Ini Reaksi Nor Aqilah bila dpt tahu kematian kembar, 2 rakan keracvnan karbon monoksida

 

BUKIT MERTAJAM: Nor Aqilah Mohd Safwan, 21, mngsa tunggal yang ters3elamat dalam kejadian keracvnan karbon monoksida di stesen minyak di Sama Gagah, dekat sini pada bulan lalu, sudah boleh menerima hakikat kem4tian kembar dan dua rakannya.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad, berkata perkembangan itu hasil temu bual polis dengan gadis berkenaan sebaik dia dibenarkan keluar dari Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan (HATTM), Kuala Lumpur, minggu lalu.

Dalam temu bual itu juga, katanya, Nor Aqilah memaklumkan apa yang diingatinya sebelum kejadian 16 September lalu itu adalah dia bersama tiga yang lain singgah di stesen minyak berkenaan untuk membeli makanan sebelum berehat dalam kenderaan kerana kel3tihan.

“Melalui apa yang diceritakan, ketika berhenti di stesen minyak itu, mereka dalam keadaan l3tih dan lapar lalu keluar membeli makanan sebelum semua tertidur dalam kenderaan yang enjinnya masih hi-dup dan cermin tingkap tertutup rapat.

“Nor Aqilah kemudian tidak tahu apa lagi yang berlaku dan apabila sedar seminggu kemudian, dia berada di hospital,” katanya ketika diminta mengulas mengenai perkembangan Nor Aqilah.


Kenderaan yang dinaiki empat remaja yang terh-idu gas karbon monoksida ketika be-rehat di dalam kereta dinaiki mereka di stesen minyak Samagagah, Permatang Pauh, Bukit Mertajam pada 17 September lalu. – Foto ihsan Pembaca

Kejadian berkenaan menyebabkan Nor Aqilah krit-ikal, manakala kembarnya, Nor Adilah dan dua rakan mereka, Sharifah Fariesha Syed Fathi, 21, dan Ayuni Shazwanie Shabri, 21, men-inggal dunia.

Nor Aqilah dilaporkan sedar dari k0ma pada 24 September lalu selepas seminggu menjalani r4watan.

Media sebelum ini melaporkan dalam trage-di itu, Nor Aqilah bersama kembarnya serta dua rakan, berhenti rehat dalam sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) di stesen minyak terbabit ketika dalam perjalanan pulang ke Kedah.

Mereka ditemui tidak se-darkan diri dalam kenderaan berkenaan akibat terhidu karbon monoksida dengan Sharifah Fariesha dilaporkan me-ninggal dunia di tempat kejad-ian.

Ayuni Shazwanie pula dilapor men-inggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Seberang Jaya, manakala Nor Adilah menghemb-uskan n4fas terakhir di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Angkatan Tentera Lumut pada 17 September.

Lap0ran be-dah siasat mendapati ketiga-tiga mngsa ma-ut akibat pelbagai organ mereka g4gal berfungsi kerana terh-idu karbon monoksida.

“Mereka berempat memang berkawan baik dan merancang ke Pulau Jerejak untuk menghabiskan cuti umum, namun tidak sangka perkara seperti ini berlaku,” kata Nor Jamilah Ahmad, 30-an, ibu saudara kepada Sharifah Fariesha Syed Fathi.

Nor Jamilah berkata, ibu Sharifah Fariesha memaklumkan anak saudaranya itu ke Pulau Jerejak bersama tiga rakan baiknya.

“Ketika itu, ibu Sharifah Fariesha menghubungi saya memberitahu anaknya tidak pulang lagi dan tidak membalas mesej WhatsApp atau panggilan telefon.

“Selepas itu, ibunya menghubungi pula tunang anaknya dan terkejut apabila dimaklumkan bahawa Sharifah Fariesha ditemui tidak sedarkan diri bersama tiga rakannya yang keempat-empat mereka dibawa ke hospital.

“Apabila saya sampai ke hospital, dimaklumkan anak saudara meninggal dunia, ia amat mengejutkan apatah lagi dia adalah satu-satunya anak kepada kakak saya,” katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Seberang Jaya (HSJ), di sini, hari ini.

Nor Jamilah berkata, beliau difahamkan Nor Aqilah yang memandu kereta jenis Honda Odyssey mengalami sakit kepala dan memberhentikan kenderaan di stesen minyak berkenaan untuk berehat serta membeli makanan.

Katanya, beliau mendapat maklumat itu daripada bapa seorang mangsa yang keluar mencari anaknya itu dan menerima mesej pemandu kereta berkenaan s-akit kepala dan berhenti rehat.

“Malam sebelum kejadian kami juga sempat berbual melalui panggilan video dan dia memaklumkan perancangannya untuk keluar bercuti dengan rakan-rakan baiknya.”

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Ini Reaksi Nor Aqilah bila dpt tahu kematian kembar, 2 rakan keracvnan karbon monoksida"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*