Budak Lelaki Menangis Sambil Melaungkan Azan Dlm Liang Lahad. Tapi Air Mata Cepat Di Lap Kerana Ini

Kehilangan ibu bapa menjadi antara perkara paling ditakuti oleh setiap insan yang bergelar anak. Hal ini kerana sebagai seorang anak pasti mahu mengembirakan kedua-dua ibu bapa sebelum mereka meninggalkan kita.

Tular di aplikasi TikTok, seorang pengguna bernama Elisac memuat naik satu video yang memaparkan kanak-kanak lelaki menangis teresak-esak akib4t pem3rgian bapa tersayang.

Azankan bapa untuk kali terakhir

Kanak-kanak ini hampir menitis air mata tapi cepat-cepat di lap bagi mengelakkan air mata jatuh ke kain kafan arw4h bapa beliau

Peristiwa dvka ini harus dilalui oleh kanak-kanak tersebut yang bernama Wahyu berasal dari Indonesia. Sebelum arw4h dikebu.mikan, dia mengambil peluang terakhir untuk meluangkan azan buat Allahy4rham bapanya.

Walau bagaimanapun, Wahyu tidak dapat menahan sabak dan terpaksa menangis sebelum air mata dilap oleh seorang pemuda yang turut berada di situ kerana takut terkena jen4zah bapanya.

Ketabahan dan kekuatan si kecil menerima pujian daripada warganet selain turut bersedih melihat keperitan yang dilalui oleh budak lelaki tersebut.

Ya Allah sedih sangat2

Allahuakbar, al-Fatihah buat arw4h ayah. Semoga jadi anak yang berjaya ya. Bagusnya ‘strong boy’

MasyaAllah, momen-momen kali terakhir dapat melihat jasad orang tersayang memang satu perkara yang amat sedih dan pasti akan merindui gelak tawa mereka yang menghiburkan kita sebelum ini.

Mari baca penjelasan isu ini seperti dibawah penjelasan daripada Ustaz Azhar Idrus bagi menjawab persoalan ini. Semoga dijadikan panduan buat kita semua agar tidak ‘sesat’ dengan adat, tapi berpeganglah pada Al-Quran dan Hadis.

 

“JAGA2 AIR MATA TU, JANGAN SAMPAI TERKENA JEN4ZAH DAN KAIN KAFAN NYA.. S3KSA JEN4ZAH TU.. BERAT DIA NAK PERGI”

Seorang makcik ‘sound pada si suami jen4zah.

Jen4zah isteri telah selesai dikafankan.

Giliran suami nak civm….dia mencivm dahi isterinya…air mata mengalir kepipi jen4zah….di pelvk isteri lama…mengalir air matanya terkena kain kaf4n jen4zah.

Seorang makcik bersuara

“Angkat suami dia tu…jgn peluk lama2 arwah isteri awk tu…jgn sampai air mata ni menitik kene jen4zah…kesian dia..berat dia nak pergi….”…maka si suami di papah oleh anak lelakinya keluar rumah.

Ini lah khilaf yg sering berlaku dlm masyarakat melayu islam kita…sebenarnya biarkan sahaja contohnya jika si suami ingin mencium dan memeluk isterinya lama buat kali ter4khir…kalau pun dia menangis dan air matanya terkena kain kafan xmengapa…tiada hadis atau nas yg mengatakan xboleh…disaat itulah si suami mungkin sedang berbisik memaafkan dan menghalalkan segala makan minum kepada isterinya.

Ingat…yg tak boleh itu jika kamu meratap atau meraung dihadapan jen4zah atau sewaktu kem4tian nya…dil4rang keras oleh Rasulullah saw..wallahualam

Kekhilafan yang ramai lakukan dan masih berlaku hingga hari ini.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Apabila seorang anak Adam m.ati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah,atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.”

(Hadith Sahih – Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

 

1.Sedekah Jariah

Segala bentuk sedekah bahan yang dikeluarkan oleh si m4ti semasa hayatnya termasuklah sedekah wang,makanan,harta benda dan dalam katogeri ini termasuk juga harta yang di waqafkan oleh si m4ti semasa hidupnya. Sebagai contoh seseorang itu mendirikan surau untuk kegunaan Masyarakat setempat. Selagi mana surau itu di menfaatkan selagi itulah pahala mengalir untuk si m4ti. Orang yang hidup atau waris boleh juga bersedekahkan bagi pihak si m4ti tak kiralah samaada sedekah itu hasil dari wang,harta, peninggalan si m4ti atau wang waris sendiri.Yang pentingnya ialah niat kita untuk bersedekah bagi pihak si m4ti. Amalan “waqaf” dalam Islam juga telah bermula semenjak zaman Rasulullah s.a.w. dan telah berkembang di negara-negara Islam hingga hari ini dan seterusnya, malah ada yang datang membentuk “Kementerian Waqaf ”

 

2.Doa

Selain dari doa anak anak yang soleh/solehah terhadap ibubapanya, doa antara sesama kaum muslimin pun bermenfaat untuk si m4ti. Ini berdasarkan kepada dalil berikut : Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati kami perasaan has4d d3ngki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas Kasihan dan RahmatMu”. Al-Hasyr ayat 10.

Mengenai doa anak yang soleh/solehah Insya’Allah doa akan bermenfaat jika anak2 itu bersolat.Kalau tak solat pasti doa itu tak akan diterima sebab solat itu tiang agama, tidak diterima segala amal kebaikan jika tidak bersolat termasuklah doa. Jadi usahakanlah supaya anak anak kita terdiri dari golongan orang orang yang mengerjakan solat.

 

3.Ilmu yang bermenfaat

“Ilmu yang berguna atau bermanfaat yang di ajarkan kepada orang lain,” yang tersebut dalam hadith ialah ilmu yang berhubung dengan agama Islam secara khusus dan juga yang berhubung dengan ilmu ilmu kemajuan di dunia secara umum, sama ada melalui syarahannya,pengajaran kepada murid-muridnya dan orang ramai,atau melalui kitab-kitab dan buku-buku karangannya.

Selagi ilmu yang diajarkannya atau kitab-kitab dan buku-buku karangannya masih wujud dan dinikmati faedahnya oleh umum maka ia akan mendapat pahalanya berterusan semasa ia hidup dan sesudah ia mati.

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Budak Lelaki Menangis Sambil Melaungkan Azan Dlm Liang Lahad. Tapi Air Mata Cepat Di Lap Kerana Ini"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*