Pondan di p3njara lelaki. Sekali ini pula yang berlaku

JAKARTA: Kumpulan hak asasi Indonesia meng3cam polis kerana menempatkan p0ndan di penj4ra dengan seorang lelaki, mengatakan bahawa ia menyerlahkan diskrimin4si yang meluas di negara majoriti Muslim terbesar di dunia.

Personaliti media sosial, Millen Cyrus, 21, yang mempunyai sejuta pengikut di Instagram, dit4han bersama rakan lelaki atas tu-duhan memiliki d4dah di ibu kota Jakarta pada hujung minggu.

Cyrus memberitahu media tempatan minggu ini bahawa dia berharap akan dipindahkan dari p3enjara induk lelaki.

Sejak itu, pihak berkuasa menempatkannya di sel bersendirian. Namun, mereka mempert4hankan keputusan awal dengan menunjukkan kad pengenalan suspek yang mengatakan Cyrus adalah lelaki.

“Status pelaku adalah lelaki seperti yang dinyatakan dalam kad pengenalannya,” kata jurucakap polis Jakarta, Yusri Yunus.

“Bagaimanapun, mengambil kira keadaan itu, (pihak berkuasa) menempatkannya di penjara khas sahaja.”

Langkah itu mencet-uskan reaksi balas di media sosial dan kumpulan hak asasi mengatakan ia menyerlahkan cab4ran yang dihadapi oleh p0ndan Indonesia.

Dua tahun lalu, polis di provinsi konservatif Aceh menjadi tajuk utama ketika mereka secara terbuka memalukan berpuluh wanita p0ndan dengan mem0tong rambut mereka secara p4ksa ketika mereka memaksa kumpulan itu memakai pak4ian lelaki dan bercakap dengan suara maskulin.

Millen Cyrus dit4han atas tud-uhan memiliki d4dah di ibu kota Jakarta. – Foto Instagram

“Kami menuntut agar polis menghormati hak-hak svspek semasa penyiasatan dengan perspektif non-diskrimin4si dan non-transphobik,” kata Arus Pelangi di Jaringan Transg3nder Indonesia.

“Polis mendiskrimin4sikan identiti jantina… dengan menempatkan (Cyrus) di p3njara tah4nan lelaki.”

Institut Pembaharuan Keadilan Jenayah (ICJR) mengatakan pihak berkuasa perlu melakukan tugas yang lebih baik untuk menghormati p0ndan.

“Pihak berkuasa seharusnya dapat melihat keadaan seorang svspek,” kata penyelidik ICJR, Maidina Rahmawati.

“Sekiranya mereka keliru mengenai tempat untuk meletakkan (Cyrus), mereka seharusnya membabitkan ahli psik0logi atau pekerja sosial yang dapat menilai keperluannya.” – AFP

Dalam era globalisasi dan dunia tanpa sempadan ini, pelbagai budaya asing mudah menyerap ke dalam kehidupan sesuatu bangsa. Segala bentuk budaya daripada pelbagai bangsa dapat dilihat dan diamalkan serta merta. Kecelaruan budaya ini begitu mudah berlaku dengan alat teknologi moden dan maklumat yang begitu pantas dalam era globalisasi ini.

Masyarakat yang beriman dan berbudaya tinggi dapat menilai budaya yang harus diikuti dan sesuai dengan syariat. Tetapi bagi masyarakat yang tidak cukup ilmu keagamaannya dan lemah pula keimanannya, budaya songsang terus menjadi ikutan lebih-lebih lagi banyak prasarana yang disediakan.

Antara budaya songsang yang menjadi ikutan umat Islam, khususnya remaja ialah budaya perempuan menyerupai lelaki dan sebaliknya. lni adalah kerana tersebarnya fahaman unis-ex, iaitu satu kefahaman yang tidak menyediakan pemisah antara yang lelaki dan yang perempuan. Sehubungan itu, sekarang ini wujud pula golongan anak-anak gadis yang membedung p4yu d4ranya, memakai pakaian lelaki, malah ada pula yang sanggup melakukan apa sahaja.

Begitu juga bagi golongan lelaki yang sudah mula berpakaian perempuan (lakonan dalam sitkom) membentuk buah d4da dan menyu-ntik silikon, walaupun memerlukan perbelanjaan yang besar. Walaupun kes-kes ini jarang kedengaran, tetapi ianya memberikan impak yang besar kerana ia bukan sekadar satu kisah, tetapi sedikit sebanyak telah mendorong pembinaan pemikiran hingga mengharuskannya dan menjadikannya satu hak as4si pula.

Dr. Abdullah Nasih ‘Ulwan dalam buku beliau menyebut bahawa: “Pemuda-pemudi kita telah dilanda gelombang penyerupaan dan ikutan memb4bi buta. Justeru, semestinya tanggungjawab terhadap pendidik mer4wat peny4kit ini dengan cara yang baik.” Tanpa berprasangka, inilah antara dakyah mvsuh-mvsuh Islam untuk mer0sakkan kemuliaan umat Islam itu sendiri.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Trenster Network

Sumber : http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Pondan di p3njara lelaki. Sekali ini pula yang berlaku"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*