Mngsa bvuli siber buat lap0ran p0lis. Senarai tuntutan boleh buat Eira Terduduk

 

Terkini, seorang Pesuruhjaya Sumpah bukan sahaja mengalami kemurvngan, malah mengalami gangguan em0si akibat menjadi mngsa buIi di media sosial yang menghiina bentuk fizikal (b0dy shaming) oleh personaliti media sosial, bulan lalu.

Suharnizan Md. Sidek, 37, berkata, cacian dan makian yang didakwa dilakukan personaliti terlibat iaitu Noorazira Pissal atau Eira Aziera menerusi Facebook secara langsung telah menyentuh rupa fizikalnya.

” Malah wanita itu juga memaparkan beberapa gambar saya dan anak-anak tanpa kebenaran di Facebook Live yang ditonton oleh ramai pengikutnya sekali gus memberi kesan mendalam kepada kami.

” Walaupun perkara itu terjadi hampir sebulan, namun terdapat akaun media sosial lain yang memuat video itu semula sekali gus mencetuskan suasana tidak selesa kepada kami sekeluarga sehingga kini,” katanya.

Terdahulu, Suharnizan dengan ditemani peguamnya, Mohd. Rasheed Hassan membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Johor Bahru Selatan berhubung perbuatan wanita itu.

Dalam pada itu, Suharnizan berkata, kejadian itu berlaku selepas dia meninggalkan satu komen ketika wanita berkenaan melakukan Facebook Live pada pukul 10 pagi, 18 Ogos lalu.

Katanya lagi, tanpa disedari Noorazira telah membalas komen itu secara langsung di akaun Facebook milik personaliti berkenaan yang berbaur ‘b0dy shaming’.

” Oleh itu, saya telah mendapatkan nasihat peguam untuk meminta untuk membuat tuntutan sivil kepada Noorazira,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd. Rasheed berkata, pihaknya telah menghantar notis tuntutan sivil kepada personaliti terlibat pada hari ini.

Beliau berkata, antara tuntutan itu adalah Noorazira diminta untuk meminta maaf secara terbuka dan membayar kos pampasan serta ganti rugi dalam tempoh 14 hari.

” Jika dia gagal berbuat demikian, kita akan membawa kes ini untuk tindakan saman di mhkamah,” katanya.

Terdahulu, dalam video yang tular Eira Aziera telah memaaki hamun Suharnizan dengan menyebut perkataan ‘b#bi kuning’ hanya kerana komen wanita tersebut tidak berpihak kepadanya.

Suharnizan Md Sidek berkata, dia menerima sokongan dari ramai warganet yang berpihak kepadanya.

” Terima kasih diatas sokongan semua, maafkan saya kerana tidak sempat utk membalas pm satu persatu kerana terlalu banyak notifications masuk ketika saya bangun utk solat subuh td..

” Kepada Eira Aziera, kuasa viral anda itu sebenarnya banyak membuka aiib anda sendiri..

” Sejak hari pertama anda v1ral saya sehingga kini 98% pm saya adalah yang tidak suka kepada kamu, hanya 2% sahaja penyokong kamu..

” Saya tak mahu membuka aiib kamu, tetapi harus kamu ingat allah tidak pernah tidur..”

Tuntvtan yang di minta

Beliau berkata, antara tuntvtan itu adalah Noorazira diminta untuk mem-inta ma4f secara terb-uka dan memb-ayar k0s pamp4san serta ganti ru-gi dalam tempoh 14 hari.

“Jika dia g4gal berbuat demikian, kita akan membawa kes ini untuk tin-dakan s4man di m4hkamah,” katanya.

“Jika sabit kes4alahan, pelaku boleh dihuvkum pe3njara tidak melebihi satu tahun, d3enda tidak lebih RM50,000 atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Reaksi Eira, live tera-khir 4 jam lepas

Dalam pada itu hasil tnjauan di halaman page Eira, belum ada apa kenyataan rasmi di keluarkan oleh pihak dia

Eira masih meneruskan rutin harian berkongsi resepi masakan dengan pengikut beliau

Tapi apa yang menjadi tanda tanya, live terakhir yang di kongsi ialah 4 jam lepas

Kemungkinan Eira memerlukan masa untuk men-enangkan diri kerana komen di semua live beliau penuh dengan k3caman

Pengajaran kepada kita semua agar kita banteras budaya buIi. Bah4aya. Kita tidak mahu anak-anak kita hidup dalam situasi ramai pembuIi dan pemngsa. Jangan sampai jadi bar4h.”

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Metro Kini

Sumber: http://trendingsangat.pw/

Be the first to comment on "Mngsa bvuli siber buat lap0ran p0lis. Senarai tuntutan boleh buat Eira Terduduk"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*