“Aku Bukan BoOmoh atau Ust4z” – Doktor Kongsi Pengalaman Dapat Rasai Aj4l Pes4kit Semakin Tiba

 

MER4WAT hingga hujung nyawa, begitulah realiti kehidupan yang perlu dihadapi oleh insan bergelar doktor.

Walaupun sudah diketahui umum bahawa aj4l dan m4ut itu adalah ketentuan Tuhan, doktor berusaha sedaya-upaya membantu menyelamatkan pes4kit.

Seorang doktor berkongsi pengalamannya merasai ‘sesuatu’ sebaik melangkah masuk ke rumah pes4kit.

“Iya, ‘sesuatu’. Satu perasaan yang aku sukar huraikan dan ceritakan dengan kata-kata mahupun tulisan. Setiap kali merasai begini, pasti ajal pes4kit dah hampir tiba.

“Aku bukan bom0h mahupun ustaz ataupun wali apatah lagi kasyaf. Tapi mungkin dah terbiasa berhadapan dengan pes4kit yang berada di hujung nyawa.

“Kerjaya doktor yang selalu berselisih bahu dengan tugas mal4ikat m4ut. Mungkin,” tulis Dr Ahmad Samhan Awang di laman Facebook beliau.

Pes4kit menghidap k4nser p4ru-p4ru. -gambar hiasan/foto facebook Ahmad Samhan

Bercerita lanjut, pes4kitnya ketika itu merupakan seorang wanita yang menghidap k4nser p4ru-p4ru dalam keadaan terbaring dengan nafasnya begitu laju.

“Dah berapa lama mak bernafas laju? Dah dua hari doktor. Mak ada k4nser p4ru-p4ru,” kata doktor berusia 34 tahun itu mengimbas kembali perbualan bersama anak pes4kit.

Dr Ahmad Samhan memeriksa tekanan d4rah, denyutan nadi, reflek mata, kandungan gula dalam d4rah dan p4ru-p4ru pada pes4kit.

Beliau yang berpengalaman bertugas di Jabatan Kecem4san dan Trauma di Hospital Kuala Lumpur (HKL) kemudian menarik nafas panjang selepas pemeriksaan dilakukannya.

“Begini… dari pemeriksaan saya, mak dah tak lama. Puan, boleh panggil adik-beradik lain datang dan pakat baca (surah) Yasin,” ujar Dr Ahmad Samhan dengan berat hati.

Tak apa doktor, kami faham,” menurut anak pes4kit yang tidak dapat menahan seb4k sehingga mengalirkan mata.

Dr Ahmad Samhan.

Dr Ahmad Samhan kemudian membisikkan kalimah syahadah di telinga pesakit: “Laillahaillallah, muhammad madurrasullah.”

Ketika itu, beliau dapat menyaksikan mulut pes4kit itu berkumat-kamit sebelum dadanya yang ‘berombak’ secara tiba-tiba terhenti.

“Aku periksa nadi, dengar p4ru-p4ru dan ambil tekanan d4rah. Semuanya tiada. Maaf puan, mak puan dah pergi.

 

Kita boleh pilih di mana kita nak tinggal, apa yang kita nak makan, apa nak pakai. Tapi kita tak mampu pilih bila dan di mana kita nak men1nggal

DR AHMAD SAMHAN

Makkkkkkkkkk! Semua adik-beradik berlari dan terus peluk ibunya yang terbaring kaku. Aku undur ke belakang beri ruang pada mereka peluk ibu mereka yang tercinta.

“Tiada lagi tempat untuk mengadu. Tiada lagi tempat melepas rindu. Tiada lagi berkat doa seorang ibu. Semua terputus,” tambah beliau.

Perkongsian Dr Ahmad Samhan di Facebook.

Menurut Dr Ahmad Samhan, bukan semua orang terpilih untuk men1nggal dunia pada hari Jumaat, yang merupakan penghulu segala hari.

“Kita boleh pilih di mana kita nak tinggal. Kita boleh pilih apa yang kita nak makan. Kita boleh pilih apa nak pakai. Tapi kita tak mampu pilih bila dan di mana kita nak men1nggal. Semua itu Allah tetapkan di Luh Mahfuz.

“Kita boleh doa. Minta dengan Allah supaya pengakhiran kita adalah husnul khatimah. Pengakhiran yang baik. Doa sungguh-sungguh. Saya doakan pengakhiran kita semua adalah husnul khatimah. Amin,” katanya.

 

 

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : Mstar

Be the first to comment on "“Aku Bukan BoOmoh atau Ust4z” – Doktor Kongsi Pengalaman Dapat Rasai Aj4l Pes4kit Semakin Tiba"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*