Bapa Bob Lokman Did3nda RM4,000 Kerana Mengugut, Ros4kkan Harta Masjid

 

 

Kota Bharu: Bapa kepada pelakon, Bob Lokman dikenakan d3nda RM4,000 oleh Mahkamah Majistret, di sini, hari ini, atas dua pertvduhan melakukan ugutan jen4yah dan meros4kkan barangan masjid pada 21 November tahun lalu.

Majistret Mohd Izuddin Mohd Shukri menjatuhkan hukvman denda itu selepas tertvduh, Lokman Ahmad, 85, mengaku bersalah sebaik pertvduhan dibacakan dan memohon maaf.

Pendakw4an dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Sharifah Amirda Shasha Amir Sharifuddin dan tertvduh diwakili peguam, Mohd Murtadza Mohd Mokhtar.

Mengikut pertudvhan pertama, tertuduh mengeluarkan kata-kata ugvtan dengan memberitahu Mohd Hanis Sulaiman, 34, dia ingin menetak dan menembak mangsa, Muhammad Hafiz Hukmi Wardi, 39, sehingga mendatangkan ketakutan kepada pengadu dalam kejadian di Masjid Tok Kenali jam 11 pagi pada 21 November tahun lalu.

Bagi kesal4han itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang boleh dip3njara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Mengikut pertudvhan kedua di lokasi, tarikh dan masa yang sama, tertudvh melakukan khi4nat dengan meros4kkan harta masjid iaitu memecahkan pasu bunga serta memotong pokok bunga di kawasan masjid yang menyebabkan kerug1an RM150 kerana memarahi Muhammad Hafiz Hukmi.

Tertudvh didakwa mengikut Seksyen 427 Kanun Kes3ksaan yang boleh dip3njara kurang satu tahun dan sehingga lima tahvn atau d3nda atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, peguam tertudvh memohon hukum4n minimum dikenakan memandangkan tertvduh mengaku bersal4h dan pada masa sama anak guamnya mengalami penyakit kencing manis, darah tinggi dan mas4lah pendengaran.

Bagaimanapun, Sharifah Amirda Shasha memohon hukvman setimpal dikenakan supaya menjadi pengajaran.

Mahkamah kemudiannya menjatuhkan hukvman d3nda RM2,000 untuk satu pertvduhan dan gagal bayar boleh dip3njara selama setahun.

 

 

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : Harian Metro

Be the first to comment on "Bapa Bob Lokman Did3nda RM4,000 Kerana Mengugut, Ros4kkan Harta Masjid"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*