Selepas Iikat Jamin, Da’i Syed Akan Tinggal Bersama Keluarganya

 

Selepas beberapa hari tertangguh, bekas peserta program bercorak keagamaan, Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful akhirnya dilepaskan dengan ikat jamin di kedua-dua Mhkamah Shah Alam dan Petaling Jaya hari ini.

Perkara itu disahkan peguam belanya, Syed Amirul Syed Edros kepada Malaysiakini.

” Syed Iqmal dah dibawa ke Mhkamah Petaling Jaya untuk urusan lepas dengan ikat jamin.

” Sekarang tengah tunggu urusan penerangan tugas penjamin,” katanya dengan menambah anak guamnya itu tiba di mhkamah tersebut tengah hari tadi.

Terdahulu, Malaysiakini melaporkan, pendkwah selebriti itu terpaksa bermalam sehari lagi di Pusat Tahanan Rem4n Sementara Beranang, Semesnyih meskipun wang ikat jamin yang ditetapkan mhkamah sudah dijelaskan semalam.

Hal ini kerana Syed Shah Iqmal atau lebih dikenali sebagai Dai Syed diwajibkan menjalani ujian saringan COV1D-19.

Pada 10 Dis lalu, Syed Syah Iqmal ditempatkan di pusat tersebut tiga hari ini kerana pihak penjamin tidak dapat melunaskan wang jaminan yang ditetapkan mhkamah ekoran kekangan waktu.

Akan tinggal bersama keluarga di Telok Panglima Garang

Sementara itu, peguamnya menjelaskan bahawa Syed Syah Iqmal akan tinggal bersama keluarganya di Telok Panglima Garang, Klang.

” Selepas ini (Syed Syah Iqmal) akan tinggal bersama keluarga di rumah abangnya di Telok Panglima Garang,” katanya lagi.

Syed Shah Iqmal, 25, dihadapkan ke Mhkamah Majistret dan Mhkamah Sesyen Petaling Jaya atas pertvduhan mencab#I dan melakukan s#ks Iuar tab#i.

Dia juga dihadapkan dengan pertvduhan rog#I di Mhkamah Sesyen Shah Alam.

Pendkwah muda itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas pertvduhan merog#I seorang wanita berusia 23 tahun itu di dalam bilik di sebuah kondominium di I-City, Sksyen 7, kira-kira 11.35 malam, pada 11 Sept tahun lepas.

Dia didkwa mengikut Sksyen 376 (1) Knun Kesksaan yang memperuntukkan hkman pnjara mksimum 20 tahun serta sbtan, jika sbit ksIahan.

Untuk pertvduhan cab#I, mhkamh membenarkan Syed Shah Iqmal diikat jamin sebanyak RM5,000 dan bagi pertvduhan s#ks Iuar tab#i RM20,000 manakala bagi rog#I RM10,000.

Selain itu, mhkamh turut menetapkan syarat tambahan iaitu Syed Shah Iqmal tidak menganggu mangsa.

Kes membabitkan Da’i Syed hangat diperkatakan ramai sehingga beberapa pihak tampil bersuara.

Namun paling mencvri tumpuan apabila bapanya, Syed Mohammad Shaiful Syed Jamalullail turut bersuara dengan beberapa kali menulis coretan di Facebook beliau.

Antara lain, Syed Mohammad meminta agar orang ramai tidak menghkum dan meminta agar kes itu diserahkan kepada pihak berwajib.

Syed Mohammad juga meminta orang ramai agar berdoa dan mensedekahkan Al-Fatihah buat anaknya, Da’i Syed agar diberi kekuatan menghadapi ujian ini.

Sementara Da’i Syed sebelum itu, mengakui dia dan bapanya tidak mempunyai hubungan baik selepas dia memilih untuk menyertai program Da’i pada 2016.

Menurut Da’i Syed, bapanya itu telah berpindah ke Cairo, Mesir selepas berpisah dengan ibunya pada 2017.

 

“Duduk dalam pun seronok juga, solat dengan banduan”

PENDAKWAH muda Syed Shah Iqmal Syed Mohammad Shaiful cukup tenang ketika ditemui selepas dilepaskan dengan ikat jamin di Kompleks Mahkamah Petaling Jaya pada Selasa.

Menerusi pertemuan singkat dengan mStar, Syed Shah Iqmal atau Da’i Syed berkongsi pengalamannya ketika menjalani tahanan reman di lokap.

Malah pengalaman ketika ditahan di Pusat Tahanan Reman Sementara, Beranang sejak Khamis lalu turut dikongsinya dalam temuramah singkat

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : http://limauais.pw/, mstar

Be the first to comment on "Selepas Iikat Jamin, Da’i Syed Akan Tinggal Bersama Keluarganya"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*