah sampai padat… pakcik rojak viral dah meningg4l – “Orang pasar malam senang kalau dia ada”tar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*